بولتون: پوتین منتظر ترامپ است

فکر می‌کنم ترامپ در صورت رسیدن به دومین دور ریاست‌جمهوری‌اش، آمریکا را از ناتو خارج کند و فکر می‌کنم پوتین منتظر این اتفاق است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا گفت که ولادیمیر پوتین منتظر است تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و رسیدن به دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش، واشینگتن را از ناتو خارج کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزنس اینسایدر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا این اظهارات را در جریان یک گردهمایی مجازی با واشینگتن پست با موضوع حمله روسیه به اوکراین بیان کرد.

بولتون در این اظهاراتش عمدتا از سیاست خارجی جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در منطقه انتقاد کرد. در پایان این مراسم، مایکل دافی، خبرنگار واشینگتن پست از او در مورد این پرسید که ترامپ چقدر به خارج ساختن آمریکا از ائتلاف ناتویی که شامل کانادا و بخش عمده اروپا نیز می‌شود، نزدیک شد.

بولتون در کتاب خاطرات خود در مورد بررسی‌های ترامپ درباره مسأله خروج از ناتو در سال ۲۰۱۸ نوشته و در پاسخ به این سوال گفت: «فکر می‌کردم او دست روی این قضیه گذاشت، اما حداقل در آن زمان از این موضع عقب‌نشینی نکرد.»

بولتون ادامه داد: «فکر می‌کنم ترامپ در صورت رسیدن به دومین دور ریاست‌جمهوری‌اش، آمریکا را از ناتو خارج کند و فکر می‌کنم پوتین منتظر این اتفاق است.»

ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود، ناتو را به عنوان یک مشکل اضافی می‌نگریست و معتقد بود کشورهای اروپایی سهمی عادلانه و کافی از جانب خود برای تامین بودجه دفاعی این ائتلاف پرداخت نمی‌کنند. بولتون، پیشتر در دولت جورج دبلیو بوش یکی از مقامات وزارت خارجه این دولت بود و در سال ۲۰۱۸ به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ معرفی شد و یک‌سال‌ونیم بعد از آن از این سمت برکنار شد.

چند روز پیش او به رسانه نیوزمکس در واکنش به صحبت مجری درباره اینکه این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا «به روسیه سختگیر بوده» گفت که ترامپ «به سختی می‌دانست اوکراین کجاست.»

بولتون در پاسخ به این سوال که آیا از نحوه مدیریت مسأله اوکراین از سوی دولت ترامپ راضی است یا خیر، به انتقاد از رئیس سابق خود پرداخت.

بولتون گفت: «فکر می‌کنم کار در دوره او خیلی بد پیش رفت. در وضعیتی که علاقه اصلی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا واداشتن رودی جولیانی به دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با هدف تلاش برای یافتن سرور کامپیوتر هیلاری کلینتون (وزیر خارجه اسبق آمریکا و رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶) بوده، گفت‌وگو درباره مسائل ژئواستراتژیک سخت بود.»

او افزود: «موقعیت اوکراین در گرداب سیاست‌های ریاست‌جمهوری آمریکا در چند سال گذشته، ایجاد یک رابطه مناسب با آمریکا را برای زلنسکی دشوار کرده، در حالی که به گفته بولتون آمریکا به طور بالقوه مهم‌ترین حامی اوکراین است.»

ترامپ اولین تجربه استیضاحش از بابت ممانعت از ارایه کمک نظامی ۴۰۰میلیون دلاری به اوکراین به منظور تحت فشار قرار دادن زلنسکی برای آغاز تحقیقات درباره بایدن و پسرش هانتر به اتهام فساد بود.

بولتون روز جمعه گفت که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین در آن زمان از بابت این رفتار ترامپ نگرانی پیدا کردند. او گفت: «همه ما احساس می‌کردیم که باید امنیت اوکراین را تقویت کنیم و از کاری که ترامپ انجام می‌داد حیرت‌زده شدیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.