امدادگران، آماده میزبانی از 8 میلیون زائر

هدف پایگاه‌های امدادی خراسان رضوی، پرترددترین محور نوروزی ایران، سلامت مسافران است

تا پیش از شیوع کرونا، 12 تا 15 میلیون زائر در ایام نوروز خودشان را به مشهد می‌رساندند. بالا بودن میزان تردد در خراسان رضوی همواره مصادف بود با افزایش تصادف‌های جاده‌ای و دیگر حوادث. در دو سال گذشته، گرچه شیوع کرونا تعداد مسافران ورودی این استان را بسیار کمتر از قبل کرده بود، اما خراسان رضوی در نوروز همچنان بی‌حادثه نبود. تصادف خودروها و واژگونی، دو حادثه مهم جاده‌ای است که هر سال در ایام نوروز امدادگران هلال احمر درگیر امدادرسانی در آن هستند. امسال هم با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، پایگاه‌های امداد جاده‌ای و همچنین پایگاه‌های طرح نوروزی در این استان کار خود را آغاز کرده‌اند.

بیست‌وشش پایگاه ثابت در جاده‌های استان خراسان رضوی در حالت آماده‌باش نوروزی هستند. یک تیم آموزش آنست، تیم واکنش سریع و تیم امداد هوایی هم در کنار هشت پایگاه موقت نوروزی  در مسیرهای پرتردد این استان فعال شده‌اند.

اینها بخشی از برنامه‌های جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی برای میزبانی از مسافران نوروزی در فروردین 1401 است. «دکتر سید آرش سیدصالحی» سرپرست جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی از تشکیل تیم‌های سیار امدادی خبر می‌دهد و می‌گوید: «محل ماموریت تیم‌های سیار امدادی به تناسب اوج ترافیک تعیین می‌شود و بر این اساس، بین ۲۰ تا ۲۵ تیم در این قالب برنامه‌ریزی شده‌اند که اکثرا در اطراف مشهد خدمت می‌کنند.»

کم شدن مسافرت‌های نوروزی در دو سال گذشته، به این پیش‌بینی دامن می‌زند که مشهد امسال مسافران زیادی به خود ببیند؛ برداشته شدن محدودیت‌های سفر حتی به شهرهای قرمز برای مسافران واکسن‌زده، احتمال این مسافرت‌ها را تقویت می‌کند.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان رضوی می‌گوید: «در طرح نوروزی امسال 13 پست ثابت و پنج اکیپ سیار سحاب، ارائه خدمات بشردوستانه و کمک‌های اولیه امدادی را به ویژه در نقاط منتهی به شهرها و ورودی‌های اصلی منتهی به مشهد مقدس بر عهده دارند. رویکرد فعالیت‌های این پایگاه‌ها و اکیپ‌ها ایمنی و سلامت مسافران نوروزی است.»

 

دیر رسیدن یا هرگز نرسیدن؟

حوادث جاده‌ای در استان خراسان رضوی در نوروز، اغلب در جاده‌های منتهی به مشهد رخ می‌دهد. تجربه سال‌های گذشته امدادگران در این محورها، خواب‌آلودگی و خستگی راننده را مهم‌ترین عامل بروز این تصادفات می‌داند.

«سید رسول زارع» رئیس هلال شعبه مشهد می‌گوید: «فاصله 20 تا 40 کیلومتری مقصد، حادثه‌خیزترین نقطه جاده‌های مشهد به شمار می‌رود. دلیل وقوع این حوادث هم عجله راننده‌های خسته و خواب‌آلود برای زودتر رسیدن به مقصد است. با توجه به نزدیک شدن به شهر، اغلب رانندگان که احساس خستگی می‌کنند بدون توجه به خطرات، به رانندگی ادامه می‌دهند. همین موضوع باعث بروز تصادف‌های خطرناکی در این جاده‌ها می‌شود.»

تصادفات جاده‌ای نوروزی در جاده‌های ورودی مشهد، در دو سال گذشته بین 35 تا 43 درصد کاهش داشته است. رئیس شعبه هلال احمر مشهد دلیل این کاهش تصادفات را کاهش ترددها به این شهر عنوان می‌کند.

او که امسال متولی کمیته امداد و نجات قرارگاه عملیاتی خدمات سفر استان خراسان رضوی نیز هست، می‌گوید: «با توجه به اینکه اغلب مردم دو سال است که از سفر به مشهد خودداری کرده‌اند و با توجه به واکسیناسیون و شرایط اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، پیش‌بینی می‌کنیم امسال شاهد حضور 8 میلیون مسافر در مشهد باشیم.

برای مقابله با حوادث احتمالی، کاهش شیوع کرونا در مشهد و در بین زائران اقدامات مختلفی تدارک دیده شده است.»

 

پاسخگویی به سوالات سلامت‌محور

فعالیت‌های هلال احمر در طرح نوروزی علاوه بر امدادرسانی در حوادث، راهنمایی مسافران نوروزی و آمادگی برای خدماتی مثل اسکان اضطراری است. زارع می‌گوید: «برنامه‌ریزی‌های استانی مختلفی برای افزایش امنیت سفر نوروزی در مشهد و دیگر شهرهای استان انجام شده است.

پایگاه‌های موقت در ورودی شهرها دایر شده‌اند. همچنین در مسیرهای پرتردد تیم‌های سیار ما حضور دارند تا در صورت وقوع حادثه به موقع در محل حاضر شوند. اعضای جوانان پایگاه‌های ایمنی و سلامت را دایر کرده‌اند تا بتوانیم خدمات حضوری به مسافران ارائه کنیم.

خیمه‌های نماز، فضاهای دوستدار کودک، غرفه‌های راهنمایی زائران و مسافران از دیگر خدمات نوروزی هلال احمر در این ایام است.

همچنین برای راهنمایی مردم برای جواب دادن به سوالات ضروری در حوزه کرونا و شرایط سفر به خراسان رضوی، با هماهنگی اورژانس استان، سامانه تلفنی 191 را راه‌اندازی کرده‌ایم. سوالات حوزه کرونا، چک کردن علائم بیماری، اعلام محل‌های واکسیناسیون و … توسط این سامانه پاسخ داده می‌شود.»

با وجود آمادگی‌ها برای میزبانی از مسافران نوروزی در مشهد، زارع توصیه می‌کند نوروز امسال را هم مانند دو سال گذشته، دارای شرایطی ویژه در نظر بگیریم و تا جای ممکن از سفرهای غیرضروری خودداری کنیم؛ یا برای کم شدن خطر ابتلا به کرونا، طول سفر را تا جای ممکن کاهش دهیم، چون از شیوع سویه‌های جدید و میزان خطر آنها اطلاعی نداریم.

پایگاهی میان دو گردنه مرگ

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.