«دلتاکرون» پیش‌بینی بعدی «امیکرون» است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آمارهایی که اکنون از مجلات معتبر دنیا منتشر شده نشان می‌دهد که بین واکسن‌های مختلف کرونا تفاوت‌ها بسیار ناچیز و در حدود ۲ تا ۳ درصد است.

به گزارش ایسنا،دکتر قاسم برجویی‌فرد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کرونا در کنار همه تلخی‌هایی که داشت به ما یاد داد پیشگیری مقدم بر درمان است.

وی تصریح کرد: مراجع علمی می‌گویند ۷۵ درصد مردم به امیکرون مبتلا شده‌اند، اما با وجود این به دلیل انجام واکسیناسیون آمار فوتی‌های امیکرون نسبت به دلتا بسیار کمتر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: ما می‌توانیم در کنار همه سختی‌های کرونا یکسری نکات حداقلی را رعایت کنیم تا با پایان تعطیلات نوروز نقشه ایران به یکباره از وضعیت خوب به بد تغییر نکند

سوش دوم اومیکرون در کمین است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطر نشان کرد: امیکرون سه زیر سوش دارد نوع ۱ ایران را درگیر کرده است و سوش نوع ۲ در کشور کمتر بوده است.

برجویی‌فرد اضافه کرد: باید توجه داشت برخی کشورها مثل آلمان با وجود اینکه پیک امید را زودتر از ما شروع کرده بودند، اما هم‌اکنون نمودار شان صعودی است. این موضوع نشان می‌دهد که اگر از دستورالعمل‌های بهداشتی دوری کنیم سوش دوم اومیکرون می‌تواند ما را درگیر کند.

وی خاطر نشان کرد: امیکرون این خاصیت را دارد که فردی که نوع ۱ را گرفته است نوع ۲ آن را هم بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: آمار قابل توجه مسافران نوروزی که وارد استان خواهند شد نشان می‌دهد که اگر ما سهل انگاری کنیم ممکن است در فرایند تعطیلات عید نوروز مانند پارسال وارد پیک جدید شویم.

برجویی‌فرد از مردم خواست برنامه سفر کوتاه داشته باشند و در بازه سه روزه سفر و مدیریت برنامه نوروزی‌شان را داشته باشند.

وی اظهار کرد: “دلتا کرون” ترکیب امیکرون و دلتا پدیده‌ای است که پیش‌بینی می‌شود شاید فرایند بعدی امیکرون باشد. یعنی کشندگی بالای دلتا و شیوع گسترده امیکرون.

مراکز اقامتی و کمپ‌های نوروزی در بوشهر رصد می‌شوند

وی تاکید کرد: در مراکز اقامتی و کمپ‌های نوروزی ناظرین بهداشتی حضور فعال خواهند داشت و همه چیز را رصد می‌کنند و در صورت نیاز تذکرات لازم داده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به ارایه بسته پیشنهادی به آموزش و پرورش که متولی اسکان نوروزی است، اظهار کرد: در این بسته پیشنهادات به وضوح داده شده و سرانه مشخصی اعلام شده است. برای مثال اگر مدرسه ۱۵ کلاس دارد به ازای هر کلاس اجازه اسکان ۵ نفر را دارد.

بازه زمانی نمایشگاه‌ها طولانی باشد

برجویی‌فرد در خصوص اجتماعات و نمایشگاه‌های بهاره گفت: با توجه به این که کسبه در طول ۲ سال گذشته دچار رکود شده بودند مانع برگزاری نمایشگاه نشدیم، اما تقاضا کردیم بازه زمانی برگزاری طولانی باشد. زمان پیشنهادی بین ساعت ۱۶ تا ۲۳ اعلام شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: به‌جای یک نمایشگاه متمرکز می‌شود چند نمایشگاه برپا شود تا فشار جمعیتی پایین بیاید، کرونا مدیریت شود و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم

نوروز مراکز واکسیناسیون در استان بوشهر فعال هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه  امسال اختیار مراکز تجمیع واکسیناسیون به استان‌ها واگذار شده است، خاطر نشان کرد: ابتکار ما این بوده است که امسال مرکز تجمیع واکسیناسیون در همه شهرستان‌های استان را فعال کرده‌ایم و در شهر بوشهر با توجه به شرایط خاص ۲ مرکز تجمیع در نظر گرفته شده است.

برجویی‌فرد زمان کاری مراکز تجمعی واکسیناسیون در نوبت عصر از ساعت ۱۶ الی ۲۲  اعلام کرد و افزود: در نوبت صبح نیز از ساعت ۷ تا ۱۴ مراکزی فردا مشخص و اطلاعات لازم از طریق فضای مجازی اعلام خواهد شد.

وی گفت: در شهر بوشهر برای ۶ روز اول از ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین یک دستگاه آمبولانس اتوبوس با قابلیت ایستگاه سلامت و واکسیناسیون آماده شده است تا خدمات لازم را به مردم ارایه دهد.

یک میلیون و ۸۳۵ هزار دوز واکسن در بوشهر تزریق شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ دوز واکسن در استان بوشهر تزریق شده است که ۸۱۲ هزار مورد دوز اول، ۷۳۴ هزار دوز دوم و ۲۸۸ هزار دوز سوم را دریافت کرده‌اند.

برجویی‌فرد ادامه داد: در واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال موفق بودیم. آمار واکسیناسیون از ۱۲ سال به بالا در نوبت اول ۸۴ درصد، نوبت دوم ۷۶ درصد و نوبت سوم ۳۴ درصد است.

وی با بیان اینکه در پیک میزان واکسیناسیون کاهش می‌یابد عنوان کرد: آمار واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال در استان بوشهر ۶.۹ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برخی افراد که دارای نقص ایمنی و بیماری خاص هستند با گذشت سه ماه از واکسن دوز سوم می‌توانند دوز چهارم را دریافت کنند.

برجویی‌فرد عنوان کرد: دریافت دوز پنجم برای سفرهای بین‌المللی است و قابلیت انجام را دارد، اما با داشتن شرایط خاص مثل پاسپورت، ویزا و بلیت سفر.

تفاوت واکسن‌های مختلف کرونا بسیار ناچیز است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: در روزهای نخستین کرونا حساسیت‌های زیادی روی برندها واکسن وجود داشت، اما آمارهایی که اکنون از مجلات معتبر دنیا منتشر شده نشان می‌دهد که بین واکسن‌های مختلف تفاوت‌ها بسیار ناچیز و در حدود ۲ تا ۳ درصد است.

برجویی‌فرد با اشاره به اینکه به‌دلیل قرارگیری در پیک استقبال از واکسیناسیون کم بود، افزود: اما اکنون که شرایط کرونا نزولی شده است مردم از دوز سوم استقبال خواهند کرد.

وی عنوان کرد: آموزش حضوری بعد از نوروز الزامی می‌شود؛ شرط آموزش حضوری انجام واکسیناسیون به موقع است و اکنون شرایط واکسیناسیون برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال در استان فراهم است.

کرونا در بوشهر نزولی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نقشه کرونایی استان بوشهر آمار نزولی را نشان می‌دهد و در حال حاضر ۸۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۳۲ نفر آنها مثبت قطعی هستند.

برجویی‌فرد یادآور شد: در پیک‌های قبل برای مثال ۱۰۰ نفر مبتلا می‌شد و یک ورودی داشتیم اکنون هزار نفر مبتلا می‌شوند و یک فوتی داریم این نشان می‌دهد واکسن در ابتلا تاثیری ندارد، اما در مرگ و میرها تاثیرگذار است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.