اولیانوف: تا خط پایان مذاکرات وین چیزی نمانده/ توافق نزدیک است، شاید همین فردا

مذاکره کننده ارشد روسیه احتمال شکست مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را بعید دانست

اولیانوف تاکید کرد گفت‌وگوها به خط پایان نزدیک شده و هر لحظه امکان توافق درباره مسائل باقی مانده وجود دارد.

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف عصر چهارشنبه گفت: به خط پایان خیلی نزدیک هستیم، اما برخی مسائل باقی‌ مانده که باید حل و فصل شود. این مسائل می‌تواند هر لحظه حل و فصل شود، کسی چه می‌داند شاید همین فردا. اما تا این لحظه، مسائل باقی مانده و به محض رفع آن‌ها نشست کمیسیون مشترک احتمالا در سطح وزرا برگزار می‌شود.

این دیپلمات روس سپس اظهارات خود را تصحیح کرد و بیان داشت که برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام پس از دستیابی به توافق نهایی ضروری است اما می‌تواند در هر سطحی برگزار شود. او گفت: این یک روند دیپلماتیک طولانی است بنابراین مناسب است که وزرا توافق نهایی را تائید کنند. هرچند در سطح مدیران سیاسی قابل تائید است، اما وزن سیاسی وزرا بیشتر است.

اولیانوف در پاسخ به این سوال که از نظر او کدام طرف باید تصمیم نهایی را اتخاذ کند بیان داشت: به‌ نظرم هر دو طرف درست می‌گویند و از زاویه خودشان به مسائل نگاه می‌کنند. این مساله به گفته او در دیپلماسی چندجانبه‌گرایی عادی است.

مذاکره کننده ارشد روسیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده ادعایی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که این مساله به زودی حل و فصل و برای آن بیانیه‌ای صادر شود. او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مذاکرات شکست بخورد گفت بعید است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه آغاز شده به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست آن صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.