واکسن آنفلوآنزا به خانه‌های بهداشت هم نرسید

هلال‌احمر با 2 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا به کمک وزارت بهداشت می‌آید

سرما از راه رسید، اما هنوز از واکسن آنفلوآنزا خبری نیست. واکسنی که قرار بود، امسال با توجه به شیوع کرونا، خیلی‌ها را در برابر ابتلا به آنفلوآنزا ایمن کند، هنوز به اندازه سال گذشته هم وارد کشور نشده است. هرچند از هفته گذشته برخی گروه‌های پرخطر این واکسن را دریافت کرده‌اند، اما کمبود واردات به‌دلیل تحریم‌ها باعث شده بسیاری از افراد درگروه‌های پرخطر هم درصف انتظار واکسیناسیون قرار بگیرند.

با اینکه گفته می‌شود،کار توزیع و تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر آغاز شده، اما بررسی های میدانی خبرنگار «شهروند» نشان می‌دهد، این واکسن حتی برای گروه‌های پرخطر هم به اندازه کافی وجود ندارد.

 واکسنی که به زنان باردار هم نمی‌رسد

مسئول خانه بهداشت در یکی از محلات مرکزی پایتخت به«شهروند» می‌گوید:«به این واحد کلا 10 واکسن داده‌اند. درحالی که ما 15 زن باردار در‌این مجموعه داریم. با این اوصاف هرکدامشان زودتر مراجعه کنند، این واکسن را دریافت می‌کنند.»

او ادامه داد:«حتی از ما آماری هم گرفته نشد. ظاهرا تعداد واکسن های وارد شده بسیار محدود است.»

یکی از کارکنان خانه بهداشت در شرق تهران هم درباره کمبود واکسن آنفلوآنزا در این مراکز به «شهروند» گفت:«ما حدود 25 زن باردار داریم. اما به این مجموعه فقط 12 واکسن تعلق گرفته، که هنوز هم به دستمان نرسیده است.»

او در پاسخ به این پرسش که برای سایر گروه‌های سنی واجد شرایط دریافت این واکسن چه برنامه ای دارند هم گفت:« ما تابع دستور وزارت بهداشت هستیم. به ما اعلام کرده اند که واکسن را فقط به زنان باردار تزریق کنیم. خودمان هم نمی‌دانیم با این اوضاع چطور به بیماران و افراد تحت پوششمان پاسخ دهیم.»

ظاهرا امسال با کمبود واکسن آنفلوآنزا خیلی‌ها نمی توانند این واکسن را دریافت کنند. با این حال هنوز هم تلاش‌ها برای تامین این واکسن در جریان است.

واردات 2 میلیون دوز واکسن طی هفته جاری

آن طور که حسن صفاریه مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر می‌گوید، مشکل اصلی تحریم‌هایی است که کار واردات این واکسن را مختل کرده است، اما هلال‌احمر در تلاش است تا به هرطریقی این کمبودها را جبران کند.

او در توضیح بیشتر به «شهروند» می گوید:«هلال‌احمر تمام توانش را به کار می‌گیرد که این واکسن را وارد کشور کند. زحمات زیادی کشیده شده و به احتمال زیاد در هفته جاری بتوانیم خبر خوشی به مردم بدهیم.»

به گفته او قرار است 2 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا از طریق جمعیت هلال احمر وارد کشور شود.

صفاریه درباره چگونگی توزیع این واکسن‌ها هم توضیح داد:«توزیع این واکسن ها فقط دراختیار مسئولان وزارت بهداشت است و هلال‌احمر هیچ دخالتی درآن ندارد. در واقع جمعیت هلال‌احمر در این شرایط پیچیده و فشار تحریم‌ها، سعی می‌کند تا به نحوی به بخش بهداشت و درمان کشور کمک کند.»

او درباره زمان طلایی تزریق این واکسن هم گفت:«واکسن آنفلوآنزا یک ساله است. معمولا شرکت های داروسازی هر سال 4 سوش پرتکرار این ویروس را شناسایی و برای آن واکسن درست می کنند. اما امسال با توجه به شرایط خاصی که کشور ما دارد، این واکسن دیر به دست مردم می رسد.»

او اضافه کرد:«توصیه ما به مردم این است، هرزمانی این واکسن به دستشان رسید، آن را استفاده کنند. حالا وسط مهر یا آخر آبان و یا حتی اواسط دی ماه، فرقی ندارد، استفاده کردن این واکسن در شرایطی که با شیوع کرونا مواجه هستیم، برای گروه های پرخطر الزامی است. بقیه افراد هم درصورتی که به مقدار کافی از این واکسن در دسترس بود، حتما خودشان را واکسینه کنند.»

گروه های پرخطر در انتظار واکسن

از اواسط تابستان نگرانی ها درخصوص تلاقی کرونا و آنفلوآنزا شروع شد. مسئولان بهداشت و درمان همراه با جامعه پزشکی نسبت به شروع فصل پاییز و شیوع آنفلوآنزا هشدار دادند.

چندی بعد اعلام شد که امسال با توجه به شرایط خاصی که کووید-19 به وجود آورده، مقدار قابل توجهی از این واکسن سفارش داده شده و تا قبل از پایان تابستان وارد کشور می‌شود.

افراد بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری‌های قلب-عروقی و ریوی مزمن، مبتلایان به سرطان، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های مزمن کلیوی، مبتلایان به اچ آی و البته کادر بهداشت و درمان به عنوان گروه‌های پرخطر در اولویت نخست این واکسن قرار گرفتند.

قرار براین بود که پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا توسط گروه‌های پرخطر، بقیه مردم هم بتوانند با مراجعه به داروخانه‌ها این واکسن را دریافت کنند. حتی اعلام شد، افراد بالای 60 سال با در دست داشتن کارت ملی می‌توانند این واکسن را از داروخانه ها تهیه کنند.

اطلاع رسانی عمومی هم درحد قابل قبولی انجام شد، تا جایی که بسیاری از افرادی که سال‌های گذشته علاقه‌ای به استفاده از واکسن آنفلوآنزا نشان نمی‌دادند، تشویق شدند تا امسال این واکسن را تزریق کنند.

ردپای FATF و چندمیلیون یورویی که در ترکیه مسدود شد

همه چیز برنامه ریزی شده بود و همه اقدامات لازم برای توزیع درست و هدفمند این واکسن صورت گرفته بود. حتی مسئولان بهداشت و درمان کشور اعلام کردند ارز مورد نیاز برای واردات 16 میلیون دوز از این واکسن تامین شده است و مشکلی مالی در این زمینه وجود ندارد.

اما ظاهرا کسی در این میان به فکر غول تحریم‌ها نبود. با نزدیک شدن به اواسط شهریورماه، کم کم زمزمه‌های نگران کننده‌ای به گوش رسید. طرف های خارج واکسن را به ایران تحویل ندادند.

مسئولان وزارت بهداشت که پیش از این با اطمینان از ورود این واکسن خبر داده بودند، تحریم‌ها و مشکلات ارزی را دلیل تعویق آن اعلام کردند.

روزها و هفته ها گذشت اما خبری از ورود این واکسن به کشور نشد. حالا دیگر به طور رسمی اعلام شد، طرف‌های خارجی به دلیل دریافت نکردن پول، واکسن را تحویل نداده‌اند. اما آن طور که مسئولان وزارت بهداشت می گویند، مشکل نه کمبود پول، که عدم امکان جابه جایی آن به دلیل تحریم‌ها است.

علی‌اصغر باقرزاده عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دراین‌باره گفت:« ۲۲ میلیون یورو برای واردات واکسن آنفولانزا اختصاص داده شده است. بانک مرکزی این پول را واریز و ارز را هم تامین کرده و درحال حاضر در حسابی در ترکیه است تا تحویل شرکت تولیدکننده دارو شود اما به خاطر تحریم‌ها این جابه‌جایی انجام نشده است.»

اما اینکه دقیقا چه بخشی از تحریم‌ها باعث به وجود آمدن این مشکل شده، آن هم درحالی که آمریکا مدعی است که بخش دارو و غذا معاف از تحریم‌ها است.

آن طور که علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران می گوید، این مشکل به دلیل قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF است. همان لایحه پر سر و صدایی که موافقان و مخالفان زیادی داشت.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی مشکل وارد نشدن واکسن آنفلوآنزا بی‌پولی نیست، بلکه به این دلیل است که به دلیل FATF مشکل داریم و نمی‌توانیم این پول را انتقال دهیم. انتقال پول در شرایطی که ما در لیست سیاه FATF قرار داریم دشوار است. در همه دنیا پول به راحتی منتقل می‌شود اما ما به دلیل تحریم‌ها و لیست سیاه FATF، نمی‌توانیم مبادلات خود را به درستی انجام دهیم.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.