ویراژ مرگ در پایتخت

گزارش «شهروند» از موتورسوارانی که در صدر آمار تصادفات مرگبار تهران قرار دارند

موتورسیکلت‌ها يكي از علل عمده مرگ‌ومير کشور هستند. سهم موتورسواران از کل متوفیان تصادفات ۶ماهه اخیر، 47‌درصد است؛ که نشان از آماری وحشتناک و رو به رشد دارد. از سال گذشته موتورسیکلت‌ها پای ثابت مرگ و میرهای تهران شده اند.

پس از موتورسواران، این عابران پیاده هستند که با 38درصد و راننده‌ها و سرنشین خودرو با 15درصد آمار کشته‌های تصادفات پایتخت را به خود اختصاص داده‌اند. آماری که صبح جمعه رئیس اداره تصادفات پلیس راهور اعلام کرد.

این آمار نشان می‌دهد معابر بزرگراهی شهر تهران قتلگاه این تصادفات بوده است. 60‌درصد کشته‌های حوادث موتوری در بزرگراه‌‌های آزادگان، امام علی(ع) و فتح رخ داده است.

به گفته مومنی، بیشترین تصادفات فوتی در منطقه ۴ شهرداری تهران با 11درصد از کل متوفیان، منطقه ۱۵ شهرداری 9درصد و منطقه ۱۹ شهرداری 8درصد از کل متوفیان را داشته است.

مرگ و میر موتورسواران، خانواده های زیادی را داغ دار می کند. مصیبتی که در نتیجه رعایت نکردن نکات ایمنی توسط راکبان این وسیله نقلیه رخ می‌دهد و آن‌ها را به پای ثابت تصادفات جاده‌ای تبدیل کرده است.‌

پایتخت در صدر آمار مرگ

آمار تصادفات موتورسیکلت نگران‌کننده است. آمارهایی که هر‌سال  با روند صعودی روبه‌روست. در‌ سال 98 بیش از ۳‌هزار و ۳۰۰ موتورسوار در تصادفات جان خود را از دست دادند که ۳۹۲نفر از این آمار دانش‌آموز بودند. آماری که نشان می‌داد به ازای هر 100‌هزار نفر جمعیت، چهار موتورسوار درکشور جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که‌ سال گذشته هم، تهران در صدر آمار مرگ راکبان موتوری قرار داشته است. 321 موتورسیکلت‌سوار تهرانی از ابتدای ‌سال 98 تا پایان اسفندماه ‌سال 98 در تصادفات جان خود را از دست دادند.

تهران، پایتخت موتورسیکلت‌ها

شهری که پس از مرگ  موتورسوارانش، حتی در شماره‌گذاری موتورسیکلت هم خودنمایی می‌کند. شماره‌گذاری 2‌میلیون موتور تا ‌سال گذشته در تهران لقب پایتخت موتورسیکلت‌ها را یدک بکشد. این درحالی است که شمار موتورسیکلت‌ها درکشور تا‌ سال گذشته ۱۱‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاه بود. موتورهایی که در پایتخت هم جان می‌ستانند هم، به وفور شماره‌گذاری می‌شوند.

موتورسیکلت‌هایی که تا چندی پیش خیلی ارزان به فروش می‌رسید، به دلیل قدرت مانور بالا و فضای کمی که هنگام پارک و توقف نیاز دارند، مورد استقبال رانندگان قرار گرفته‌اند، البته هستند کسانی که به دلیل محدودیت تردد مثل طرح ترافیک به موتورسیکلت گرایش پیدا کرده‌اند.

همچنین راکبانی که برای گذران زندگی از موتور استفاده می‌کنند و از قشر اقتصادی ضعیف جامعه هستند، همین موضوع پیامدهای ثانویه اجتماعی بسیاری هم در جامعه دارد.

مرگ نوجوانان و جوانان در تصادفات موتوری

آنچنان که آمارها نشان می‌دهد، ‌درصد قابل توجهی از کشته‌شدگان بر اثر تصادفات موتورسیکلت‌ها را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. اگرچه بخشی از این آمار می‌تواند ناشی از نوع وسیله‌ نقلیه، هزینه تهیه، هیجان و سایر عوامل استفاده باشد اما درعین حال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، پایبندنبودن به قوانین و مقررات، انجام حرکات یا رانندگی مخاطره‌آمیز، استفاده‌نکردن از کلاه ایمنی، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز ازجمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثربرانگیز ناشی از آن هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود:

  1. حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید، ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران به شمار می‌رود.
  2. از حمل بار به میزان غیرمجاز یا سوارکردن سرنشین اضافه مخصوصا بدون کلاه پرهیز کنید.
  3. از راندن در پیاده‌روها یا درخلاف جهت مسیرهای یک‌طرفه اکیدا اجتناب کنید.
  4. سعی کنید که از موتور برای کارهای داخل شهری‌تان استفاده کنید. بیشترین تلفات موتورسواران درجاده‌های برون‌شهری بوده است.
  5. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند در حفظ سلامت شما بسیار موثر باشد؛ زیرا بسیاری از حوادث در اثر عبور از چراغ قرمز یا عبور از خیابان‌های یک‌طرفه برای موتورسواران رخ می‌دهد.
  6. در زمان وزش باد از عینک یا کلاه‌های مجهز به حفاظ چشم استفاده کنید.
  7. اگر چراغ راهنما یا چراغ ترمز موتورتان خراب است، هرگز پیش از تعمیر آن، شب‌ها از موتور استفاده نکنید.
  8. از خوردن، آشامیدن و صحبت‌کردن با تلفن‌‌همراه هنگام موتورسواری جداً خودداری کنید.
  9. از عملیات آکروباتیک نمایشی، ویراژدادن لابه‌لای خودروها، حرکات و تغییر جهت‌های ناگهانی و سرعت غیرمجاز در معابر خودداری کنید.

افزایش احتمال حوادث و نیز افزایش شدت جراحات و مرگ‌ومیرها نتیجه بی‌توجهی به نکات ایمنی در راندن است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.