تونی بلر: خیال پوتین از عدم دخالت ناتو راحت است

نخست وزیر اسبق انگلیس از وعده «عدم مبارزه با روسیه» ناتو و غرب به شدت انتقاد کرد

تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از تمایل ناتو برای عدم تحریک تنش‌ها به عنوان «برگه چانه‌زنی علیه ما» استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از تلگراف، او در مقاله‌ای در وب‌سایت اندیشکده‌اش نوشت: شاید این موضع ما باشد و شاید این موضع درست باشد، اما اشاره دائمی به آن و کنار گذاشتن تردیدها نسبت به این موضع، یک تاکتیک عجیب است.

بلر افزود: همزمان با اینکه پوتین ناتو را تهدید می‌کند، نگرانی‌ها را درباره وقوع یک جنگ اتمی به وجود می‌آورد و برای سرنگونی یک کشور صلح‌طلب تلاش می‌کند، مساله ناهمخوان و ناسازگار در این میان این است که ما مرتباً به پوتین اطمینان می‌دهیم که با زور به اقدامات او واکنش نشان نخواهیم داد.

بلر این سوال را مطرح کرد که در صورتی که روسیه از تسلیحات شیمیایی یا یک سلاح اتمی تاکتیکی استفاده کند آیا منطقی است که از قبل به او بگوییم هر کار نظامی که انجام دهد ما هر نوع واکنش نظامی را رد خواهیم کرد؟ او افزود: ناتو نباید مداخله در این مورد را رد کند، اما مذاکرات کنونی برای تحقق صلح حیاتی هستند.

مذاکرات میان روسیه و اوکراین تاکنون نتیجه‌ای جز چند کریدور انسانی برای خروج از شهرهای اوکراین که تحت حمله قرار دارند، نداشته است.

بلر معتقد است که دو هفته آتی می‌تواند آخرین شانس برای حل این بحران از طریق مذاکرات باشد پیش از آنکه حمله به کی‌یف بدتر شود، مردم اوکراین با هر اقدام دیپلماتیکی دشمن شوند و یا پوتین با گزینه میان «دو برابر کردن حملات یا عقب‌نشینی» مواجه شود.

او افزود: ما نباید بهای اقتصادی واقعی را که جهان برای ادامه این درگیری پرداخت خواهد کرد، دست‌کم بگیریم. همان طور که می‌بینید بحران اوکراین بر قیمت سوخت، قیمت مواد غذایی، تجارت جهانی و تورم به شدت تاثیر داشته است. قشر ضعیف جامعه‌مان بیشترین ضرر را می‌بینند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.