مائسترو صدای مردم ایران بود

نگاه جهان به استاد محمدرضا شجریان

خبر درگذشت محمدرضا شجریان بازتاب حیرت‌انگیزی در رسانه‌های بین‌المللی داشت و بی‌شمار رسانه شناخته‌شده خبر درگذشت او را پوشش داده و درباره او نوشتند

[پولاد امین] درگذشت محمدرضا شجریان برای بسیاری از مردم ایران چیزی بیش از یک خبر بود. برای رسانه‌های ایرانی نیز هم‌چنین. اما این‌که بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی نیز مطالب و ویدئوهای مفصلی درباره خسروی آواز ایران منتشر کردند و او را با القاب گوناگونی ستودند، اتفاق مهمی بود- که جایگاه جهانی او را برجسته می‌کند. خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس از این جمله بودند و البته بنگاه‌های خبری مانند بی‌بی‌سی، الجزیره و سی‌ان‌ان. روزنامه‌هایی مانند واشینگتن پست ، نیویورک تایمز و گاردین هم جای خود را داشتند و البته فرانس ۲۴، شبکه ایتالیایی رای، و بسیار شبکه تلویزیونی دولتی و خصوصی دیگر- که با القابی چون “استاد موسیقی ایرانی” و “خواننده اسطوره‌ای ایران” از محمدرضا شجریان یاد کردند.

مائسترو
“بی‌بی‌سی” در تیتر خبر درگذشت محمدرشا شجریان او را “خواننده اسطوره‌ای ایران” نامیده و در ادامه نوشته بود که او یکی از مشهورترین خوانندگان ایران با بیش از 50 سال کار حرفه‌ای بود که نسل جدید طرفدارانش او را “مائسترو” یا استاد لقب داده بودند. “بی‌بی‌سی” هم‌چنین در مطلب مفصل خود درباره فرازهای زندگی محمدرضا شجریان به جوایز بین‌المللی او از جمله دو جایزه از سازمان ملل متحد به دلیل سهم او در موسیقی کلاسیک فارسی اشاره کرده بود.

کوچ بلبل ایران
“سی‌ان‌ان” نیز شجریان را «خواننده و آهنگساز افسانه‌ای کلاسیک ایران» نامیده است. گزارش مفصل “سی‌ان‌ان” چنین آغاز می‌شود: «ایرانیان سراسر جهان با انتشار تصاویر و ترانه‌های خواننده و آهنگساز کلاسیک افسانه‌ای ایران، محمدرضا شجریان، که بعد از نبرد طولانی با سرطان جان خود را از دست داد، به او ادای احترام کردند». “سی‌ان‌ان” شجریان را در بخشی دیگر از این گزارش “بلبل ایران” نام نهاده است.

احیاگر موسیقی سنتی
خبرگزاری “آسوشیتدپرس” هم محمدرضا شجریان را “استاد موسیقی ایرانی” نامیده و در گزارشی طولانی او را دارای تاثیرات گسترده‌ای در فرهنگ و هنر ایران عنوان کرده- که مهم‌ترینش احیای موسیقی سنتی ایران بوده. “آسوشیتدپرس” هم به جوایز بین‌المللی شجریان از جمله جایزه یونسکوی سال ۱۹۹۹ و مدال موتزارت سال ۲۰۰۶ اشاره کرده است.

صدای مردم
در روزنامه نیویورک‌تایمز، در مقاله‌ای به قلم “فرناز فصیحی” از محمدرضا شجریان به عنوان “استاد خوانندگی ایران” و “خواننده مخالف” یاد شده که «موسیقی کلاسیک فارسی را بین نسل جدید رواج داد و پیروان جهانی برای این نوع موسیقی به وجود آورد، اما در کشور خودش در لیست سیاه قرار گرفت».
گاردین هم در خبر مفصلی که درباره درگذشت شجریان منتشر کرده، به مواردی چون «صدای متمایز»، «سابقه او در قرائت قران» و «مشکلات او با دولت احمدی‌نژاد و صداوسیما» اشاره کرده است.

احترام عمیق ایرانیان عزادار

در گزارشی که خبرگزاری “الجزیره” از گردهم‌آیی دوستداران و هواداران محمدرضا شجریان در مقابل بیمارستان جم منتشر کرده، از ترکیب‌هایی چون «احترام عمیق ایرانیان عزادار» و «خواننده محبوب منتقدان» به کرات استفاده شده است. الجزیره هم‌چنین به طور مفصل به درگیری و ریشه‌های درگیری شجریان با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته و ممنوع‌التصویری او را در ده سال اخیر نیز از قلم نینداخته است.

صدای ایران
Npr نیز به‌طور ویژه‌ای به خبر درگذشت محمدرضا شجریان پرداخته و در عنوان این گزارش او را «صدای ایران» و «خواننده اسطوره‌ای» نامیده است. در این گزارش هم‌چنین از شجریان به عنوان خواننده‌ای یاد شده بود که «صدایش یکی از گنجینه‌های ملی کشورش بود». NPR در ادامه نیز به این موضوع اشاره کرده بود که در رای‌گیری جهانی این سایت صدای محمدرضا شجریان به عنوان یکی از پنجاه صدای برتر تمام زمان‌ها انتخاب شده بود.

تجسم موسیقی
میدل‌ایست آی، وال‌استریت ژرونال، سایت اصلی جوایز موسیقی گرمی، روزنامه واشنگتن‌پست، یویونیوز، دویچه‌وله، شبکه ایتالیایی رای و فرانس ۲۴ دیگر رسانه‌هایی بودند که به درگذشت محمدرضا شجریان واکنش نشان دادند.
روزنامه “واشنگتن‌پست” او را «حامی مردم ایران» نامیده و “فرانس‌۲۴” نیز از او به عنوان «خواننده اسطوره‌ای ایران که تجسم موسیقی سنتی و کلاسیک ایران بود» یاد کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.