رنگ پاییز برای آنها که آلرژی پوستی می گیرند قرمز است

پاییز برای خیلی از افراد که آلرژی پوستی می گیرند و مدام دستها و پاهایشان دچار خارش می شود انقدرها هم زیبا نیست

پاییز برای خیلی از افراد طعم شیرین و لذت‌بخش ریزش برگ‌های پاییزی و باران‌های نم‌نم را ندارد. این گروه از افراد وقتی می‌فهمند پاییز رسیده که حساسیت‌های پوستی‌شان شروع می‌شود.

ملیحه محمودخواه| این روزها صحبت از افزایش ایمنی دربدن به واسطه بیماری کرونا بیشتر شده است و همه تلاش می‌کنند به هر طریقی که می‌شود، ایمنی بدن خود را بالا ببرند،  اما گاهی دستگاه ایمنی بدن دچار مشکل می‌شود که به این معضل اختلالات خود ایمنی بدن می‌گویند.

وقتی فردی به این عارضه مبتلا می‌شود، دستگاه ایمنی‌اش سلول‌های خودی را از سلول‌های غیرخودی تشخیص نمی‌دهد و به سلول‌های خودی حمله می‌کند و سبب بروز حساسیت در او می‌شود.

وظیفه ای که دستگاه ایمنی انجام نمی دهد

درچنین شرایطی دستگاه ایمنی نمی‌تواند وظیفه‌اش را انجام دهد به این معنا دستگاهی که وظیفه دارد در بدن بگردد و سلول‌های غیرخودی را تشخیص و آنها را از بین ببرد، نمی‌تواند این کار را انجام دهد و چون به سلول خودی حمله می‌کند، فرد دچار حساسیت پوستی می‌شود.

شباهت کهیر و اگزما

مرضیه پوراکبری، متخصص پوست و مو برای «شهروند» توضیح می‌دهد که در فصل پاییز برخی از افراد با کهیر و اگزما زیاد روبه‌رو می‌شوند. این حساسیت‌های پوستی تقریبا به هم شبیه هستند اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. تفاوت عمده این دو حساست این است که کهیر عمیق‌تر است اما اگزما سطی‌تر است و در لایه رویی پوست بیشتر ظاهر می‌شود.

تفاوت کهیر و اگزما

او ادامه می‌دهد: «وقتی فردی بدنش کهیر می‌زند، ناحیه‌ای که کهیر در آن دیده می‌شود، ورم می‌کند و قرمز می‌شود اما لایه پوست سالم است اما اگزما در لایه اصلی پوست دیده می‌شود و تا مدتی نیز از بین نمی‌رود.»

پور‌اکبری تأکید می‌کند که هر دوی این حساسیت‌ها با خارش همراه است و هر دو التهاب دارند.

کهیر ضایعاتش موقت و گذراست و مدام دچار جابه‌جایی می‌شود؛ یعنی ضایعه‌ای که الان مشاهده می‌شود، ممکن است از بین رفته و تغییر مکان دهد و در یک جای جدید ظاهر شود، ولی ضایعات اگزمایی این‌طور نیست و فرد تا درمان نشود، ادامه پیدا می‌کند.

این متخصص پوست با تأکید بر اینکه اصولا اگزمای پاییزی در پوست‌های چرب رخ می‌دهد، ادامه می‌دهد خارش، قرمزی، تورم و همچنین جوش‌زدن از عوارض اگزمای پاییزی است.

درمان حساسیت‌های پاییزی

وقتی فردی با حساسیت پوستی پاییز روبه‌رو می‌شود، اصولا پزشک در مرحله اول درمان‌های ضدالتهاب موضعی یعنی کرم‌های مالیدنی توصیه می‌کند؛ اما گاهی داروهای ضد التهابی خوراکی نیز جزو تجویزات پزشک است.

اما اگر در فردی حساسیت بالا باشد، از داروهای کورتون‌دار و ضد حساسیت‌ها به صورت تزریقی و به مدت زمان کوتاه‌تر استفاده می‌شود.

چرا افراد حساسیت پوستی می‌گیرند

این پزشک متخصص خشک‌شدن پوست را یکی از دلایل اصلی حساسیت‌های پوستی در فصل پاییز و زمستان می‌داند و معتقد است خوردن برخی میوه‌ها و خوراکی‌ها نیز در حساسیت این فصل بی‌تأثیر نیست.

او می‌گوید: « برای درمان خارش پوست، هرگز نبايد بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف خودسرانه دارو كرد زیرا گاهی اوقات برخی از خارش‌های پوستی می‌تواند ناشي از بيماری‌های كبدی يا گوارشی باشد، نه آلرژی.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.