دروازه‌بان ایران در جام جهانی قطر کیست؟

ابراهیم میرزاپور در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: اسکوچیچ باید همه گلرهایش را تست کند

انتخاب دروازه‌‍بان شماره یک تیم ملی فوتبال در جام جهانی قطر کار دشواری است؛ همین حالا بیش از 3 دروازه‌بان خوب در فوتبال ایران حضور دارند.

شهروندآنلاین: انتخاب دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فوتبال در ادوار مختلف همواره یکی از موضوعات جذاب برای طرفداران این رشته ورزشی بوده است. در طول تاریخ، فوتبال ایران دروازه‌بان‌های بزرگی مثل ناصر حجازی، احمدرضا عابدزاده و … را به خود دیده که در جام جهانی نیز به میدان رفتند و از دروازه تیم ملی ایران حراست کردند.

تیم ایران تاکنون پنج‌بار به رقابت‌های جام جهانی صعود کرده است. در جام جهانی 1978 ناصر حجازی، در جام جهانی 1998 نیما نکیسا (یک بازی) و احمدرضا عابدزاده (دو بازی)، در جام جهانی 2006 ابراهیم میرزاپور، در جام جهانی 2014 علیرضا حقیقی و در جام جهانی 2018 علیرضا بیرانوند 6 دروازه‌بانی بودند که وظیفه حراست از دروازه تیم ملی را بر عهده داشتند.

حالا در فاصله چند ماه تا شروع جام جهانی 2022 قطر اما سنگربان شماره یک تیم ملی در این مسابقات مشخص نیست. در شرایط کنونی، فوتبال ایران فقط سه دروازه‌بان لژیونر به نام‌های علیرضا بیرانوند، امیررضا عابدزاده و پیام نیازمند را دارد و البته در لیگ برتر هم حداقل دو دروازه‌بان با شرایط بسیار خوب به کارشان ادامه می‌دهند.

همین موضوع کار کادر فنی تیم ملی را برای انتخاب گلر شماره یک جام جهانی سخت خواهد کرد. در ادامه به بررسی وضعیت دروازه‌بان‌هایی که شانس حضور در جام جهانی را دارند،‌ پرداخته‌ایم:

علیرضا بیرانوند؛ به ایران برمی‌گردد؟

بیرانوند که چند ماه پیش در انتقالی ۷۰۰ هزار دلاری از پرسپولیس به آنتورپ بلژیک پیوست تا شانس خود را در اروپا محک بزند، بعد از مشکلاتی که در این باشگاه بلژیکی پیدا کرد به صورت قرضی به باشگاه بواویشتا پرتغال منتقل شد، اما با وجود امیدواری‌های بسیار، او فرصت کمی برای به میدان رفتن در بازی‌های این تیم پرتغالی دارد.

بیرانوند تنها در هشت بازی از رقابت‌های این فصل لیگ فوتبال پرتغال به میدان رفته که در دو بازی موفق به کلین‌شیت شده و نمایشش طوری نبوده که بتواند نظر قطعی سرمربی تیم را به خود جلب کند. این همان مساله‌ای است که باعث شد این گلر ۱۹۴ سانتیمتری لرستانی پس از مدت‌ها یکه‌تازی در عرصه تیم ملی، در سه بازی گذشته ایران جای خود را به امیر عابدزاده بدهد. بی‌تردید بیرانوند دوست ندارند جایگاه قبلی خود را از دست بدهد و به همین خاطر است که شایعاتی درباره بازگشتش به پرسپولیس هم مطرح شده است. این در حالی است که خود او ظاهرا علاقه زیادی به بازگشت ندارد و حال باید دید در ماه‌های آینده چه تصمیمی خواهد گرفت. البته که او برای بازی کردن در دومین جام جهانی متوالی پا پس نمی‌کشد.

امیررضا عابدزاده؛ جوجه‌عقاب در مسیر پدر

امیررضا عابدزاده این روزها در لیگ دسته یک اسپانیا و در ترکیب تیم پومفرادینا خوش می‌درخشد. او با پوشیدن پیراهن شماره یک این تیم، نظر دراگان اسکوچیچ را نیز جلب کرده و در سه بازی گذشته به عنوان یار فیکس مقابل لبنان، عراق و امارات به میدان رفت و عملکرد خوبی هم داشت. عابدزاده 28 ساله که خیلی‌ها او را با پدرش که دروازه‌بان افسانه‌ای ایران است، مقایسه می‌کنند برای رسیدن به دومین جام جهانی به این راحتی‌ها کوتاه نخواهد آمد. او در جام جهانی 2018 یکی از سه دروازه‌بان ایران بود، اما فرصت بازی پیدا نکرد.

حالا که اسکوچیچ نظر مثبتی روی عابدزاده پیدا کرده، قطعا این دروازه‌بان به دنبال ادامه حضور در ترکیب ثابت تیم ملی و بازی کردن در جام جهانی 2022 قطر است.

پیام نیازمند؛ از پرتغال تا قطر

پیام نیازمند بعد از شگفتی‌سازی در لیگ ایران با پیراهن پیکان، توانست چند سال خوب را با سپاهان سپری کند و در سطح ملی نیز دیده شود. نیازمند رکورددار کلین‌شیت‌های متوالی در لیگ برتر ایران هم شد و با این آمار ویژه به فوتبال اروپا رفت.

او از ابتدای فصل جاری در تیم پورتیموننزه پرتغال حضور دارد و برای تیمش بازی می‌کند. عملکرد خوب نیازمند در ترکیب تیم پرتغالی باعث شده تا اسکوچیچ نیز در همه اردوهای قبلی او را دعوت کند و پیام را به عنوان یک گلر مطمئن بشناسد. بی‌تردید با این شرایط خوب نیازمند نمی‌خواهد جام جهانی را از دست بدهد و برای رسیدن به این تورنمنت تلاش خواهد کرد.

حسینی و اخباری؛ در اولویت گلرهای داخلی

علاوه بر سه دروازه‌بانی که در اروپا به فوتبال‌شان ادامه می‌دهند و لژیونر هستند، در لیگ برتر ایران هم گلرهایی هستند که نمایش‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و تلاش می‌کنند یکی از سه دروازه‌بانی باشند که به جام جهانی می‌روند. سید حسین حسینی و محمدرضا اخباری دو گلری هستندکه با تجربه بالا توانسته‌اند چشم‌ها را به خود خیره کنند.

حسینی امسال نقش ویژه‌ای در موفقیت‌های استقلال داشته است. او در مجموع 18 مسابقه‌ای که برای استقلال به میدان رفته، تنها 6 گل خورده و در 13 بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشته که آماری فوق‌العاده محسوب می‌شود. گلر شماره یک استقلال حالا از نظر آماری بهترین دروازه‌بان لیگ برتر هم محسوب می‌شود و امیدوار است دوباره بتواند نظر اسکوچیچ را جلب کند و به تیم ملی برسد.

از سوی دیگر، محمدرضا اخباری نیز اگرچه تیمش، تراکتور، شرایط خوبی در مسابقات ندارد و با 17 امتیاز در پایین جدول قرار گرفته، اما از عملکرد خوبش نمی‌توان گذشت. شاید به جرأت بتوان گفت که اگر اخباری درون دروازه تراکتور نبود، این تیم همین تعداد امتیاز را نیز جمع نمی‌کرد و الان یکی از کاندیداهای اصلی سقوط به دسته پایین‌تر بود. اخباری در آخرین لیست اسکوچیچ در بین بازیکنان رزرو حضور داشت و حتی با ابتلای بیرانوند به کرونا به اردو نیز رفت و حالا امید دارد دوباره به تیم ملی برگردد و در جام جهانی نیز حاضر باشد.

سایر دروازه‌بان‌ها هنوز امیدوارند

به غیر از گلرهایی که نام‌شان برده شد، در لیگ برتر امسال دروازه‌بان‌های باتجربه دیگری نیز داریم که روزهای خوبی را در طول فصل سپری نکردند، اما امیدشان برای رسیدن به تیم ملی به ناامیدی تبدیل نشده است. رشید مظاهری یکی از آنهاست که بعد از دوران تلخ در استقلال حالا امیدوار است در سپاهان دوباره به روزهای اوج خود برگردد و مثل جام جهانی 2018 که یکی از گلرهای اعزامی به روسیه بود، دوباره به تیم ملی دعوت شود.

حامد لک هم اگرچه این روزها با پرسپولیس بسیار مورد انتقاد قرار گرفته، اما سابقه خوبی دارد و به واسطه همین موضوع برای ساختن آینده‌ای بهتر و رسیدن به تیم ملی در ماه‌های آینده تلاش خود را خواهد کرد. چند دروازه‌بان جوان دیگر هم در لیگ برتر حضور دارند که شاید بتوانند در آینده خودشان را نشان بدهند، اما بعید است در نهایت در لیست اعزامی به جام جهانی قطر حضور پیدا کنند.

میرزاپور در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: بازی‌های دوستانه، فرصت تست گلرهاست

ابراهیم میرزاپور، دروازه‌بان سابق تیم ملی یکی از بهترین افرادی است که می‌تواند درباره انتخاب گلر شماره یک تیم ملی نظر بدهد.

گلر تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 که مقابل مکزیک، پرتغال و بوسنی درون دروازه ایران قرار گرفت و سابقه زیادی در عرصه ملی دارد، درباره وضعیت کنونی دروازه‌بان‌های تیم ملی به خبرنگار ما گفت: «فکر می‌کنم این از خوش‌شانسی آقای اسکوچیچ است که چند دروازه‌بان بسیار خوب در این برهه در اختیار دارد. او دردوره‌ای سرمربی ایران شده که گلرهای بسیار خوب و آماده‌ای در فوتبال‌مان هستند و سرمربی تیم ملی باید بتواند بهترین انتخاب را داشته باشد.»

میرزاپور صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «قبل از جام جهانی 2018 نظر شخصی‌ام این بود که بهتر از بیرانوند برای گلری در جام جهانی وجود ندارد، اما الان علاوه بر علیرضا که بسیار هم دوستش دارم، سایر دروازه‌بان‌ها نیز وضعیت خوبی دارند. فوتبال ما همین حالا سه دروازه‌بان لژیونر دارد و این موضوعی است که در تاریخ فوتبال سابقه نداشته است. از این گذشته گلرهای لیگ برتری نیز برای رسیدن به دروازه تیم ملی تلاش می‌کنند و حسینی و اخباری در اوج آمادگی به سر می‌برند و یکی، دو دروازه‌بان خوب دیگر هم داریم.»

از دروازه‌بان سابق تیم ملی پرسیدیم که اسکوچیچ چگونه باید دروازه‌بان شماره یک خود را انتخاب کند؟ او پاسخ داد: «قطعا تمرینات دروازه‌بان‌ها ملاک خوبی است، اما ملاک بزرگ‌تر قرار داشتن آنها در شرایط بازی است. بازی کردن در تیم ملی استرس‌ها و شرایط خاص خود را دارد، خصوصا اینکه یک دروازه‌بان بخواهد در تورنمنتی به بزرگی جام جهانی بازی کند. فکر می‌کنم بازی‌های دوستانه با تیم‌های بزرگ بهترین است. در این دیدارهاست که اسکوچیچ می‌تواند گلرهای موجود را محک بزند و در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشد.»

میرزاپور صحبت‌هایش را این‌طور به پایان برد: «مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی نیز نقش زیادی در انتخاب گلر شماره یک خواهد داشت. اسکوچیچ باید با دقت زیاد گلر تیم ملی را در مسابقات آینده و همچنین جام جهانی انتخاب کند؛ چرا که این پست در جام جهانی بسیار اهمیت دارد. شما دیدید که در جام جهانی 2018 گرفتن پنالتی از رونالدو توسط بیرانوند چقدر بازتاب داشت و به همین خاطر است که می‌گویم اسکوچیچ باید با دقت زیاد و توجه ویژه گلر شماره یک تیم ملی را برگزیند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. رضا می‌گوید

    میرزاپور لر است و حسادت با بیرانوند دارد باعث تاسف است یک بچه هم میداند دروازبان کیست

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.