بازگشت ۵۶۰ نخبه به کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت:در سه سال گذشته با اتخاذ سیاست‌های مناسب، ۵۶۰ نفر از نخبگان تخصیلکرده در خارج به کشور بازگشته اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در حاشیه مراسم در نشست سالانه تقدیر از پایگاه‌های میزبان برتر در همکاری با متخصصان خارج از کشورافزود:جامعه نخبگانی خارج از کشور جامعه محدودی است و یکی از اشتباهاتی که می‌شود مقایسه آمار مهاجرت و آمار افراد در حال تحصیل در خارج از کشور است.

وی ادامه داد: در ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا که جزو ۲۰ دانشگاه برتر جهان است تعداد دانشجویان ما در ۴ سال گذشته ۲۲۰ نفر بوده که حدودا سالی ۴۰ الی ۵۰ نفر برآورد می‌شود.

ستاری گفت:اصولا تمرکز بنیاد ملی نخبگان برای بحث بازگشت روی ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیاست.

وی با اشاره به تمرکز روی سیاست‌های بازگشت افزود:باید ساختاری درست کنیم که این افراد به کشور بازگردند و مشغول به کار شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تشریح کرد:در سه سال گذشته ما حدود ۴۵۰ نفر رو داشتیم که بازگشتند و در هیات علمی دانشگا ه‌ها مشغول به کار شدند و اکثرا هم کسب و کار نوپا خود را راه انداز می‌کنند، که ما ۳۰۰ کسب و کار رو داشتیم که نخبگان بازگشته از خارج تاسیس کردند.

وی افزود:در حوزه زیست فناوری، سلول‌های بنیادی، هوا و فضا و فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر افراد بازگشته از خارج مشغول به کار شدند.

ستاری گفت:تا به امروز ۵۶۰ نفر از نخبگان زمینه بازگشتشان به ایران فراهم شده است و امیدواریم زیست بوم جدیدی را با کمک این بچه‌ها درست کنیم که در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحصیل افراد مهاجر در ایران و تلاش برای حفظ این افراد افزود: از دو سال گذشته در برنامه‌ای این هدف دنبال شده و افرادیکه در ایران تحصیل کرده و در رشته‌های خود متخصص شده اند را شناسایی در جهت جذب آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

ستاری با اشاره به تحصیل بیش از ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌ها گفت:این افراد نمی‌توانند از کمترین امکانات داخلی در جهت اخذ اقامت استفاده کنند و تلاش شده با همکاری وزارت کشور این مشکلات حل شود و به این افراد اقامت‌های ۳ الی ۵ ساله داده شود تا در جهت کارآفرنی در زیست بوم نخبگانی فعالیت کنند.

وی ادامه داد:با روی کار آمدن دولت جدید این موضوع بسیار خوب پیگیری شده و تا به حال بیش از ۶۰۰ نفر اقامت گرفته اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.