دستورات رئیس‌جمهوری برای رفع فقر

۷۳ درصد از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است

شهروندآنلاین- دستورات رئیس‌جمهوری در سطوح مختلف و  زمانبندی مشخص جهت رفع فقر. خبر خوشی که سخنگوی دولت از آن گفت. به گفته بهادری‌جهرمی تصمیمات مهمی در زمینه کاهش و کنترل قیمت‌ها به ویژه کالاهای اساسی اتخاذ شده است.«درخصوص کنترل برخی کالاها از جمله برنج مصوب شد برنج هندی به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت منجمد گوساله هم به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یابد.» او ادامه داد:« همچنین ۴ هزار ۵۰۰ قلم کالا در فروشگاه‌ها با تخفیف ۲۰ تا ۵۰ درصد از جمله در حوزه پوشاک عرضه خواهد شد. در حوزه لوازم خانگی شاهد کاهش ۵ تا ۱۳ درصدی بوده‌ایم.»

به گفته سخنگوی دولت تا پایان سال شاهد افزایش دوبرابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت آن به سهامداران خواهیم بود. این مبلغ از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.»

سخنگوی دولت از  قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که  13 سال پیش تصویب شده هم خبر داد. به گفته او متاسفانه کوتاهی‌های زیادی برای اجرایی شدن آن صورت گرفته و با اقدامات جهادی دولت سیزدهم، موانع اجرایی شدن این قانون برداشته شده است.

به گفته بهادری‌جهرمی  صرفا در حوزه مشاغل خانگی وزارت کار صدور ۵۰۹ عنوان مجوز کسب و کار را صددرصد الکترونیکی کرده است. ۳۵۰ عنوان صرفا ثبت‌ مجوز است و به محض ثبت، مجوز در لحظه صادر می‌شود و ۱۵۹ حوزه نیز تنها مجوزمحور است که پس از ثبت مدارک که آن هم کاملا الکترونیکی است، نهایتا تا 3 روز مجوز صادر می‌شود.

بهادری‌جهرمی ادامه داد:«از ۲۸ بهمن تا روز گذشته ۴۰۷۸۶ نفر مجوز کسب‌وکار خود را به صورت الکترونیکی دریافت کرده‌اند. ۳۹۶۱۲ به صورت لحظه‌ای مجوز گرفته‌اند و ۱۱۶۴ نفر هم پس از ثبت و در مهلت سه روزه مجوز خود را دریافت کرده‌اند.»

سطح فقر مطلق از منظر رئیس‌جمهوری قابل پذیرش نیست

به گفته سخنگوی دولت  در جلسه اخیر شورای عالی رفاه گزارشی در این زمینه ارائه شد و رئیس جمهوری دستورات لازم را در سطوح مختلف و در زمانبندی مشخص جهت رفع فقر دادند که این برنامه و زمانبندی در 3 سطح است.

بهادری‌جهرمی ادامه داد:«در خصوص سطح فقر مطلق رئیس‌جمهوری گفتند قابل پذیرش نیست که کسی شب سر گرسنه بر بالین بگذارد، برای آنها باید برنامه فوری‌تری انجام شود. همچنین برای آن افرادی هم که وضعیت مناسب ندارند همزمان برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است و برای کارمندان و کارگران شریفی که کف دریافتی دارند نیز  اقداماتی انجام خواهند گرفت.»

بهادری جهرمی با اشاره به دیگر اقدامات دولت  درخصوص رفع فقر مطلق، گفت:«هزینه آب، برق، گاز برای سطوح و دهکهای پایین که الگوی مصرف را رعایت کرده اند رایگان شده است. در زمینه مسکن مهر هم زمین های رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تحویل خواهد شد. همچنین توزیع بسته‌های نقدی و غیرنقدی ادامه خواهد داشت.»

 بهادری جهرمی با اشاره به دیگر اقدامات دولت  درخصوص رفع فقر مطلق، گفت:«هزینه آب، برق، گاز برای سطوح و دهکهای پایین که الگوی مصرف را رعایت کرده اند رایگان شده است. در زمینه مسکن مهر هم زمین های رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تحویل خواهد شد. همچنین توزیع بسته‌های نقدی و غیرنقدی ادامه خواهد داشت.»

۲۷ قرارداد برای جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون

به گفته سخنگوی دولت یکی از اولویت‌های دولت مردمی صیانت از این میراث مشترک است که از همان ابتدای دولت جلساتی با کارشناسان این حوزه برگزار شد؛ چرا که دولت رشد اقتصادی را در گرو توجه به محیط‌زیست می‌داند.

او ادامه می‌دهد: «آزادسازی سواحل، تصمیمات درباره صید ترال و مواردی دیگر همانند جمع‌آوری گازهای فلر در شرق کارون که ۱۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد از اقدامات دولت در زمینه حفاظت از محیط‌زیست است.» سخنگوی دولت از اقدامات خوب در زمینه گازهای مشعلی گفت. «این اقدام هم آورده اقتصادی دارد که ۱۳ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از این مسیر به نیروگاه‌ها تزریق می‌شود و هم آلودگی کاهش می‌یابد. «۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل جمع‌آوری می‌شود. برای جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون  ۲۷ قرارداد منعقد خواهد شد که جمع رقم قراردادها یک میلیارد یورو خواهد بود.»

او ادامه می‌دهد:«در بازه زمانی سه ساله روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل جمع آوری می شود و پس از اجرایی شدن همه قراردادها، شاهد کاهش ۱۰ درصدی تولید گازهای گلخانه ای خواهیم بود.»

۷۳ درصد از  ارز حاصل از  صادرات به کشور بازگشته

به گفته سخنگوی دولت این دولت هرگز کشور را تک گزینه‌ای اداره نخواهد کرد و سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نفت، افزایش تولید نفت و افزایش میزان تجارت خارجی و ثبات بازار ارز نشان از این موضوع دارد. «دولت مردمی حتما از عبرت ها و تجربه های گذشته استفاده خواهد کرد.حدود 90 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور در 11 ماهه اخیر بوده است. تاکنون مطابق اقدامات و برنامه‌ریزی‌های سازمان توسعه تجارت خارجی ۷۳ درصد از  ارز حاصل از  صادرات به کشور بازگشته است که بیش از ۴۰ درصد ارزش صادرات ما سقف ۴۵ میلیارد دلار را رد کرده است. مطابق برنامه ریزی سازمان توسعه تجارت خارجی  ۷۳ درصد ارز صادرات به کشور بازگشته است.»

بهادری‌جهرمی گفت: «بارها مخالفت با جنگ از سوی مقامات ایران اعلام شد. تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور قبل از شروع جنگ در دستور کار بود و هماهنگی های لازم برای انجام آن قبل از آغاز جنگ صورت گرفته بود و مربوط به موضوعات سفر روسیه، مذاکرات رفع تحریم و همکاری های فی مابین بود.»

او ادامه می‌دهد:«در این تماس رئیس جمهوری از صدمه دیدن مردم و تخریب شهرها و خانه‌ها و آسیب‌های ناشی از جنگ و از گسترش ناتو به شرق هم اظهارنگرانی کرد، البته این تماس در اخبار به درستی پوشش داده نشده است.»

او با بیان اینکه جنگ باید متوقف شود، گفت:«یعنی ریشه این بحران باید خشک بشود و ریشه تمامی اینها سیاست های بحران ساز مافیایی آمریکا است. با توجه به آغاز جنگ در زمان انجام مکالمه تلفنی، مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز منعکس شد که مواضعی متوازن، منطقی و مبتنی بر اصول سیاست خارجی حمهوری اسلامی ایران است و نباید به معنی طرفداری از یکی از طرف‌ها تعبیر شود.»

او درباره ابهامات و ایرادات عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس هم گفت:«خصوصی‌ سازی دو باشگاه مردمی استقلال و پرسپولیس از سال‌ها پیش مطرح بوده و معطل مانده است. خصوصی‌سازی این دو باشگاه مطالبه هواداران هم است. واگذاری این دو باشگاه به میزان ۱۰ درصد از محل افزایش سرمایه در فرابورس در حال انجام است.»

واگذاری استقلال و پرسپولیس از محل افزایش سرمایه در فرابورس

سخنگوی دولت درباره ارز ترجیحی، گفت:«باید مصوبه مجلس نهایی و راهکارهای جایگزین بررسی شود. آنچه مسلم است اینکه اصلاح یارانه ها باید به نفع مردم و راهکارهای جایگزین نیز باید در راستای حمایت از مردم باشد.»

او درباره ابهامات و ایرادات عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس هم گفت:«خصوصی‌ سازی دو باشگاه مردمی استقلال و پرسپولیس از سال‌ها پیش مطرح بوده و معطل مانده است. خصوصی‌سازی این دو باشگاه مطالبه هواداران هم است. واگذاری این دو باشگاه به میزان ۱۰ درصد از محل افزایش سرمایه در فرابورس در حال انجام است.»

بهادری‌جهرمی ادامه داد:«بعد از این مرحله، سایر مراحل مانند واگذاری بلوکی سهام طی خواهد شد. واگذاری به تعاونی‌هایی از هواداران دو تیم در کنار سایر روش‌های واگذاری هم در دست بررسی است.»

بهادری‌جهرمی درباره دولتی شدن صندوق ذخیره فرهنگیان هم  گفت: «این اقدام متناقض با اصل ۴۴ است. اموال این صندوق متعلق به فرهنگیان است و باید توسط خود فرهنگیان اداره شود و آنها نسبت به دولت در این زمینه اولی هستند. از این رو دولت مخالف دولتی شدن صندوق ذخیره فرهنگیان است.»

او ادامه داد: «بازار سرمایه در حال رسیدن به ثبات نسبی است و برای حمایت مؤثر و پایدار از بورس باید شرکت‌های بورسی را حمایت کرد. تدابیری که از سوی دولت برای تثبیت و تعدیل قیمت سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها اتخاذ شد، در همین راستا بود تا با دادن زمان مناسب به بورس شاهد رشد آن باشیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.