رقص آتش سرکش

گزارش «شهروند» از ٦ آتش‌سوزی بزرگ در تهران، گناوه و اصفهان

آتش در تهران و شهرهای دیگر، ماموریت‌های سختی را پیش‌روی آتش‌نشانان قرار داد. امدادگرانی که ناجی مردم گرفتار در میان این شعله‌ها شدند. مردمانی که ثانیه‌های وحشت را در میان شعله‌ها تجربه کردند و درنهایت زنده از این مهلکه دود و آتش بیرون آمدند. قالیشویی، مرکز مخابراتی و چند خانه طعمه حریق شده بودند. حادثه‌هایی که تلفات جانی نداشت، اما خسارت‌های زیادی را برجای گذاشت. تا جایی که درپی وقوع یکی از این آتش‌سوزی‌ها، اینترنت تهران و البرز دچار اختلالات زیادی شد و مردم را به دردسر انداخت. در حادثه‌ای دیگر، ٤٦ نفر خود را در یک قدمی مرگ دیدند که با درایت آتش‌نشانان توانستند نجات پیدا کنند.

نخستین حادثه مربوط به یک ساختمان مسکونی در خیابان هنگام است. آتش‌نشانان پایتخت ظهر روز جمعه، ماموریت سختی را پشت‌سر گذاشتند. آنها ۴۶ نفر را از این آتش‌سوزی نجات دادند. این در حالی است که ١٤ نفر در این حادثه دچار آسیب و مصدومیت شدند.

این حادثه ساعت ١٠:۵٢ روز جمعه رخ داد. آتش‌سوزی در یک مجتمع مسکونی در خیابان هنگام، نرسیده به بزرگراه زین‌الدین اتفاق افتاده بود. بلافاصله مردم به سامانه ١٢۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اطلاع دادند. آتش‌نشانان در مدت زمان چهار دقیقه به محل رسیدند. سه ایستگاه به همراه نردبان هیدرولیکی و خودرو حامل تجهیزات تنفسی و تشک نجات به محل اعزام شدند.
آنها پس از حضور در محل مشاهده کردند حریق در یک ساختمان پنج طبقه مسکونی که همکف و طبقه منفی یک نیز داشته، رخ داده است. این ساختمان شامل ٢٠ واحد مسکونی بود. در طبقه منفی یک این ساختمان سه خودروی پراید، پرشیا و پژو ۴٠۵ وجود داشت. پراید و پرشیا دچار آتش‌سوزی شده و کاملا شعله‌ور بودند. دود بسیار غلیظی به طبقات سرایت کرده بود و از پنجره‌ها به بیرون می‌زد. تعداد زیادی از ساکنان در وضعیت نامناسبی گرفتار شده بودند و بسیاری از ساکنان خود را به سطح پشت‌بام رسانده بودند.

نجات 46 نفر

خودروی ۴٠۵ که با فاصله از دو خودروی دیگر بود، خسارت‌هایی دیده بود، اما قبل از اینکه شعله‌ور شود، آتش‌نشانان به محل رسیدند. آنها نسبت به خاموش‌کردن آتش اقدام کردند. گروه‌های دیگر آتش‌نشانان با نردبان هیدرولیکی و نردبان دستی و از طریق نفوذ به داخل، عملیات نجات محبوس‌شدگان را آغاز کردند. دود کاملا غلیظی در طبقات پراکنده شده بود. عده‌ای از اهالی ساختمان در خانه محبوس شده بودند و عده‌ای خودشان را به پشت‌بام رسانده بودند. در نهایت ۴۶ نفر از داخل این ساختمان نجات داده شدند.
«در خانه نشسته بودیم که احساس کردم بوی سوختنی می‌آید‌. همزمان صدای فریاد هم آمد. آتش، آتش. با همسر و بچه‌هایم در خانه بودیم. قرار بود ظهر برایمان میهمان بیاید. در خانه مشغول کار بودیم. با صدای فریاد همسایه‌ها خود را به بیرون رساندم. بوی دود راهرو را پر کرده بود. به سمت پایین نمی‌شد فرار کرد. ما طبقه سوم زندگی می‌کنیم. سراسیمه از بچه‌هایم خواستم به سمت پشت‌بام فرار کنیم. دیگر همسایه‌ها هم همین کار را کردند تا اینکه آتش‌نشانی آمد.» این را محمد ۴۵ ساله یکی از ساکنان ساختمان پنج طبقه به «شهروند» گفت.
یکی دیگر از ساکنان این ساختمان آتشین از تکاپوی ماموران آتش‌نشانی برای نجات محبوس‌شدگان گفت. «وقتی بالای پشت‌بام گرفتار شدیم، ماموران آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس آمدند. زن‌ها و بچه‌ها خیلی ترسیده بودند. آتش شعله‌ورتر می‌شد و ساختمان را کاملا محاصره کرده بود. آتش‌نشانان با شیلنگ آب آتش را مهار کردند. چند ساعتی بالای پشت‌بام بودیم که ماموران توانستند به طبقه‌های بالا بیایند و ما را نجات دهند.»

مصدومیت ١٤ نفر

سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این‌باره به «شهروند» گفت: «افراد برای بررسی وضعیت جسمانی به عوامل اورژانس تحویل داده شدند. آتش خاموش و از سرایت آن به بخش‌های مسکونی و طبقات بالایی جلوگیری شد. نیروها محل را به عوامل انتظامی و مالکان تحویل خواهند داد و کارشناسان علت حادثه را بررسی خواهند کرد.»
این در حالی است که ١۴ نفر در پی وقوع این حریق مصدوم شدند. دکتر یحیی صالح‌طبری سرپرست مرکز اورژانس تهران در این‌باره گفت: «پس از اعلام این حادثه به سرعت سه دستگاه آمبولانس به محل حادثه در خیابان هنگام اعزام شدند. در این حادثه ۱۴ نفر به علت دودگرفتگی مصدوم شدند که ۶ نفر بعد از اقدامات اولیه به مراکز درمانی منتقل و هشت نفر در محل درمان شدند.»

آتش و اختلال چند ساعته اینترنت

حادثه دیگری در ظهر روز جمعه رخ داد که به اختلال اینترنت در تهران و البرز منجر شد. این اختلال جزئی اینترنت در برخی مناطق تهران ناشی از اتصالی برق منجر به آتش‌سوزی در مرکز LCT در خیابان شیخ بهایی تهران بوده است. این آتش‌سوزی در مرکز مخابراتی انقلاب اسلامی متعلق به شرکت زیرساخت، منجر به ایجاد اختلال گسترده در اینترنت تهران و کرج شد. در همین حال برخی کاربران خارج از کشور از مشکل در دسترسی به سایت‌های داخل ایران نیز گزارش دادند.
این آتش‌سوزی از اتاق باتری مرکز LCT آغاز شده بود که با گسترش به بخش‌های دیگری دیگر منجر به قطع‌شدن اینترنت شد. توزیع اینترنت ورودی به کشور میان شرکت‌های اینترنت در این مرکز انجام می‌شود و به همین دلیل بیشتر این شرکت‌ها دچار مشکل در سرویس‌رسانی شدند.مهدی سالم، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر اعلام کرد که به دلیل مشکل فنی در تاسیسات برق یکی از مراکز شرکت زیرساخت، اینترنت بخشی از مشترکان قطع شد.

مهار ٣ آتش‌سوزی در گناوه

در ادامه آتش‌سوزی‌های آخر هفته، در استان‌های دیگر نیز شعله‌های آتش امدادگران را سر صحنه‌ها کشاند. پنجشنبه روز پرحادثه‌ای برای آتش‌نشانان گناوه بود. سه آتش‌سوزی در این شهر در یک روز رخ داد و با تلاش آتش‌نشانان مهار شد.در نخستین حادثه روز پنجشنبه یک آتش‌سوزی جنگل روبه‌روی دانشگاه آزاد اسلامی گناوه ساعت ۱۱ و ۴۴ دقیقه توسط عوامل ناشناس رخ داده بود. این آتش با اقدام نیروهای آتش‌نشانی مهار شد.ساعت ۱۱ و ۵۶ دقیقه روز پنجشنبه یعنی درست ١٢ دقیقه بعد، حادثه آتش‌سوزی دیگری در  کارگاه تراشکاری واقع در چهارراه جهاد کشاورزی گناوه رخ داد. این آتش نیز توسط نیروی‌های آتش‌نشانی به طور کامل اطفا شد. در این حادثه یک نفر مصدوم شد که به نیروهای اورژانس ۱۱۵ تحویل داده و به بیمارستان سوختگی اعزام شد.
این در حالی است که یک ساعت بعد یعنی ساعت ۱۲ و ۵۲ دقیقه روز پنجشنبه آتش‌سوزی منزلی مسکونی دو طبقه در بلوار جمهوری اسلامی گناوه با تلاش فراوان آتش‌نشانان مهار و خاموش و از گسترش و سرایت بیشتر آتش به اماکن همجوار جلوگیری شد. این حادثه مصدومی نداشت، ولی خسارات مالی فراوان بر جای گذاشت. علت آتش‌سوزی در حال بررسی است.

۲هزار تخته قالی سوخت

از اصفهان نیز خبر رسید که یک آتش‌سوزی خسارت میلیاردی برجای گذاشته است. این آتش‌سوزی در یک قالیشویی در شهر زیباشهر رخ داد. این حادثه حدود ۱۳میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت.
آتش‌سوزی در قالیشویی زیباشهر، ساعت ۴ و ۲۴ دقیقه روز جمعه رخ داد. بلافاصله پس از مخابره این حادثه، آتش‌نشانان سریع به محل حادثه اعزام شدند. با توجه به وسعت حادثه، آتش‌نشانی شهر‌های مبارکه و دیزیچه نیز در محل حاضر شدند. درنهایت پس از سه ساعت عملیات، آتش به طور کامل مهار شد. این حادثه تلفات جانی دربرنداشت، اما حدود ۲هزار تخته قالی در آتش سوخت و میزان خسارت نیز حدود ۱۳میلیارد تومان برآورد شده است. علت دقیق بروز حادثه در دست بررسی است.  یکی از کارگران این قالیشویی که از ابتدای آتش‌سوزی شاهد این ماجرای تلخ بود، به «شهروند» می‌گوید: «ناگهان آتش شعله‌ور شد. هرچه کارگران تلاش کردند آتش را مهار کنند، موفق نشدند. با آتش‌نشانی تماس گرفتیم، اما کار از کار گذشته بود و فرش‌ها همه سوختند. فرش‌هایی که متعلق به مردم بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.