بر اساس رفتار ایالات متحده تصمیم می‌گیریم نه بر اساس پیام‌های غیرشفاف

خطیب‌زاده:منتظر دریافت جزییات درخواست روسیه از مجاری دیپلماتیک هستیم

رویکرد روسیه تا به امروز رویکرد سازنده بوده است و برای رسیدن به یک توافق دسته‌جمعی در وین دور هم جمع شدیم و منتظریم که در بیان جزئیات بیشتری را اگر دارند به ما بدهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضع ایران در مورد مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: ما بر اساس رفتار ایالات متحده تصمیم می‌گیریم نه بر اساس پیام‌های غیر شفاف.

به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به توافقات انجام شده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:  این سفر در چارچوب فنی انجام شد که مقدمه این سفر مذاکرات وین بود. بر اساس بیانیه مشترک یک همکاری مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم داشت. جمهوری اسلامی ایران پاسخ سوالات آژانس را داده بود، اما لازم بود در چارچوب فنی و مدت زمانی مشخصی دوباره به این سوالات پاسخ داده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سوالات و توافقی که در وین انجام می‌شود وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره اثر تحریم‌ها بر مرودات تجاری روسیه گفت: آنچه که گفته شده منتظر هستیم که از مجاری دیپلماتیک آن را بشنویم. تا جایی که روشن است گفت و گوها درباره در مسیر خود در حال پیگیری است و همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران روشن است که نباید محدود و یا تحت تأثیر قرار بگیرد.

خطیب‌زاده بیان داشت: رویکرد روسیه تا به امروز رویکرد سازنده بوده است و برای رسیدن به یک توافق دسته‌جمعی در وین دور هم جمع شدیم و منتظریم که در بیان جزئیات بیشتری را اگر دارند به ما بدهند.

وی یادآور شد: مردم ایران می‌دانند که مذاکره‌کنندگان‌شان در وین در راستای حداکثرسازی منافع مردم قدم برداشته و در همین راستا هم کار خود را جلو خواهند برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع چین در مذاکرات وین گفت: موضع چین یکی از سازنده ترین مواضعی بوده که از روز اول تا به امروز داشته است. موضع حمایتی از گفت‌وگوهای وین بوده است و در همین بستر با چین در وین جلو خواهیم رفت.

خطیب‌زاده در تشریح موضع ایران در مورد مذاکرات مستقیم با آمریکا گفت: موضوع جمهوری اسلامی ایران یک موضوع تداوم‌دار تا به امروز بوده است. ما بر اساس رفتار ایالات متحده تصمیم می گیریم نه بر اساس پیامهای غیر شفاف یا اینکه بدون اینکه بدانیم در نتیجه چه اتفاقی خواهد افتاد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اعضای برجام مشخص است ایالات متحده از آن خارج شده و خواستار بازگشت به آن است. تعهداتی که باید بپذیرد برای ما و چهار به اضافه یک روشن است. درخواست مذاکره مستقیم تنها زمانی معنا پیدا می کند که ما دلیل آن ملاقات و دیدار را بدانیم.

وی تاکید کرد: تا امروز هیچ تغییری در رفتار ایالات متحده ندیدیم و فشار حداکثری بر مردم ایران ادامه داشته است و چشم اندازه هر اقدامی بر اساس منافع ملت ایران تشخیص داده میشود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.