نماینده دائم ایران در سازمان ملل: قطعنامه ارائه شده علیه روسیه فاقد عنصر بی‌طرفی بود

مجمع عمومی در جایگاه تعیین وجود یک اقدام تجاوزکارانه نیست

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، پس از رای‌گیری درباره قطعنامه مربوط به بحران اوکراین در سخنانی گفت: ما معتقدیم که قطعنامه ارایه شده به مجمع عمومی فاقد عنصر بی‌طرفی و مکانیزم‌ها واقع‌بینانه برای حل و فصل موضوع از طریق ابزارهای صلح‌آمیز است. مضافاً، همه اعضای سازمان ملل فرصت مشارکت در تدوین این قطعنامه را نداشته‌اند.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: لازم به تاکید است که مجمع عمومی در جایگاه تعیین وجود یک اقدام تجاوزکارانه نیست. علاوه بر ماده ۳۹ منشور، مجمع عمومی به تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۹۷۴ این امر را به شورای امنیت محول کرده است.

او تصریح کرد: علاوه بر این، تشکیل نشست اضطراری مجمع عمومی که براساس قطعنامه ۳۷۷ مجمع صورت پذیرفته است نباید به عنوان پایان گفتگو مدنظر قرار گیرد. این نشست باید محملی برای گفتگوی عمیق بین اعضا و یافتن راه حل‌هایی دیپلماتیک برای حل و فصل صلح آمیز بحران ایجاد کند.

تخت روانچی ادامه گفت: دولت من به دعوت به یافتن راه حل صلح آمیز، جامع و پایدار برای این بحران و از جمله ایجاد آتش‌بس فوری و آغاز گفتگو و همچنین فراهم آوردن کمک‌های بشردوستانه به مردم محتاج ادامه خواهد داد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: براساس دلایل فوق‌الذکر هیات جمهوری اسلامی ایران رای ممتنع به قطعنامه مطرح شده مندرج در سندL.1 داده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.