آنها تیتر یک شدند!

ستاره‌های آشنا و بی‌نشان در صدر اخبار سال ۱۴۰۰

خواسته یا ناخواسته درگیر شده‌اند؛ چهره‌های مطرحی که در بعضی حوادث و پرونده‌های تلخ و شیرین نقش داشتند. نام‌هایی که تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها ماند و کمتر کسی می‌تواند این افراد را از یاد ببرد. آنهایی که در پرونده‌های مختلف دخیل بودند، چه خودشان نفر اول این پرونده‌ها بودند و چه نقشی در ماجرای این پرونده‌ها داشتند. به هر حال نام‌شان آن ماجرا را به یک سناریوی معروف و پرحاشیه تبدیل کرد. در سالی که گذشت چهره‌های نام‌آشنای زیادی، جنجال به پا کردند و تا مدت‌ها مردم درباره‌شان صحبت می‌کردند. از مرگ خودخواسته و عجیب آزاده نامداری گرفته تا فداکاری مرگبار علی لندی برای نجات دو زن از آتش؛ اینها امسال چهره‌های نام‌آشنایی بودند که اتفاقات تلخ زندگی‌شان به پرونده‌های جنجالی و مهم تبدیل شد.

مرگ جنجالی خانم مجری

سال 1400 با خبر تلخی آغاز شد. در روزهای اول وقتی همه در تعطیلات عید به سر می‌بردند، مرگ عجیب خانم مجری در خانه‌اش، همه را شوکه کرد. هفتم فروردین بود که خبر مرگ مرموز او منتشر شد. این خبر وقتی شوکه‌کننده‌تر شد که اعلام کردند او خودش به استقبال مرگ رفته است. پیکر آزاده نامداری در آپارتمان محل سکونتش در منطقه سعادت‌آباد در غرب تهران کشف شد. وجود داروی قوی ضدافسردگی در آزمایش سم‌شناسی پزشکی‌قانونی نشان‌دهنده خودکشی احتمالی نامداری بود. در خانه نامداری دست‌نوشته‌ای خطاب به دخترش به‌شکل وصیت و خداحافظی یافت شد. او در این دست‌نوشته‌ها گفته بود که از وضعیت زندگی‌اش راضی نیست. پیکر او  ۹ فروردین ۱۴۰۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

خشن‌ترین جنایت سال

معروف‌ترین پرونده امسال مربوط به خانواده خرمدین است. کارگردان و فیلمسازی که به دست پدرش تکه‌تکه شد و یک جامعه را تحت‌تاثیر قرار داد. در این جنایت پدر تنها نبود. مادر قرص‌های خواب‌آور در غذای پسرش ریخته و پدر چاقو را در پیکر بابک فرود آورد. با این حال، این پایان این تراژدی تلخ نبود. بار دیگر پدر و مادر با یکدیگر همدست شدند و جسد پسرشان را با ساتور مثله کردند. تکه‌های بدن این کارگردان در سطل زباله فاز 3 شهرک اکباتان کشف شد. قتل فجیع بابک خرمدین به ‌دست پدر و مادرش افکار عمومی را جریحه‌دار کرد. اما با اعترافات پدر و مادر بابک درخصوص قتل دختر و دامادشان این شوک اجتماعی عمیق‌تر از پیش شد. بعد از آن نیز اکبر خرمدین، معروف‌ترین قاتل پایتخت در زندان به دلیل بیماری جان باخت و همسرش نیز منتظر حکم دادگاه است.

حادثه‌ای برای بدلکار معروف

مرداد ماه امسال بود که حادثه برای بدلکار ایرانی، همه را شوکه کرد. ارشا اقدسی روز چهارشنبه ششم مردادماه ۱۴۰۰ در جریان همکاری با یک پروژه سینمایی در بیروت دچار یک سانحه تلخ شد. او به هنگام ضبط صحنه‌ای مربوط به چپ‌کردن ماشین، به علت اشکال فنی و محاسباتی از لحاظ ایمنی و گاردکشی غیراستاندارد چارچوب و ستون خودرو در عملیات بدلکاری دچار حادثه‌ای سنگین شد. پس از این حادثه ارشا اقدسی را به بیمارستانی در بیروت لبنان منتقل کردند. با این حال، او نتوانست دوام بیاورد. این بدلکار معروف روز ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در بیروت درگذشت. این در حالی بود که با رضایت مادر او اعضای بدنش برای پیوند به بیماران نیازمند اهدا شد.

نوجوان فداکار ایذه‌ای

علی لندی را کمتر کسی است که نشناسد. پسر نوجوانی که خود را به دل آتش زد تا دو زن را نجات دهد. نجاتی که جانش را در راه آن داد. علی لندی متولد سال ۸۵ بود. او ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ در یک حادثه آتش‌سوزی در خانه یکی از همسایگان اقوامش در ایذه، جان دو زن سالمند را نجات داد. با این حال، خودش دچار سوختگی شدید شد. علی را به بیمارستان منتقل کردند. او دو هفته پس از بستری‌بودن در بیمارستان به‌علت سوختگی درجه سوم، مشکلات شدید تنفسی و ورود عفونت به خون، روز اول مهر ۱۴۰۰ و در چهارده سالگی درگذشت. مردم او را به‌عنوان نوجوان فداکار ایذه‌ای می‌شناسند.

فداکاری دیگر

چند وقت بعد، نام امیرحسین شهرکی نیز در کنار علی لندی، جا خوش کرد. سرباز فداکاری که به کانال آب روستای قاسم‌آباد ورامین زد تا نجاتگر دو مرد باشد. او سرباز وظیفه‌شناس کلانتری ۱۱ شهرستان ورامین بود. شامگاه دوشنبه ١٢ مهرماه بود که این حادثه رقم خورد. یک متهم که تازه به اتهام قاچاق موادمخدر بازداشت شده بود، ناگهان از دست ماموران گریخت. سپس سرباز امیرحسین شهرکی اقدام به تعقیب او کرد. محمد دل‌قندی یک از دوستان امیرحسین نیز برای کمک به او اقدام به تعقیب متهم کرد. متهم ناگهان داخل کانال آب سُر خورد. در این لحظه بود که سرباز امیرحسین شهرکی به خاطر حس وظیفه‌شناسی برای ممانعت از فرار متهم به داخل آب پرید تا بتواند مانع فرار متهم شود. اما دقایقی بعد، سرباز وظیفه‌شناس امیرحسین شهرکی به همراه جوان فداکار به نام محمد دل‌قندی، همچنین متهم فراری هر سه جان خود را به‌دلیل غرق‌شدگی از دست دادند.

حمید صفت از زندان آزاد شد

خواننده رپ معروف امسال نیز در صدر اخبار رسانه‌ها بود. او که به اتهام قتل عمد پدرخوانده‌اش دستگیر شده و حکم بدوی دایر بر محکومیت او صادر شده بود، مهرماه امسال از زندان آزاد شد. با تلاش وکلای این پرونده، پس از فرجام‌خواهی در دیوان‌عالی کشور و نقض رأی، حکم بر برائت او از اتهام قتل عمد صادر شد. حمید صفت با تودیع وثیقه به مبلغ یک‌میلیارد تومان از زندان اوین آزاد شد. همچنین قرار بازداشت موقت حمید صفت نیز به قرار وثیقه تبدیل شد. اتهام حمید صفت درنهایت از قتل عمد به قتل شبه‌عمد تغییر پیدا کرد.

اعدام آرمان

معروف‌ترین پرونده جنایی پایتخت نیز آذرماه امسال برای همیشه بسته شد. آرمان عبدالعالی، پسر جوانی که در 18سالگی دختر مورد علاقه‌اش غزاله شکور را به قتل رسانده بود، در میان بهت و حیرت خانواده‌اش روز چهارشنبه سوم آذرماه در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد. او پیش از این پنج بار به سوییت انفرادی انتقال یافت و با تعویق حکم به بند برگشته بود. اما این‌بار برای بار ششم پای چوبه دار رفت و اعدام شد. خانواده غزاله بارها تکرار کرده بودند که تنها اعدام دل آنها را آرام می‌کند. در آن بامداد هر دو خانواده تردید داشتند که این حکم اجرا خواهد شد یا نه. از آخرین ملاقات خبری نبود. خانواده آرمان پیش از اعدام آخرین صحبت‌های پسرشان را نشنیدند، تنها التماس‌های او را دیدند که پیش از مرگ فریاد می‌زد. معروف‌ترین قاتل پایتخت اعدام و پرونده‌اش برای همیشه بسته شد.

معجزه زندگی خواننده معروف

دی‌ماه نیز خبر رسید که خواننده معروف کشورمان، ناجی یک اعدامی شد و او را از مرگ و حبس نجات داد. مردی که 9 سال در زندان مانده بود. کابوس اعدام لحظه‌ای او را رها نکرده بود. وقتی در زندان بود، پدر و مادرش از غصه او سکته کردند و جان خود را از دست دادند. دو بار تا پای چوبه دار رفت و مرگ را از نزدیک لمس کرد. با این حال، درست وقتی که تصور می‌کرد جانش را از دست داده، به او مهلت دادند. قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی پایتخت به همراه گروه صلح یاران، گروه صلح و سازش مستقر در دادسرای جنایی، نجات‌بخش این اعدامی شدند.

آنها طی جلسات مختلف، مادر مقتول را به بخشش راضی کردند. حالا باید پول سازش جور می‌شد. درنهایت هم مجید خراط‌ها خواننده معروف کشورمان به این محکوم به مرگ، زندگی دوباره بخشید. این خواننده به همراه گروه صلح‌یاران و با کمک خیرین، مبلغ دیه را جور کردند و این زندانی از مرگ رهایی یافت.

هدیه صادق زیباکلام به یک اعدامی

چند روز بعد از آزادی یک اعدامی با کمک خواننده معروف، این‌بار نویسنده سرشناس ناجی یک اعدامی دیگر شد. قاتلی که طناب دار انتظارش را می‌کشید. چهار سال کابوس اعدام را دیده بود و هر بار وحشت‌زده‌تر از قبل امیدش را از دست می‌داد. تا اینکه نویسنده معروف و خانواده مقتول به او کمک کردند و زندگی بخشیدند. بخششی که مسیر زندگی این پسر جوان را تا ابد تغییر داد. او توانست از مرگ نجات پیدا کند، اما هم باید از استان محل زندگی‌اش می‌رفت، هم اینکه تا مقطع دکتری درس بخواند. صادق زیباکلام با دیدن پشیمانی و تغییر رفتار این پسر به او کمک کرد تا بتواند پول دیه را جور کند و آزاد شود. آزادی‌ای که به کوچ از محل زندگی‌اش ختم شد. البته این پسر باید تا مقطع دکتری نیز درس بخواند و تمام هزینه تحصیلش را هم صادق زیباکلام تقبل کرده است.

خودکشی بازیگر معروف

خبر ناگوار دیگری چهارشنبه، یازدهم اسفند ماه در کسری از ثانیه فضای مجازی و رسانه‌ها را تحت سیطره خود درآورد. زهره فکور صبور، بازیگر سینما و تلویزیون فوت کرد. ساعتی از اعلام این خبر توسط خبرگزاری‌ها نگذشته بود که یکی دیگر از رسانه‌ها خبر از خودکشی این بازیگر داد. این بازیگر 43 ساله با خوردن قرص زیاد در خانه‌اش در قلهک دست به خودکشی زد. زهره در اتاق خوابش در حالی که لباس خانه به تن داشت به صورت طاق‌باز روی تخت جان باخته بود. هیچ‌گونه آثار ضرب و شتم و درگیری وجود نداشت، اما خشاب‌های خالی قرص‌های آرام‌بخش در کنار تخت این بازیگر حکایت از خودکشی او داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.