برگزاری مذاکرات صلح در مسکو

فرانسه از آتش‌بس قریب الوقوع میان آذربایجان و ارمنستان خبر داد

خبرگزاری فرانسه، روز جمعه از اعلام دفتر ریاست جمهوری فرانسه مبنی بر نزدیک بودن یک آتش‌بس در این منطقه میان نیروهای ارمنستان و آذربایجان «در شامگاه جمعه یا شنبه» خبر داد. ارمنستان و آذربایجان با برگزاری مذاکرات صلح در مسکو موافقت کرده‌اند و وزرای خارجه هر دو کشور به مسکو رفته اند

شهروند آنلاین: در حالی که درگیری‌های نظامی در منطقه ناگورنو قره‌باغ همچنان ادامه دارد، خبرگزاری فرانسه، روز جمعه از اعلام دفتر ریاست جمهوری فرانسه مبنی بر نزدیک بودن یک آتش‌بس در این منطقه میان نیروهای ارمنستان و آذربایجان «در شامگاه جمعه یا شنبه» خبر داد. همزمان نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز جمعه اعلام کرد کشورش برای از سرگیری روند سیاسی درباره منطقه مورد مناقشه قره باغ آماده است.

به گزارش ار اف آی، کاخ الیزه پس از گفت‌وگو تلفنی امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد: «ما به سمت یک آتش‌بس در امشب یا فردا شب حرکت می‌کنیم، اما این هنوز شکننده است.»

دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین با اشاره به مذاکرات این کشور با روسیه درباره این بحران ادامه داد: «این یک روند هماهنگ شده از ابتدای هفته با ولادیمیر پوتین است.»

روسیه، فرانسه و آمریکا رهبری گروه مینسک شورای همکاری و امنیت اروپا را برعهده دارند که وظیفه آن حل بحران قره‌باغ است.

کاخ الیزه اعلام کرده است: «ما در روزهای آینده از سرگیری مذاکرات [صلح] را در چارچوب گروه مینسک پی می‌گیریم.»

همزمان وزرای امور خارجه آذربایجان و ارمنستان روز جمعه به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مسکو رفته‌اند تا درباره بحران قره‌باغ با رهبران روسیه دیدار و گفت‌وگو کنند.

همچنین خبرگزاری فرانسه، روز ‌جمعه اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان با برگزاری مذاکرات صلح در مسکو موافقت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که آماده‌سازی‌ها برای این نشست آغاز شده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه، گفت که ایروان و باکو با حضور در این نشست موافقت کرده‌اند.

در روزهای اخیر به رغم درخواست‌های بین المللی برای آتش بس، نبرد بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان در جبهه ناگورنو قره باغ به شدت ادامه داشته است. با این حال خبرگزاری فرانسه روز جمعه اعلام کرد که اوضاع در مرکز منطقه قره باغ نسبتا آرام بوده است.

این در حالی است که دولت‌های آذربایجان و ارمنستان روز جمعه همچنان از ادامه جنگ در شامگاه گذشته خبر دادند. تاکنون شمار کشته شدگان این جنگ به بیش از چهارصد قربانی افزایش یافته است. اما هنوز باکو تلفات نظامی خود را اعلام نکرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.