گروسی پس از ترک تهران چه گفت؟

فکر می‌کنم امیرعبداللهیان به وین می‌آید

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی پس از سفر یک روزه‌اش به تهران در نشستی خبری در وین اظهار کرد: بیانیه مشترک با ایران چراغ راهنمایی برای کار در هفت ماه آینده خواهد بود

گروسی با اشاره به دیدارش با حسین امیرعبداللهیان گفت: من با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشتم و فکر می‌کنم او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند اما این را باید از خود او بپرسید چرا که من مذاکرات را دقیقه به دقیقه دنبال نمی‌کنم.

به گزارش ایسنا رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی پس از سفر یک روزه‌اش به تهران در نشستی خبری در وین اظهار کرد: بیانیه مشترک با ایران چراغ راهنمایی برای کار در هفت ماه آینده خواهد بود. در گذشته در بعضی مواقع موفق بودیم و بعضی مواقع موفق نبودیم اما باید به کارمان ادامه بدهیم. به روشنگری و شفافیت بیشتر ادامه خواهیم داد.

گروسی با اشاره به دیدارش با حسین امیرعبداللهیان گفت: من با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشتم و فکر می‌کنم او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند اما این را باید از خود او بپرسید چرا که من مذاکرات را دقیقه به دقیقه دنبال نمی‌کنم.

گروسی اظهار کرد: بحث پادمان‌ها سیاسی حل نمی‌شود و من این کار را نمی‌کنم و به همین دلیل من به کارم را ادامه می‌دهم. چیزی که هست و در بیانیه مشترک آمده است یک راه حل تصنعی نیست. آنها باید ما را تنها بگذارند تا با کمک کارشناسان دپارتمان‌ها به کارمان برسیم.

وی درباره نظارت‌های آژانس از تاسیسات سانتریفیوژ ایران در کرج گفت: ما می‌دانیم این تاسیسات کجاست و چندین بار از آن بازدید کردیم. دوربین‌های خودمان را هم در آنجا نصب کردیم. ضبط داده‌ها انجام می‌شود و اگر بازگشتی به برجام باشد داده‌ها در اختیار اژانس قرار می‌گیرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: از وقتی که توافق  مربوط به برجام شروع به اجرا شود، تعهد آنهاست که اطلاعات در اختیار ما قرار گیرد اما اینکه دقیقا چه زمانی شود، مشخص نیست. لزوما در پایان مذاکرات هم نیست اما این مساله هم در برجام مشخص می‌شود.

گروسی در پاسخ به اینکه شما قبلا می‌گفتید آژانس به خاطر محدودیت‌هایی که ایجاد شده کور شده است، اظهار کرد: تا وقتی همه قابلیت‌های خودمان که معتقدیم باید داشته باشیم را نداشته باشیم در وضعیت دشواری هستیم. اما می‌گویم که شرایط در حال تحول است و داریم به شرایط بهتر همکاری با ایران وارد می‌شویم. من انتظار جو همکاری بهتری دارم.

وی‌ گفت: بررسی اطلاعات داده‌ها چندماهی ‌وقت می‌برد. اما ظرف چند روز هم انجام‌شدنی نیست. قطعا بازبینی این تصاویر بیش از یک ماه زمان می‌برد. ما چیزهایی را می‌بینیم که شاید برای کارشناسان ما سوال‌برانگیز باشد.

مدیر کل آژانس افزود: توضیحاتی که به من داده شده شاید قانع‌کننده نبود چون می‌خواستیم پاسخ روشن داشته باشیم اما چیزی که آنجا نیست را نمی‌توانیم ثایت کنیم، اما تردید ما هم در جای خود هست. نمی‌شود اسم این وضعیت را رضایت‌بخش یا غیررضایت بخش دانست. شرایط همینی است که هست.

گروسی درپاسخ به اینکه در پایان پروسه‌ای که برای حل و فصل مسایل گفتید اگر به نتیجه نرسید فرایند پایان می‌یابد، گفت: خیر پروسه ادامه دارد تا به نتیجه رضایت‌بخش یا نتیجه متفاوت برسیم. بله مهلت مصنوعی برای این مساله وجود ندارد، یعنی اینکه بگوییم تا عید پاک باید به نتیجه برسیم چنین چیزی نیست و این قابل پیش‌بینی نیست.

وی در پاسخ به اینکه یعنی تا پایان ژوئن به نتیجه می‌رسید، گفت: اینکه بخواهیم توافق‌های دیگری را به توافق نهایی اضافه کنیم به کسانی دیگر بستگی دارد که بخواهند توافق‌های دیگری را به آن اضافه کنند. در این مقطع می‌توانم بگویم الان هرچیز که گفته می‌شود گمانه‌زنی است و باید اجازه دهید تا پیش رویم.

وی‌گفت: اینکه من از روند همکاری با ایران در آینده چه پیش‌بینی دارم ارزشی در این مقطع ندارد. من وظیفه دارم که در این مقطع پیش بروم که مثل‌ بازی ‌بیلیارد است. اما معتقدم باید روی کارمان تمرکز کنیم تا ببینیم چطور می‌شود نتیجه گرفت. اینکه در نهایت پرونده بسته می‌شود یا نه به مذاکره کنندگان برجام برمی‌گردد نه من.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.