هدف آمریکا، ایجاد ناآرامی‌ در ایران برای تغییر حکومت است

تخت روانچی: فشار حداکثری آمریکا مصداق تروریسم دولتی است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، فشار حداکثری آمریکا را مصداق تروریسم دولتی دانست و گفت: این سیاست، با هدف ایجاد درد و رنج در میان مردم و همچنین ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی مطابق با سیاست فاسد آن برای تغییر رژیم طراحی شده است

شهروند آنلاین: مجید تخت روانچی عصر پنج‌شنبه در نشست کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع مبارزه با تروریسم برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه “جمهوری اسلامی ایران، تروریسم را در هر شکل و ظاهری اعم از تروریسم دولتی و تروریسم اقتصادی و پزشکی را که از طریق اقدامات اجابری یکجانبه اعمال می‌کنند، به شدت محکوم می‌کند”، افزود: برای ریشه کن کردن تروریسم یک بار و برای همیشه، چاره ای جز استفاده از قدرت و رویکرد چندجانبه و اطمینان از همکاری و هماهنگی نزدیک بین ذینفعان مربوطه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: مبارزه با تروریسم همچنین باید مطابق با منشور ملل متحد و احترام به قوانین بین‌المللی و قوانین بین‌المللی بشردوستانه انجام شود.

تخت روانچی اضافه کرد: اصول استقلال و برابری حاکمیت کشورها و همچنین عدم مداخله در امور داخلی باید کاملا رعایت شود زیرا در حصول اطمینان از یک پاسخ جهانی موثر در مبارزه با تروریسم ضروری است.

وی تاکید کرد: با وجود اهمیت حیاتی واکنش‌های جمعی و هماهنگ به تروریسم و تاثیرات مخرب آن، چالش‌های خاصی هنوز به طور عمده ناشی از رویکردهای یکجانبه وجود دارد. به عنوان مثال، اقدامات یکجانبه اجباری، ابزارهای اساسی برای واکنش جمعی به تروریسم را انکار می‌کند و مانع همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه می شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: ترور ملت‌ها یک چالش بزرگ جهانی برای جامعه بین‌المللی بوده و هست، زیرا جان بی‌شماری از مردم بی گناه را می‌گیرد و همزمان منجر به عواقب ویرانگر ثبات و امنیت کشورها می‌شود.

تخت‌روانچی با بیان اینکه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ وضعیت سلامت بسیاری از جوامع را تغییر داده است، اظهار کرد: تحمیل قوانین و مقررات ایالات متحده با تاثیر فراسرزمینی بر کشور من و دیگر کشورها، بر اساس تعریف، برابر با تروریسم است که شرایط کلی بهداشت را در طی همه‌گیری به شدت تشدید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات اجباری، مظهر خشونت ساختاری است که حقوق بشر، حق صلح، حق توسعه، حق سلامتی و بیش از همه حق زندگی را نقض می کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: در ماده ۲ کنوانسیون جامع تروریسم بین‌المللی که در کمیته ششم در میان کشورهای عضو توافق شده، تروریسم را به عنوان عامل مرگ به قصد ایجاد رعب و وحشت در برابر جمعیتی، یا وادار کردن یک دولت یا یک سازمان بین‌المللی به انجام یا ممانعت از انجام هر عملی توصیف می‌کند.

تخت‌روانچی اظهار کرد: سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران برای هدف قرار دادن عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان بی‌گناه با هدف ایجاد درد و رنج در میان آنها و همچنین ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی مطابق با سیاست فاسد آن برای تغییر رژیم طراحی شده است.

وی تاکید کرد: طبق تعریف، همه این اقدامات یک عمل تروریستی و در متنی گسترده‌تر تروریسم اقتصادی است. علاوه بر این ، ترور وحشیانه و ناجوانمردانه سرلشکر قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریست‌ها در منطقه توسط آمریکا، در حالیکه برای یک سفر رسمی به عراق همسایه رفته بود، نمونه بارز دیگری از تروریسم دولتی است که با نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل، مسئولیت کیفری مرتکبان آن را در پی دارد.نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: این فاجعه، هدیه بزرگی به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه بود که ترور وی را جشن گرفتند. جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه در مبارزه و از بین بردن داعش و سایر گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط سازمان ملل که مورد حمایت مالی و مادی برخی از کشورهای خاص منطقه و فراتر از آن قرار گرفته‌اند، بوده است.

تخت‌روانچی افزود: اعمال اقدامات یکجانبه اجباری، اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، این اقدامات غیرقانونی بر عزم بی دریغ ما نسبت به چشم‌انداز ما برای جهانی عاری از ترور تاثیرگذار نبوده و نیست. در نتیجه، این یک واقعیت ثابت شده است که ایالات متحده نه تنها در منطقه ما بلکه تقریبا در همه جای جهان در حال گسترش تروریسم است.

وی تاکید کرد: ایالات متحده با سیاست مداخله‌جویانه خود در منطقه ما به ایجاد گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش کمک کرده است. این کشور همچنان به آموزش و تهیه سلاح و مواد منفجره به نمایندگان تروریست و شرکای خود از جمله پژاک، تندر و جیش‌ العدل برای انجام حملات تروریستی در ایران ادامه می‌دهد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد ایالات متحده به منافقین سازمان تروریستی بدنام و خطرناکی که مسئول قتل حداقل 12 هزار ایرانی و بسیاری از عراقی‌ها است، پناه داده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.