جان بولتون: ترامپ نمی‌دانست اوکراین کجای نقشه جهان است

بولتون این ایده که وجود ترامپ مانعی بر سر راه توسعه طلبی ولادیمیر پوتین بود را رد کرد

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت: صحیح نیست بگوییم رفتار دونالد ترامپ به نوعی مانع حمله نظامی روسیه شده بود.

به گزارش ایسنا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با راب اشمیت از نیوزمکس به فهرستی از اقدامات که به گفته اندیشکده «موسسه بروکینگ» توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا علیه روسیه انجام شده، اشاره کرد و گفت: چیزهایی درباره این حقیقت ساده که در چهار سال دوره ریاست جمهوری ترامپ هیچ حمله نظامی از سوی روسیه انجام نشده بود، گفته می‌شود.

اشمیت از بولتون پرسید: ترامپ موضع خیلی جدی و تندی علیه روسیه اتخاذ کرده بود. فکر نمی‌کنید رویکرد ترامپ در مقابل روسیه نسبت به جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا بهتر بوده است؟

بولتون در پاسخ گفت: نه، ترامپ موضع خیلی جدی و تندی علیه روسیه نداشت. ما پروژه نورد استریم ۲ را تحریم نکردیم، در صورتی که باید این کار را انجام می دادیم. ما باید به این پروژه خاتمه می‌دادیم. ما علیه الیگارشی‌ها روسیه و چند تن دیگر تحریم‌هایی اعمال کردیم آن هم به خاطر فروش سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ به کشورهای دیگر. اما در تمامی موارد هر بار تحریمی علیه روس‌ها اعمال می‌کردیم، ترامپ شکایت می‌کرد که خیلی سخت می‌گیریم.

بولتون ضمن آنکه مدعی شد ترامپ اصلا نمی‌دانست اوکراین کجای نقشه جهان است، گفت: به نظر من روسیه در دوران ریاست جمهوری ترامپ هیچ اقدام نظامی انجام نداد چرا که احساس می‌کرد ارتشش آماده نیست.

او افزود: حقیقت این است که ترامپ نمی‌دانست اوکراین کجای نقشه جهان است. او یک بار از جان کلی، دومین رئیس دفترش پرسید که آیا فنلاند بخشی از روسیه است یا خیر؟ به همین خاطر صحیح نیست که بگوییم رفتار ترامپ به نوعی مانع حمله نظامی روسیه شده بود.

تیلور بودوویچ، یکی از سخنگویان ترامپ در بیانیه‌ای این اظهارات بولتون را محکوم کرد و گفت: جان بولتون اخراج شد چرا که فکر می‌کرد هیچ چیزی جز جنگ کافی نیست. دونالد ترامپ در دوران تصدی‌اش صلح را تضمین کرد و به جنگ‌ها پایان داد و به همین خاطر اظهارات بولتون بی‌ربط است.

براساس نظرسنجی که هفته گذشته منتشر شد، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند اگر ترامپ همچنان رئیس جمهور آمریکا بود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.