سازمان ملل اعلام کرد: فرار بزرگ از اوکراین

سازمان ملل اعلام کرد که دست کم یک میلیون نفر در مدت یک هفته پس از حمله روسیه به اوکراین فرار کرده‌اند و یک مقام رسمی هشدار داد که “با چنین سرعتی” این روند مهاجرت می‌تواند به “بزرگترین بحران پناهجویان در قرن حاضر” تبدیل شود.

  • به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه الجزیره، این رقم که از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل  (UNHCR) منتشر شد معادل بیش از دو درصد از جمعیت اوکراین است؛ این در حالی است که طبق محاسبه بانک جهانی در پایان سال ۲۰۲۰، جمعیت اوکراین ۴۴ میلیون نفر اعلام شده است.

این آژانس هشدار داد که این روند خروج هنوز به پایان نرسیده است: این نهاد پیش بینی کرده است که بالغ بر چهار میلیون نفر در نهایت ممکن است اوکراین را ترک کنند و حتی رقم واقعی ممکن است از این پیش بینی فراتر رود.

جونگ-آه گدینی ویلیامز، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایمیلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: داده‌های ما بر اساس شمارش‌های صورت گرفته توسط مقامات کشورها نشان می‌دهند که ما از نیمه‌شب (روز هفتم) در اروپای مرکزی از مرز یک میلیون پناهجو عبور کرده‌ایم.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در توییتر نوشت: “فقط در عرض هفت روز شاهد مهاجرت یک میلیون پناهنده از اوکراین به کشورهای همسایه بودیم.

وی افزود: زمان آن است که برای میلیون‌ها نفر دیگر در داخل اوکراین سلاح‌ها ساکت شوند تا بتوان کمک‌های بشردوستانه نجات بخش ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، پس از خروج بیش از ۸۲۰۰۰ نفر از اوکراین در اولین روز حمله روسیه در ۲۴ فوریه، در هر روز پس از آن حداقل ۱۱۷۰۰۰ پناهنده جدید ثبت شدند که بر اساس آخرین شمارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، تنها در روز سه شنبه بیشترین رقم  معادل بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر ثبت شد.

در مقام مقایسه، طبق آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نزدیک به ۵.۷ میلیون نفراز  سوریه ای، که جنگ داخلی آن در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و همچنان به عنوان کشوری با بیشترین جریان خروجی مهاجرت پناهجویان باقی مانده است فرار کرده اند. اما حتی در سوریه در اوایل ۲۰۱۳  و حتی در زمان افزایش سرعت نرخ خروج پناهجویان  حداقل سه ماه طول کشید تا یک میلیون پناهجو آنجا را ترک کنند.

بر اساس داده های سازمان ملل، بیش از نیمی از کسانی که از اوکراین فرار کردند به لهستان و بیش از ۱۱۶۰۰۰ نفر به مجارستان در جنوب رفتند. مولداوی نیز پذیرای بیش از ۷۹۰۰۰ نفر بوده و ۷۱۲۰۰ نفر به اسلواکی رفته‌اند.

شابیا مانتو، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که با این سرعت خروج پناهجویان از اوکراین این وضعیت ممکن است عامل بزرگترین بحران پناهجویان در قرن حاضر شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.