موج چهارم کرونا هم می‌آید اگر …

مسافرت‌ها، تجمعات و شرایط نامطلوب حمل‌ونقل عمومی از جمله دلایل اصلی اوج‌گیری موج کرونا در کشور است

موج سوم کرونا در کشور در حالی ادامه‌می‌یابد که دو برابر موج اول و دوم مردم را درگیر و آنها را بیمار کرده است و این خستگی را برای مردمی که یا به طور کامل یا به طور نیم‌بند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند، بیشتر می‌کند.

[ملیحه محمودخواه] مسافرت‌ها، تجمعات تعطیلاتی که پشت‌سر گذاشته شد و شرایط نادرست حمل‌ونقل عمومی از جمله مسائل مهمی است که به اوج‌گیری موج کرونا در کشور دامن زده است.

محمد  یونسیان، متخصص اپیدمولوژی  و استاد دانشکده بهداشت دانشگاه تهران به «شهروند» می‌گوید: «مردم کشورهایی که در مهار کرونا موفق بوده‌ و توانسته‌اند نقش موثری ایفا کنند، در حال حاضر خسته شده‌اند و این شرایط برای مردم کشور ما که هر روز شاهد اوج‌گیری آمارها هستند، خسته‌کننده‌تر است. این در حالی است که کارشناسان توصیه‌های زیادی کرده‌اند که قابل اجراست، اما کمتر به آن اهمیت داده شده است.»

حمل و نقل عمومی مشکلی که لاینحل نیست

این متخصص اپیدمولوژی معتقد است یکی از عوامل مهمی که در انتشار ویروس کرونا نقش اساسی ایفا می‌کند، حمل‌ونقل عمومی است.

او تاکید می‌کند: «نکته‌ای که به شدت کارشناسان به آن اصرار داشتند این بود که ساعت‌های پیک رفت‌وآمد کاهش پیدا کند.ادارات ساعت حضور کارمندان خود را از یک ساعت مشخص که همزمان با شلوغی و تردد است، به ساعت‌های دیگر منتقل کنند تا ترددهای صبحگاهی و عصرگاهی کاهش پیدا کند، اما این اتفاق عملا رخ نداده است و همچنان شاهد شلوغی وسایل حمل‌ونقل عمومی هستیم.»

او با تاکید بر اینکه به جای اینکه ساعت حضور کارمندان را کاهش دهیم، باید افزایش پیدا کند، خاطرنشان می‌کند: «این اتفاق برعکس عمل می‌کند، زیرا ارباب رجوعی که باید از یک اداره سرویس بگیرد، به جای اینکه 6 ساعت زمان داشته باشد تا به این اداره رجوع کند، زمانش کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل تجمع افراد افزایش می‌یابد.»

اجرای طرح ترافیک مشکل بزرگ

طرح ترافیک

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه تهران ادامه می‌دهد: «لغو طرح ترافیک نیز یکی دیگر از راهکارهایی بود که در زمانی که اجرا می‌شد، می‌توانست تا حدودی آمار ابتلا را کاهش دهد، اما با برداشتن آن و برگشت به حالت عادی دوباره شرایط به حالت قبل بازگشت، در حالی که می‌‌شد تمهیداتی در نظر گرفته شود که کارمندان یک اداره یا یک سرویس جابه‌جا شوند و  تا حدودی از تماس بیشتر افراد با یکدیگر کاسته شود.»

جداسازی بیماران خفیف

قرنطینه بیماران کرونا در خانه

او با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی مدام بحث رصد و جداسازی بیماران را گوشزد می‌کند، گفت: «در بیمارستان‌ها کادر درمان مدام تلاش می‌کنند تا وضعیت بیماران شدید را بهبود بخشند، این در حالی است که گفته می‌شود بیماران خفیف در خانه قرنطینه شوند. وقتی فردی در خانه قرنطینه می‌شود، هیچ شکی وجود ندارد که اعضای خانواده نیز متأثر از آن بیمار احتمال درگیری‌شان با این ویروس بیشتر است و بارها شاهد بوده‌ایم که افراد خانوادگی با این ویروس درگیر شده‌اند، اما از یک نکته غافلیم که این همان ویروس است و فرقی با ویروس نوع شدید بیماری ندارد و می‌تواند همان ویروس را به افراد دیگر با شدت بیشتری منتقل کند و حتی تا مرگ افراد هم پیش برود، به همین دلیل باید تمهیدات و توصیه‌های محکم‌تری برای قرنطینه در منزل در اختیار مردم قرار گیرد.»

تعطیلی همه ادارات اشتباه است

او معتقد است که تعطیلی همه ادارات و واحدها نیز اشتباه است و باید در هر اداره و شرکت، واحد آلوده مشخص و بحث تعطیلی آن به میان بیاید. تعطیل‌‌کردن یک شهر از دو منظر مورد بررسی است. از یک طرف برای مردمی که از کرونا و شرایط آن خسته شده‌اند، این فرصت ایجاد می‌شود که به مسافرت بروند که این بحث ترددها و تجمع‌ها را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر افرادی که تعطیلی کسب‌وکارشان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد نیز دچار ضرر و  زیان می‌شوند که آنها را بدون محابا برای کسب درآمد بدون رعایت نکات بهداشتی به خیابان می‌کشاند که می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. در واقع گاهی اوقات این مسئولان هستند که شرایط رفتار غیرمناسب را ایجاد می‌کنند.»

همه برای مبارزه با کرونا بسیج شوند

یونسیان می‌گوید برای حل معضل کرونا باید همه کشور بسیج شوند، باید تمرکز را از مردم برداریم و همه مسئولان پای کار بروند. اگر تعطیل‌شدن باعث آسیب به یک قشر می‌شود، باید بحث‌های حمایتی از او فراهم شود. در این شرایط درخواست این است که  نگاه جامع داشته باشیم. کل کشور  باید بسیج شده و رهیافت جامع برای مهار بیماری پیدا کنیم وگرنه موج‌های بعدی خواهند آمد، همان‌طور که موج دوم شدیدتر از موج اول و موج سوم شدیدتر از موج دوم رسید و هیچ بعید نیست که موج چهارم بالاتر از موج‌های قبل بروز کند، با شدت بالاتری بیاید و نسبت مرگ‌و‌میرها را  افزایش دهد، همچنین ممکن است به فروپاشی سیستم سلامت منتهی شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.