ناقلان معصوم

C.D.C (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری) توضیح داد که چگونه دختری 13 ساله ویروس کرونا را به 11 نفر در دورهمی خانوادگی منتقل کرد

علائم کووید-19 در نوجوانان اغلب خفیف است، اما آنان ناقلان خوبی برای انتشار ویروس کرونای جدید و بیمار کردن دیگران هستند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا بعد از اینکه نوجوانی13 ساله منبع شیوع کووید-19 در میان بستگانش شد، نتیجه گرفتند هنگامی که رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک صورت امکان‌پذیر نیست، باید از تجمع افراد جلوگیری کرد؛ آزمایش‌های سریع آنتی‌ژن باید با آزمایش‌های قابل اعتمادتر تأیید شود و کسی که در معرض ویروس کرونا قرار دارد باید 14 روز از دیگران جدا شود.

مترجم: فرشته کیانی- شهروندآنلاین: علائم و عوارض کووید-19 در نوجوانان به اندازه بزرگسالان نمود ندارد و اغلب علائم خفیف است، اما آنان ناقلان خوبی برای انتشار ویروس کرونای جدید و بیمار کردن دیگران هستند.

دانشمندان C.D.C و سازمان‌های بهداشتی چهار ایالت- جورجیا، ایلینوی، ماساچوست و رودآیلند- درباره دختری 13 ساله گفته‌اند که درست قبل از یک دورهمی خانوادگی سه‌هفته‌ای به ویروس کرونا آلوده شد. 11 نفر از اعضای خانواده او از جمله پدر، مادر، دو برادر و پدربزرگ و مادربزرگش هم به کرونا مبتلا شدند.

محققان به سرپرستی دکتر نوح جی شوارتز از C.D.C در مقاله‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، نوشتند: «این اتفاق چندین مسأله مهم را روشن کرد. نخست اینکه کودکان و نوجوانان می‌توانند منبع شیوع کووید-19 در خانواده‌ها باشند، حتی اگر علائم در آنان خفیف باشد.»

این یافته که در گزارش مرگ و میر و مرگ و میر هفتگی C.D.C آمده، بر اینکه نوجوانان به احتمال زیاد بیشتر آلوده می‌شوند و ویروس را گسترش می‌دهند، صحه می‌گذارد.

ویلیام هاناج، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه هاروارد که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: «این اتفاق لزوما به این معنی نیست که تمام نوجوانان 13 ساله می‌توانند عامل شیوع کرونا باشند، اما این بدان معناست که برخی از افراد 13 ساله می‌توانند.»

هاناج گفت: «اکنون تقریبا ثابت شده است که کودکان می‌توانند است ناقل کرونا باشند.»

علائم و عوارض کووید-19 در نوجوانان به اندازه بزرگسالان نمود ندارد و اغلب علائم خفیف است، اما آنان ناقلان خوبی برای انتشار ویروس کرونای جدید و بیمار کردن دیگران هستند.

در گزارش ابتلای این دختر 13 ساله آمده است که او در ماه ژوئن خارج از خانه در معرض ویروس کرونا قرار گرفت. با این حال چهار روز بعد، نتیجه آزمایش سریع آنتی‌ژن او منفی بود. البته، اغلب نتایج آزمایش‌های آنتی‌ژن برای ویروس کرونا درست نیست. دو روز بعد او دچار گرفتگی بینی شد؛ تنها نشانه کووید-19 در او.

در همان روز او، پدر و مادر و دو برادرش به مسافرت رفتند تا سه هفته و نیم آینده را در دور همی خانوادگی بیست‌نفره سپری کنند. 14 نفر از آنها در خانه‌ای با پنج اتاق از 8 تا 25 روز اقامت داشتند. آنها نه ماسک می‌پوشیدند، نه حداقل 6 فوت از یکدیگر فاصله داشتند.

شش خویشاوند دیگر طی دو روز به آنجا آمدند، یک بار به مدت 10 ساعت و زمان دیگر به مدت سه ساعت، اما فاصله فیزیکی خود را حفظ کردند و در فضای باز بودند، گرچه آنها هم ماسک نداشتند.

از 14 نفری که در خانه بودند، 12 نفر از آنان از جمله دختر 13‌ساله، به کووید-19 مبتلا شدند. سن آنها از 9 تا 72 سال بود. احتمالا دختر نوجوان عامل آلودگی همه آنها نبوده است. ممکن است چندین نفر در خانه ویروس را منتشر کرده باشند.

یکی از آنان در بیمارستان بستری شد و دیگری به دلیل مشکل تنفسی به اورژانس رفت، اما هر دو بهبود یافتند.

دو پسر عموی دختر که 14 و 16 ساله بودند، به ویروس کرونا مبتلا نشدند. هیچ کدام از کسانی که بیرون از فضای خانه با یکدیگر دیدار کرده بودند، بیمار نشدند.

دکتر مگان ال رنی، استاد طب اورژانس که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: «این تحقیق مجدداً بر اهمیت اقدامات احتیاطی بهداشت عمومی، حتی در ارتباط با افرادی که می‌شناسیم و دوست‌شان داریم، تأکید می‌کند.»

از جمله این موارد می‌توان به پرهیز از حضور در فضاهای سربسته که افراد نزدیک به هم هستند، اشاره کرد.


Photo by AFP

رنی گفت: «بر اساس این تحقیق که قدرت انتقال کرونا را در فضاهای سربسته و شلوغ نشان می‌دهد، بیرون ماندن از چنین مکان‌هایی به ایمنی ما کمک می‌کند.»

همچنین این تحقیق نشان داد که توصیه‌های مقامات بهداشت عمومی ارزشمند است: فاصله فیزیکی به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کمک می‌کند؛ آزمایش‌های سریع آنتی‌ژن باید با آزمایش‌های قابل اعتمادتر تأیید شود و کسی که در معرض ویروس کرونا قرار دارد باید 14 روز از دیگران جدا شود.

این تحقیق می‌گوید: «فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک صورت و بهداشت دست انتقال را کاهش می‌دهد. هنگامی که رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک صورت امکان‌پذیر نیست، باید از تجمع افراد جلوگیری شود.»

منبع: نیویورک تایمز

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.