اصابت موشک به موزه، یونسکو را نگران اوکراین کرد

سازمان یونسکو درباره آسیب وارده به اماکن تاریخی اوکراین در جنگ ابراز نگرانی کرد و در صدد برگزاری جلسه در این باره برآمد.

به گزارش ایرنا از مجله آرت نیوز، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) اعلام کرد با تشدید درگیری‌ها در اوکراین نسبت به تهدیداتی که بر اماکن تاریخی این کشور سایه انداخته‌، شدیدا نگران است.

این نهاد بین المللی همچنین از تلاش‌های خود برای دیدار با مسئولان موزه‌های اوکراین برای گفت‌وگو درباره حفاظت از دارایی‌های فرهنگی در خلال درگیری‌ها خبر داد و گفت برنامه دارد روز ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) برای بررسی تاثیر آسیب وارده به این اماکن جلسه‌ برگزار کند.

در پی حملاتی که در میدان‌های تاریخی در خارکف و چرنیهیف صورت گرفته وحملات موشکی به یک موزه تاریخ بومی در ایوانکف، نگرانی‌های جهانی درباره تخریب موسسات هنری و ساختمان‌های عمومی تشدید شده است.

مجتمع‌های تاریخی در لویو و کلیسای جامع سنت سوفیا در کی‌یف که در نزدیکی ساختمان‌هایی که هدف نیروهای روسیه قرار گرفتند، واقع شده است از جمله اماکن تاریخی هستند که کارشناسان خواستار حفاظت ویژه از آنها هستند.

یونسکو و صندوق جهانی بناهای تاریخی که وضعیت اماکن تاریخی و میراث فرهنگی جهان را پیگیری می‌کند، هر دو در این باره به کنوانسیون سال ۱۹۵۴ لاهه برای حفاظت از دارایی‌های فرهنگی در زمان جنگ استناد کرده‌اند که به موجب آن باید دارایی‌های فرهنگی را از حملات نظامی حفاظت کرد. اوکراین میزبان هفت مکان تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

بندیکت دو مونتلار (Bénédicte de Montlaur) مدیرعامل صندوق جهانی بناهای تاریخی با انتشار یک بیانیه اعلام کرد: آسیب به موزه‌ها، اماکن تاریخی و میراث فرهنگی چیزی ورای آسیب فیزیکی است.

وی به پاکسازی قومی سال ۲۰۱۴ در شمال عراق که مانع از بازگشت پناهجویان شده است، به عنوان نمونه‌ای از پیامدهای بلند مدت تخریب اموال فرهنگی اشاره کرد و گفت: عوارض روانشناختی ناشی از این اتفاق حتی پس از پایان جنگ نیز روی جوامع باقی می‌ماند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.