بهای نفت چرا کاهش یافت؟

بهای نفت روز دوشنبه حدود ۵ دلار در هر بشکه کاهش یافت، زیرا سرمایه گذاران به تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری بین روسیه و اوکراین امیدوار شدند و افزایش موارد ابتلا به کووید –۱۹ در چین، بازارها را سراسیمه کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، نفت برنت به میزان ۴.۶۷ دلار یا ۴.۱ درصد کاهش یافت و ۱۰۸ دلار در هر بشکه معامله شد و نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز ۵.۷۱ دلار یا ۵.۲ درصد افت قیمت داشت و ۱۰۳.۶۲ دلار در هر بشکه داد و ستد شد.

هر دو بازار نفتی از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین رشد داشته و تا به امروز تقریبا ۴۰ درصد جهش یافته است.

مذاکره کنندگان اوکراین و روسیه قرار است روز دوشنبه از طریق تماس ویدئویی مذاکرات را از سر گیرند. مذاکره کنندگان خوش‌بینانه ترین ارزیابی های خود را ارائه کرده اند که نشان می دهد ممکن است نتایج مثبتی در روزهای آینده به دست آید.

«جیووانی استانوو» تحلیل گر بانک سرمایه گذاری سوئیسی «یو بی اس» گفت: در کنار مذاکرات جدید بین اوکراین و روسیه، حدس می زنم قرنطینه های جدید در چین دلیلی برای آغاز منفی هفته برای نفت خام است.

چین که بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان و دومین مصرف کننده بزرگ پس از آمریکاست، این روزها شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ است، زیرا سویه سریع الانتقال اومیکرون در شهرهای مختلف این کشور شیوع یافته است.

موارد ابتلای روزانه در چین به بالاترین در دو سال گذاشته رسیده، به طوری که روز گذشته (یکشنبه)، یک هزار و ۴۳۷ مورد ابتلای تائید شده جدید در این کشور گزارش شده است.

دو منبع مطلع به رویترز گفتند که با وجود تحریم نفت روسیه، تولید نفت و میعانات گازی این کشور تا این لحظه در ماه مارس (اسفند)، تا ۱۱.۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش داشته است.

آمریکا واردات نفت روسیه را ممنوع اعلام کرد و انگلیس نیز خبر داد که تا پایان سال جاری، آن را به تدریج متوقف می کند. روسیه صادرکنندگان اصلی نفت خام و فرآورده های نفتی در جهان است که حدود ۷ میلیون بشکه در روز یا ۷ درصد عرضه جهانی را تامین می کند.

به گفته یک مقام ارشد انگلیس، بوریس جانسون نخست وزیر این کشور در تلاش است عربستان را به افزایش تولید نفت متقاعد کند. جانسون قرار است این کار را در جریان سفر به عربستان در هفته جاری انجام دهد.

«تینا تنگ» تحلیل گر بازارهای «سی ام سی» گفت: بهای نفت ممکن است در هفته جاری روند تعدیلی را ادامه دهد، زیرا سرمایه گذاران در حال درک تاثیر تحریم ها بر روسیه هستند و طرفین نیز نشانه هایی از سوق یافتن مذاکرات به سوی آتش بس را نشان می‌دهند.

سرمایه گذاران همچنین به دقت نشست هفته جاری فدرال رزرو آمریکا را زیر نظر دارند. انتظار می رود که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، امری که باعث تقویت دلار می شود و بر بهای نفت فشار نزولی وارد می کند.

بهای نفت معمولا به صورت معکوس نسبت به دلار حرکت می کند و دلار قوی تر، کالاها را برای دارندگان ارزهای خارجی گران تر می کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.