رئیس نمایندگی صلیب‌سرخ جهانی در کی‌یف:به‌شدت نگران هستیم

تعهد طرفین درگیری به تضمین امنیت غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی

رئیس نمایندگی صلیب‌سرخ جهانی در کی‌یف اعلام کرد طرفین درگیری باید تمام اقدامات احتیاطی ممکن را برای جلوگیری از صدمات غیرنظامی و تلفات جانی انجام دهند.

به گزارش دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ  از کی‌یف، با توسعه  و تشدید درگیری‌ها، اضطراب و ترس مردم در روزهای گذشته عمیق‌تر شده است.

فلورانس ژیلت، رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در کی‌یف می‌گوید: ما به‌شدت نگران هستیم که درگیری بر مناطق بسیار پرجمعیت، از جمله پایتخت کی‌یف و سایر شهرهای بزرگ تاثیر بگذارد. همانطور که بارها و بارها در کار خود در سراسر جهان دیده‌ایم، وقتی محله‌ها به خط مقدم تبدیل می‌شوند، عواقب آن برای مردم –از جمله کودکان، بیماران و سالمندان– به سادگی ویران‌کننده است.

ما از طرف‌­های درگیر می‌­خواهیم که تعهدات خود را تحت حقوق بین‌المللی بشردوستانه فراموش نکنند. آنها باید از حفاظت و امنیت مردم غیرنظامی و کسانی که دیگر در جنگ شرکت نمی­‌کنند، مانند بازداشت‌­شدگان یا مجروحان و بیماران، اطمینان حاصل کنند.

حقوق بین‌الملل بشردوستانه روشن است: همه طرف‌های درگیر تعهد قانونی دارند که اطمینان حاصل کنند عملیات نظامی به گونه‌ای طراحی و اجرا می‌شود که حفاظت از غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی تضمین شود.

آنها باید تمام اقدامات احتیاطی ممکن را برای جلوگیری از صدمات غیرنظامی و تلفات جانی انجام دهند.

حملات بی‌رویه ممنوع است، بنابراین صلیب‌سرخ قویا از طرف‌ها می‌خواهد از استفاده از سلاح‌های انفجاری با منطقه برخورد وسیع در مناطق پرجمعیت خودداری کنند و از قرار دادن اهداف نظامی در داخل یا نزدیک این مناطق اجتناب کنند.

با توجه به افزایش تنش­‌ها و تسلیحات بیشتر در خیابان‌­ها، ادامه اقدامات برای اطمینان از حفظ نظم و قانون نیز حیاتی خواهد بود تا مردم غیرنظامی در معرض خطر بیشتری قرار نگیرند.

هر گونه اختلال در خدمات ضروری مانند آب، برق و امکانات بهداشتی می­‌تواند موج عظیمی از عوارض ایجاد کند.

ما بارها در درگیری‌ها دیده‌ایم که استفاده از سلاح‌های انفجاری که اثرات منطقه­‌ای وسیعی دارند، می‌توانند باعث مرگ، آسیب و تخریب در مقیاسی چشمگیر شوند.

این سلاح‌ها با مهمات منفجرنشده که در اثر برخورد عمل نمی­‌کنند، نشانه­‌های مرگباری از ظرفیت مخرب خود به جای می­‌گذارند که اغلب در زمین یا در میان آوار مدفون می­‌شوند و مردم را مدت‌­ها پس از پایان جنگ به خطر می‌اندازند.

پس از هشت سال درگیری طاقت‌فرسا، آخرین چیزی که مردم به آن نیاز دارند خشونت، مرگ، ویرانی و ناامیدی بیشتر است.

ما از همه دولت‌ها می‌خواهیم که هر کاری در توان و نفوذ خود دارند، انجام دهند تا از تشدید درگیری که هزینه و پیامدهای آن برای غیرنظامیان بیشتر از ظرفیت حمایت و کمک به آنهاست، اجتناب کنند.

من با مردم اوکراین ابراز همدردی می‌کنم و به‌شدت نگران امنیت آنها هستم.

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ همچنان در کنار مردم اوکراین ایستاده است. تیم‌­های ما در حال حاضر مشغول کمک به افراد نیازمند هستند.

من امروز خواستار سه چیز هستم:

  • طرفین درگیری باید به قوانین جنگ احترام بگذارند. از غیرنظامیان و زندانیان محافظت کنند. از مصون نگه‌داشتن زیرساخت‌های حیاتی که خانه‌­ها، مدارس و امکانات پزشکی را فعال نگه می‌­دارد، دریغ نکنند.
  • همه دولت‌­ها باید هر کاری که در توان و نفوذ خود دارند، انجام دهند تا از تشدید درگیری که هزینه آن بیشتر بر دوش مردم غیرنظامی است، جلوگیری کنند.
  • اقدامات بشردوستانه بی­‌طرفانه، بی‌­غرضانه و مستقل باید محافظت شود تا نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر بتواند خدمات حیاتی را به غیرنظامیان ارایه دهد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.