ترامپ سوپرمن نیست، ناقل است

یادداشت توماس فریدمن در نیویورک تایمز

بحث پیرامون خود ترامپ به پایان رسیده است. حکم این است: او خود را سوپرمن نشان داده ، اما تنها یک ناقل فراگیر است ؛ نه تنها ناقل یک ویروس بلکه ناقل یک نگاه کلی به جهانِ دچار همه‌گیری که به طرز خطرناکی برای خودش و ملت آمریکا اشتباه است؛ انتخاب مجدد او چیزی جز جنون نیست.

شهروند آنلاین- توماس ال فریدمن در نیویورک تایمز می‌نویسد:مهمترین سوال امروز این نیست که ترامپ از جنگ با کووید19چه آموخته ؛ ترامپ از آن دسته رهبرانی است که به قول معروف نه هرگز یاد می‌گیرد و نه فراموش می‌کند. مهمترین سوال این است که ما به عنوان شهروند چه چیزهایی یاد گرفته ایم ؟ و به ویژه طرفداران ترامپ چه چیزهایی در این دوران یاد گرفته اند؟

ترامپ ناقل یک نگاه خطرناک به جهان

بحث پیرامون خود ترامپ به پایان رسیده است. حکم این است: او خود را سوپرمن نشان داده ، اما معلوم شده که او تنها یک ناقل فراگیر است ؛ نه تنها ناقل یک ویروس بلکه ناقل یک نگاه کلی به جهان دچار همه‌گیری که به طرز خطرناکی برای خودش و ملت آمریکا اشتباه است؛ انتخاب مجدد او چیزی جز جنون نیست.

اما شاید این نظر من باشد و شما هم ممکن است همین دیدگاه را داشته باشید؛ با این حال آیا رأی دهندگان به ترامپ هم به اندازه کافی با این نظر موافق اند؟ این به توانایی جو بایدن در بستگی دارد تا کمک کند آنها اشتباهات کوچک و بزرگ ترامپ را ببینند.

ماسک زدن پز فرهنگی نیست

لیست اشتباهات “کوچک” رئیس جمهور بسیار طولانی است: احتیاط در شرایط همه گیری نشانه ضعف نیست؛ بلکه  نشان‌دهنده خرد است. ماسک صورت در مواجهه با بیماری همه گیر پز فرهنگی نیست، محافظت از عقل سلیم خبر می‌دهد که میگوید : “من مسئول ام در قبال خودم و مادربزرگم ، خودم و مشتری‌ام ، خودم و همکارم ، خودم و همسایه‌ام در برابر یک ویروس نامرئی. ”

همه چیز سیاست نیست

غرور مردانه در همه‌گیری قدرتی ندارد . مقاومت در برابر پوشیدن ماسک در همه‌گیری ،نشان‌دهنده حفظ آزادی نیست. همانطور که قفل شدن در همه‌گیری، حقوق اجمالی در اجتماع یا سخنرانی نیست و ایالت‌های آبی برای ویروس کرونا جذاب‌تر از ایالت‌های قرمز نیستند.

دانشمندان سیاستمدار نیستند. سیاستمداران دانشمند نیستند. همه چیز سیاست نیست. لیزول ماده ضد عفونی کننده برای پاک کردن سطوح است، نه ریه های شما. گزینه ما هرگز انتخاب ماسک یا شغل نبوده، بلکه زدن ماسک برای ادامه شغل بوده. هرچه کارمندان و مشتریان شما بیشتر ماسک بزنند ، تجارت شما می تواند فعال‌تر و شکوفا بماند.

دونالد ترامپ در این میان ثابت کرد که بدترین هدایت‌گر در مواجهه با بیماری همه گیر و بی پروا از نظر اخلاقی است

بدترین هدایت‌گر در مواجهه با بیماری همه گیر

موضوعات بزرگی که ترامپ در آن اشتباه کرد دو چیز بود. اولین مورد نحوه مدیریت و رهبری همه‌گیری بود. کیفیت و چهارچوب مدیریت مشکلات در آمریکا به طور کلی تجارت‌گونه است؛ اما در یک بیماری همه گیر ، مسئله زندگی یا مرگ مطرح است. هدایت‌گران در هر سطح از معلمان ، دانشمندان ، مدیران ، روسای جمهور ، ناظران مدارس تا مدیران بیمارستان ها ، شهرداران ، فرمانداران ، رسانه ها و والدین ، امروز بیش از هر زمان دیگری به دنبال هدایت و راهبری هستند زیرا بسیاری از افراد در شرایط بحرانی احساس گمراهی و ناآگاهی می‌کنند.

دونالد ترامپ در این میان ثابت کرد که بدترین هدایت‌گر در مواجهه با بیماری همه گیر و بی پروا از نظر اخلاقی است.

زندگی در تقابل با تردید

داوید سیدمن ، بنیانگذار یک موسسه رهبری مبتنی بر ارزش‌هاس اخلاقی ،توضیح می دهد: “وقتی نوبت به زندگی در تقابل با تردید می رسد ، مردم تمایل به سقوط در یک طیف دارند که نشان دهنده نگرش آنها نسبت به آزادی فردی در مقابل مسئولیت و گرایش آنها در خطرپذیری است.”

سیدمن معتقداست می توانید این طیف را به وضوح در نحوه مواجهه افراد با ویروس و برخورد آنها با کووید19مشاهده کنید. “دسته اول، کسانی در این طیف بودند که ابتلا به ویروس را بدشانسی و بداقبالی می‌دانستند؛ یعنی کسانی در مکان و زمان اشتباه با عامل بیماری زای کوچک نامرئی مبتلا شده‌اند.”

او ادامه می‌دهد: “گروه دوم ،نقش ‌آفرینان خط مقدم یا همان قهرمانانی بودند که با شجاعت به سمت ویروس دویدند تا دیگران را نجات دهند و در این روند، خودشان به آن آلوده شدند. سومین طیف ، افراد بی پروایی بودند که ماسک نمی‌زدند و از دیگران دور نمی ماندند و به خود ، خانواده ، دوستان و همکارانشان آسیب می رسانند. ”

رهبرانی که مردم را به نادیده گرفتن علم دعوت می کنند

و نهایتا سیدمن از رهبرانی می‌گوید که در موقعیت های قدرت و اقتدار بودند و مردم برای هدایت در مسیر نجات به آنها اعتماد داشتند. برخی این مسئولیت را به‌خوبی به دوش می کشند؛زیرا می‌دانند در زمان بحران ، مردم بیش از هر زمان دیگری به توصیه های آنها توجه می‌کنند و اگر رفتارهای مطلوبی داشته باشند،از آنها الگو می‌گیرند . گروه دیگری از راهبران نیز وجود دارند که در واقع مردم را هدایت نکرده و در عوض آنها را تشویق می‌کردند که علم را نادیده بگیرند و مراقب خود باشند. این بی پروایی اخلاقی است. ترامپ در این گروه قرار داشت.”

سیدمن نتیجه می‌گیرد “امروز ، ما با یک بحران واقعی رهبری و اقتدار مواجه هستیم ؛ مردم نمی‌دانند به چه کسی اعتماد و چه چیزی را باور کنند. اما واضح است رهبرانی که می توانند در این موقعیت پر ابهام حقیقت بیشتری را در جهان وارد کنند، کسانی هستند که ما آنها را تحسین می کنیم و تاریخ آنها را بخاطر می سپارد.”

امروز ، ما با یک بحران واقعی رهبری و اقتدار مواجه هستیم ؛ مردم نمی‌دانند به چه کسی اعتماد و چه چیزی را باور کنند

دومین موضوع بزرگی که ترامپ در آن کاملاً اشتباه کرد این بود: شما با مادر طبیعت سر و کله نمی زنید. همه گیری کووید19 یک رویداد در سیستم طبیعی بود. اما ترامپ به دنیا  از چشم بازار نگاه می کند نه مادر طبیعت. او و مشاورانش به طور مداوم ویروس را نادیده می‌گرفتند تا بازار را به وحشت نیاندازند؛ زیرا رونق بازار بلیط برنده ترامپ برای انتخاب مجدد است.

در حالی که ترامپ و مشاورانش برای محافظت از بازار ویروس را نادیده می‌گرفتند ، مادر طبیعت بدون در نظر گرفتن مرزهای ایالتی یا وابستگی های سیاسی ، کرونا را در سکوت و با بی رحمی در اطراف ما پخش می کرد.

وقتی صحبت از مادر طبیعت به‌میان آمد، ترامپ فروتن نبود؛ او به دنبال هماهنگی ملی برای پاسخ به ویروس نبود و استراتژی خود را در شیمی ، زیست شناسی و فیزیک بیان نکرد.بلکه بیشتر در سیاست ، بازارها و انتخابات سیر می‌کرد. تقویم ملت آمریکا برای این حماقت ها هزینه زیادی پرداخت کرده .

ترامپ به دنیا  از چشم بازار نگاه می کند نه مادر طبیعت. او و مشاورانش به طور مداوم ویروس را نادیده می‌گرفتند تا بازار را به وحشت نیاندازند؛ زیرا رونق بازار بلیط برنده ترامپ برای انتخاب مجدد است

ترامپ می‌خواست ما باور کنیم که فقط دو گزینه داریم: باز گذاشتن اقتصاد و نادیده گرفتن ویروس که این تقلب است؛ گزینه واقعی ما این بود که اقتصاد را هوشمندانه ادامه دهیم نه بی پروا .

از امروز تا 3 نوامبر وقت دارند از ترامپ درس بگیرند

یعنی مشاغل را با انجام کارهای ساده مانند ماسک زدن و فاصله های اجتماعی باز کنیم ، بنابراین مردم می توانند خرید کنند ، به مدرسه بروند و به کار خود ادامه دهند و به امید دور ماندن از بیماری ؛ همانطور که جو بایدن پیشنهاد می کند .

ترامپ نه به مادر طبیعت و نه به ما احترام گذاشت. تنها کاری که اکنون می توانم انجام دهم این است که دعا کنم حامیان ترامپ به اندازه کافی از او آموخته باشند و از همین حالا تا 3 نوامبر علیه او رأی دهند. زندگی و معیشت بسیاری از آمریکایی ها به انتخابات بستگی دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.