تلاش‌های غرب برای کاهش مطالبات ایران در مذاکرات

تا زمانی که موضوعات باقیمانده حل نشود، حصول توافق امری بعید خواهد بود

در صورتی که طرف‌های غربی حاضر در مذاکرات و واشنگتن، تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و دست از زیاده‌خواهی و بازی‌های سیاسی بردارند، رسیدن به یک توافق خوب دور از دسترس نخواهد بود

مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌ها در وین این روزها در حالی ادامه پیدا می‌کند که طرف‌های غربی با فشار بر ایران توسط افکار عمومی تلاش می‌کنند مطالبات کشورمان را به حداقل کاهش دهند اما جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده تا زمانی که موضوعات باقیمانده حل نشود، حصول توافق امری بعید خواهد بود.

به گزارش  ایرنا، مذاکرات وین در روزهای اخیر به مرحله مهم تصمیم‌گیری طرف‌های غربی رسیده است. در صورتی که طرف‌های غربی حاضر در مذاکرات و واشنگتن، تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و دست از زیاده‌خواهی و بازی‌های سیاسی بردارند، رسیدن به یک توافق خوب دور از دسترس نخواهد بود.

هیات مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران طی شب‌ها و روزهای گذشته در حال دیدار و رایزنی در سطوح مختلف بودند تا مذاکرات را با محوریت لغو تحریم‌ها و در جهت انتفاع اقتصادی ملت ایران پیش ببرند.

این دیدارهای فشرده پس از ماه‌ها تلاش، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و در صورتی که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف‌های غربی پذیرفته شود، کمیسیون مشترک برجام برگزار و توافق نهایی اعلام می‌شود.

روز جمعه، استفانی القاق رئیس هیات مذاکره‌کننده انگلیس در توییتی اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی به منظور در جریان قرار دادن وزرای خارجه کشورهایشان، برای مدت کوتاهی وین را به مقصد پایتخت‌های خود ترک می‌کنند و به زودی برای ادامه مذاکرات به پایتخت اتریش بازخواهند گشت.

میخاییل اولیانوف در گفت‌ وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا با بیان اینکه هیات‌های سه کشور اروپایی برای وقفه‌ای جزئی وین را ترک کرده و به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند، اظهار کرد: تا جایی که من می‌دانم وقفه‌ای جزیی در مذاکرات اتفاق افتاده است. سه نفر از همکاران ما تصمیم گرفتند تا وین را برای یک دوره زمانی کوتاه ترک کنند.

وی ادامه داد: ظاهراً این سه همکار ما جایی برای خود در این مقطع از مذاکرات نمی‌دیدند و باور داشتند که کار خود را انجام داده و حضورشان در این مقطع ضروری نیست.

این کشورهای غربی در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند که با تعیین ضرب‌الاجل و القای به پایان رسیدن زمان برای ایران، تیم مذاکره‌کننده کشورمان را توسط افکار عمومی تحت فشار قرار دهند تا بتوانند مطالبات جمهوری اسلامی ایران را به حداقل برسانند.

اما جمهوری اسلامی ایران توسط مقامات مختلف بارها اعلام کرده است که تحت هیچ شرایطی از خطوط قرمز خود عدول نخواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان در یک گفت‌ وگوی تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات تاکید کرد که انتخاب قطعی جمهوری اسلامی ایران عدم عبور از خطوط قرمز خود است.

وی با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حصول یک توافق خوب، بر لزوم اخذ تصمیم سیاسی توسط طرف مقابل تاکید کرد و افزود: ایران به دنبال یک توافق خوب اما در چارچوب منافع ملی و با رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات است.

اما روز گذشته (شنبه) همه نگاه‌ها به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران دوخته شده بود تا بتوان آینده مذاکرات را با توجه به گفت‌ وگوها و دستاوردهای این سفر، پیش‌بینی کرد.

گروسی در سفر روز گذشته خود با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درخصوص تداوم همکاری‌های فنی دو طرف و همچنین حل و فصل پرونده ادعایی گفت‌ وگو کرد.

آژانس بین‌المللی انژی اتمی در جدیدترین گزارش از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اعلام کرده بود که میزان اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌سازی شده ایران نزدیک به ۲ برابر افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: میزان نظارت و راستی‌آزمایی آژانس به دلیل توقف اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران بشدت تأثیر پذیرفته است.

به نظر می‌رسد که دیدارهای گروسی در تهران با توجه به فشارهایی که از سوی رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی بر آژانس انرژی اتمی وارد می‌شود، بی‌تأثیر نباشد و آینده مذاکرات جاری در وین بین ایران و کشورهای گروه ۱+۴ را تحت تأثیر قرار دهد.

با توجه به بدعهدی‌های گذشته آمریکا در مسیر اجرایی کردن توافق ۲۰۱۵ بین ایران و کشورهای ۱+۵، همه طرف‌های حاضر در مذاکرات، از جمله ایران، چین و روسیه، درخواست تضمین می‌کنند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه  روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان گفت: باتوجه به اینکه تحریم‌های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده است و با توجه به اینکه واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی برجام (امضای سند برای اجرای آن) حقوق ما در سرمایه گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران ضایع نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز روز شنبه به وقت محلی به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش را بیان نکرد، افزود که تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه به دلیل حمله آن به اوکراین به برجام مرتبط نیست و نباید هیچ تاثیری بر احیای احتمالی این توافق داشته باشد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تحریم‌های جدید علیه روسیه، به برجام ربطی ندارند و نباید هیچ تاثیری بر اجرای احتمالی این توافق داشته باشند.

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.