تمجید مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از اقدامات ایران در مقابله با کرونا

نرخ تزریق واکسن در ایران و همچنین واکسینه کردن پناهندگان خارجی در ایران بالا است

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در ادامه، ضمن انتقاد از تاثیر تحریم‌ها بر حوزه سلامت، افزود: دارو و تجهیزات پزشکی نباید تحت تحریم باشند و در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز ضمن تمجید تلاش‌ها و موفقیت‌های  ایران در  زمینه مدیریت کووید و تولید واکسن داخلی، گفت: پیشرفت‌های بالای ایران در حوزه سلامت و بویژه گستردگی پوشش شبکه‌های بهداشت در سراسر کشور باعث افزایش نرخ تزریق واکسن نیز شده است.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه،  تدروس آدهانوم در نشست ۴۹ شورای حقوق بشر در ژنو افزود:  نرخ تزریق واکسن در ایران و همچنین واکسینه کردن پناهندگان خارجی در ایران بالا است و اقدامات کنترل عمومی خوب دیگری نیز انجام شده است و وضعیت در ایران باثبات شده است.

وی ادامه داد: از تلاش های ایران برای تولید واکسن داخلی قدردانی می‌کنیم و فرایند ارزیابی واکسن های ایرانی که یکی از آنها (کو برکت) فرایند ارزیابی فنی و صدور مجوز استفاده اضطراری آن پیشرفت بسیار خوبی داشته است، را نیز تسریع خواهیم کرد.

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در ادامه، ضمن انتقاد از تاثیر تحریم‌ها بر حوزه سلامت، افزود: دارو و تجهیزات پزشکی نباید تحت تحریم باشند و در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی همچنین قول داد در روند ثبت واکسن‌های تولید داخلی ایران تسریع شود.

دکتر کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر که برای شرکت در نشست ۴۹ شورای حقوق بشر در ژنو حضور دارد، با دکتر تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان مهمترین اقدامات در حوزه تحقق حق سلامت و بهداشت و دستاوردهای ایران در حوزه مقابله با کرونا و واکسیناسون، افزایش نرخ امید به زندگی، کاهش مرگ و میر در کودکان، تعداد بیمارستان‌ها و تخت‌های فعال، تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی و دانشجویان و اعضای هیات علمی، میزان پوشش شبکه‌های بهداشت در مناطق روستایی و شهری و سایر خدمات حوزه سلامت را تشریح و این پیشرفت‌ها را دستاوردهایی مهم  در شرایطی دانست که ایران تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد.

غریب‌آبادی به اقدامات قهرآمیز یکجانبه و آثار منفی آن بر حق حیات و حق بهداشت و حقوق کودکان و بیماران بویژه بیماری های خاص یا نادر اشاره و استثنای بشردوستانه را صرفا ادعایی بر روی کاغذ دانست و تاکید کرد در عمل، امکان دسترسی به اقلام و تجهیزات پزشکی و داروی مورد نیاز برای بیماران خاص، خصوصا در زمان کووید وجود نداشته و این سیاست، تداوم نقض آشکار و فاحش حقوق بشر است.

وی در این زمینه، به بیماران تالاسمی و بیماران پروانه‌ای اشاره و از پایبندی بیش از شرکت‌ها و کشورهای اروپایی به تحریم‌ها انتقاد جدی کرد و از مدیرکل سازمان بهداشت جهانی خواست تا در این زمینه مداخله کند.

دبیر ستاد حقوق  بشر  کشور  همچنین خواستار تسریع در طی شدن فرایند ثبت دو واکسن ایرانی کو  برکت و اسپایکوژن شد تا با توجه به کیفیت اثبات شده و بالا و قیمت رقابتی آنها هرچه سریع تر وارد بازار بین‌المللی برای کمک به کشورهای نیازمند شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.