سندروم رأی‎ های بی‎قرار

شهرام شهیدی

استاد محمدرضا شجریان درگذشت. به احترام او یک‌دقیقه سکوت می‎کنیم.

از امروز اگر بشود و کرونا عمری باقی بگذارد، می‌خواهیم با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت کلیه پروتکل‌های مصوب، انتخابات آمریکا را پوشش دهیم. البته پوشش ما با پوشش تار و سه‌تار و تنبک فرق دارد و ما مثل صداوسیما نیستیم که با گذاشتن آباژور و تصاویر رود نیل، سازها را پوشش می‌دهد. اصولا پوشش ما یک‌جوری است که چون اینجا خانواده نشسته، نمی‌توانم خود واژه‌اش را به زبان بیاورم. اما هرچه هست، بدانید ما قصد داریم انتخابات آمریکا را جوری پوشش دهیم که شما به چشم خواهر برادری بتوانید همه زوایایش را ورانداز کنید. درضمن نگویید ورانداز غلط است. اگر همین واو نبود این کلمه دچار ممیزی می‌شد.

نحوه پوشش ما چطور است؟ سوال‌های سخت نپرسید. کدام کار در این کشور برنامه‌ریزی بلندمدت دارد که پوشش ما داشته باشد؟ یک روز ممکن است کل مناظره ترامپ و بایدن را چاپ کنیم. یک روز متن سخنرانی‌شان را. یک روز باهاشان شوخی کنیم و یک روز اگر جنبه داشتند، دعوت‌شان کنیم بیایند شهرونگ سربه سرشان بگذاریم.

و اگر می‌پرسید چرا پوشش خبری انتخابات آمریکا؟ چون تأثیری که این ر‌أی‌گیری بر مردم منطقه خاورمیانه می‌گذارد، بر مردم خود آمریکا نخواهد گذاشت؛ یعنی این‌قدر این انتخاب بر شروع جنگ‌ها در این منطقه یا خروج سربازان آمریکایی از کشورها تأثیر می‌گذارد که لازم است در این پروسه  به ما هم حق رأی بدهند. والله با این ر‌أی‌گیری‌هاشون!

از آنجایی که شعار همیشه‎ ما از ازل تا  ابد،  نفی حیوان‌آزاری در سرتاسر جهان بوده، پس در این انتخابات هم به تبعیت از گذشته با حیوانات کاری نخواهیم داشت. نه فیل‌ها و نه الاغ‌ها، حق‌شان این نیست که به خاطر نماد یک حزب‌بودن مورد شماتت قرار بگیرند. دست خودشان که نبوده.

خب مقدمه بس است. کرکره ستون جدید را با ماجرای مبتلاشدن ترامپ به ویروس کرونا و بستری‌شدنش در بیمارستان ارتش بالا می‌کشیم.  ترامپ که بعد از مناظره اول به کووید-19 مبتلا شده بود، پس از مرخص‌شدن از بیمارستان گفت: «مبتلاشدن من به کرونا، نعمت خدا بود» فکر کنم این تنها چیزی است که بایدن و ترامپ در آن اتفاق‌نظر دارند. ولی خب بایدن انتظار داشت این نعمت پایان دیگری داشت که نداشت.

و ما با سال‌ها تلاش و کوشش فراوان و پشتکار و آزمون خطاکردن امور توانستیم یک موضوع فرهنگی را به نام خودمان ثبت کنیم که جا دارد این پیشرفت را در یونسکو ثبت‌جهانی کنیم. تا پیش از این، ما به این سطح از اعتماد و خوانش و هماهنگی رسیده بودیم که تا اتفاقی درکشور می‌افتاد، بدون اینکه لازم باشد، در مورد آن موضوع تحقیق کرده باشیم فورا جواب می‌دادیم «کار خودشونه.» حالا با صادرکردن این فرآیند فرهنگی به آمریکا کاری کرده‌ایم که خیلی از مردم آمریکا در قبالِ شنیدن خبر ابتلای ترامپ به ویروس کرونا بی‌اختیار می‌گویند «بابا ولمون کنید… کار خودشونه.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.