برکت 400 میلیونی!/ بهره‌برداری از بزرگ‌ترین کارخانه تولید واکسن غرب آسیا

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در آیین راه‌اندازی فاز نهایی بزرگ‌ترین کارخانه ساخت واکسن کرونا در غرب آسیا خبر داد که ظرفیت تولید سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دوز واکسن کووبرکت برای مهار کرونا فراهم شده است و با خیال راحت می‌توانیم بگوییم هر مشکل ویروسی که ایران را تهدید کند، امکان مقابله با آن فراهم است.

 شهروندآنلاین –با توسعه دانش و صنعت واکسن‌سازی در کشور، امروز می‌توانیم با خیال راحت بگوییم هر مشکل ویروسی که ایران را تهدید کند، امکان مقابله با آن فراهم است. «این امکان را داریم سالانه ۴۰۰ میلیون دوز واکسن تولید کنیم» این خبری است که سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اعلام کرده است. دکتر عارف نوروزی در آیین راه‌اندازی فاز نهایی بزرگ‌ترین کارخانه ساخت واکسن کرونا در غرب آسیا خبر داد که ظرفیت تولید سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دوز واکسن کووبرکت برای مهار کرونا فراهم شده است.

صبح سه‌شنبه در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فاز نهایی بزرگ‌ترین کارخانه تولید واکسن غرب آسیا در شهرک دارویی برکت به بهره‌برداری رسید.

رقمی که نوروزی در این آیین افتتاحیه عنوان کرده یعنی ما می‌توانیم به‌طور جدی وارد فاز صادرات واکسن هم بشویم. سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اعلام کرده می‌توانیم کشور، منطقه و سایر مناطق جهان را زیر پوشش واکسن قرار دهیم.

ایران در حال حاضر در زمینه ساخت  واکسن کرونا با تولید ۶۰ میلیون دوز واکسن به‌عنوان یکی از ۶ کشور تولیدکننده  واکسن در جهان است.

کووایران برکت یک نمونه واکسن کووید-۱۹ است که توسط گروه صنعتی ایرانی شفا فارمد، از شرکت‌های وابسته به گروه دارویی برکت به مالکیت ستاد اجرایی فرمان امام تولید شده. کووایران برکت در ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ از سوی سازمان غذاوداروی ایران مجوز دریافت کرده و هم‌اکنون در فرآیند ثبت جهانی قرار دارد. بر اساس گفته‌های محمد مخبر، رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، هدف‌گذاری گروه برکت، خودکفایی ایران در زمینه واکسن سپس صادرات آن بوده است.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در ۲ سال  اخیر با کوشش و تلاش فراوان به موفقیت‌های بزرگی رسیده که ساخت واکسن کرونا یکی از آنهاست. «نتایج و دستاوردهای علمی خوبی در کنار ساخت واکسن داشتیم؛ اولین تولیدکننده داروی ضدکرونا با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تا ۴۵ هزار دوز و سازنده تجهیزات درمانی مانند انواع کیت‌های تشخیص کرونا در منطقه هستیم.»

راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماسک در غرب کشور با ظرفیت پنج میلیون ماسک در روز در مدت زمان ۲۳ روز هم از دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) محسوب می‌شود.

تولید ۶۵ محصول دارویی جدید در کشور

امسال ۶۵ محصول دارویی جدید در کشور توسط زیرمجموعه‌های این ستاد تولید شد؛ سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: «بومی‌سازی مواداولیه دارویی با ۲۰۵ میلیون دلار صرفه‌جویی و کمک به تشکیلات بخش‌خصوصی از دیگر دستاوردها به‌شمار می‌رود.»

ایران در حال حاضر در زمینه ساخت  واکسن کرونا با تولید ۶۰ میلیون دوز واکسن به‌عنوان یکی از ۶ کشور تولیدکننده  واکسن در جهان است.

ایجاد دانش فنی تولید ۶ آنزیم دارویی مورد تحریم که سالانه ۴۳ میلیون دلار ارزبری داشت و تکمیل کارخانه تولید واکسن ضدسرطان دهانه رحم از دیگر اقداماتی است که در گروه دارویی برکت انجام شده است.

ساخت مراکز بیمارستانی‌ودرمانی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  با اشاره به شروع ساخت‌وتکمیل ۱۷بیمارستان و ۲ مرکز درمان سرطان با اعتبار ۲۲۰ میلیاردتومان در مجموع به ظرفیت سه هزار تخت توسط این ستاد در کشور بیان داشت: «تاکنون از این تعداد، ۱۳ بیمارستان آنهابه بهره‌برداری رسیده و چهار بیمارستان دارای پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد هستند؛ همچنین تاکنون ۲۰۰ مرکز سلامت در کشور بهره‌برداری شده است.»

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام درباره روند واکسن‌سازی در این مجموعه گفت: «کارها پیش رفت که نهایتا به تولید واکسن کرونا رسیدیم و روی یک پلتفرم، تمرکز کردیم و کار آغاز شد.  وقتی خبر مربوط به موفقیت تولید واکسن در ایران منتشر شد دشمنان ملت ایران به‌ویژه آمریکا برای جلوگیری از نقل‌وانتقال پول و تجهیزات و ممانعت از ورود دارو و مواداولیه به کشور نهایت خباثت، دغل‌کاری و ریاکاری  را نشان داد. با این‌حال امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ۶۰ میلیون دوز واکسن کووبرکت در کشور تولید شده است؛ بخشی از آن تزریق شده، بخشی آماده صادرات و بخشی هم در انبارهاست.»

چند کشور درخواست خریداری واکسن برکت را دارند

حمیدرضا جمشیدی، رئیس گروه دارویی برکت نیز در این مراسم با بیان اینکه چند کشور درخواست خریداری واکسن برکت را دارند، گفت: «تاکنون 60 میلیون دوز واکسن برکت تولید شده که 35 میلیون دوز آن در انبار موجود است؛ اگر کشور به این تعداد واکسن نیاز داشته باشد آن را تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم و در غیر این‌صورت آن را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.»

جمشیدی، با بیان اینکه در شرایط تحریم و بحران کرونا، جوانان این کشور توانستند گام بلندی در راستای سلامت مردم بردارند، بیان کرد: «در روزهایی که کرونا در سال 98 شروع شد دنیا با یک تقاضای بی‌نهایت کالاهای مبارزه با کرونا و عرضه قطره‌چکانی این کالاها روبه‌رو شد. در شرایطی که ده‌ها میلیارد واکسن موردنیاز بود و تولید جهان به 100 میلیون نمی‌رسید، یکی از اقدامات ستاد اجرایی، تامین واکسن بود. در آن روزها برای تامین واکسن مشکلات فراوانی داشتیم. مجموعه ستاد اجرایی و گروه دارویی برکت با استفاده از پتانسیل عظیم جوانان این کشور همه پلتفرم‌های واکسن‌های کرونا را ازجمله mRNA، مزانشیم، نوترکیب، «دی.ان.ای» در آزمایشگاه تولید کردند اما در نهایت تمرکز خود را بر پلتفرم ویروس غیرفعال قرار دادیم.»

از روزی که اولین بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شد تنها 29 روز طول کشید تا به تولید انبوه واکسن اختصاصی اُمیکرون برسیم. تست‌های حیوانی این واکسن انجام شده و طرف 10 تا 15 روز آینده نتایج تست انسانی آن نیز ارایه می‌شود.

او با بیان اینکه دارو، تجهیزات، مواداولیه و نقل‌وانتقالات ارز مشمول تحریم بود، گفت: «همه این تحریم‌ها در کنار تقاضای بالای واکسن و عرضه کم آن در جهان قرار داشت؛ یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های حقوقی در اروپا برای واکسن آسترازنکا به‌دلیل تاخیر در تولید واکسن تشکیل شد، این در شرایطی بود که آنها بیشترین امکانات را داشتند اما ما در شرایط تحریم قرار داشتیم.»

نتایج تست انسانی واکسن اُمیکرون تا پایان سال ارایه می‌شود

او با بیان اینکه امروز 60 میلیون دوز واکسن کرونا در برکت تولید شده و همه خطوط تولید به بهره‌برداری رسیده است، بیان داشت: «رکورد ساخت 10 هزار مترمربع مجموعه تولید واکسن در مدت یک‌سال را زدیم و به راندمان 5 هزار واکسن در یک لیتر رسیده‌ایم و برای آینده کشور سرمایه‌گذاری کردیم. کشور از نظر مشکل بیماری‌های ویروسی در آینده بیمه شد.  بنابر گزارشات وزارت بهداشت یکی از کم‌عارضه‌ترین واکسن‌ها و اثربخش‌ترین واکسن‌ مصرفی در ایران، برکت است. 10 مقاله آماده و به مجلات معتبر جهانی ارسال شده که سه مورد از آنها در مجلات خارجی معتبر چاپ شده و 7 مقاله دیگر نیز سابمیت شده است.»

جمشیدی گفت: «از روزی که اولین بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شد تنها 29 روز طول کشید تا به تولید انبوه واکسن اختصاصی اُمیکرون برسیم. تست‌های حیوانی این واکسن انجام شده و طرف 10 تا 15 روز آینده نتایج تست انسانی آن نیز ارایه می‌شود.»

او اعلام کرد: «در زمینه ورود واکسن برکت به لیست سازمان جهانی بهداشت اقدامات مثبتی انجام شده و تیم سازمان جهانی بهداشت تا یک ماه آینده برای بازدید از خطوط تولید به ایران خواهند آمد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.