وزارتخانه یواشکی!/ زنان موتور سواري كنند؛ جـدا البتــه!/ بشر در پیچ بازگشت به منجی

مرور روزنامه‌های صبح امروز کشور

قرارداد ۲۰ ساله پارس جنوبی ، سواري زنان موتور ، لحظات پایان قرن ،آزادی نازنین زاغری ، ملی شدن نفت، آغاز بهار و…. مورد توجه روزنامه ها بود

بزرگداشت نیمه شعبان و وظایف شیعیان در قبال امام زمان سوژه یادداشتها و تحلیل ها و مورد توجه اکثر روزنامه های امروز بود. در کنار آن به مسائلی همچون قرارداد ۲۰ ساله پارس جنوبی ، سواري زنان موتور ، لحظات پایان قرن ،آزادی نازنین زاغری ، ملی شدن نفت، آغاز بهار و…. پرداختند. با هم مروری داریم بر گزیده ای از این اخبار؛

آغاز قرن تمدن‌‌سازی ما

جوان:روزها، ساعات، دقایق و ثانیه‌‌ها شتابان در حال گذرند و همگی این نکته را به یادمان می‌آورند که به لحظات پایان قرن نزدیک می‌شویم. قرن چهاردهم هجری شمسی، قرنی پرحادثه بود که با تحولات مهمی در ایران و جهان مقارن شد و نقاط عطفی در تاریخ بشر در آن به وقوع پیوست.این قرن در زمانه‌ای آغاز شد که ایران و منطقه اسلامی در چنگال استعمار گرفتار شده بود. معاهده سایکس پیکو، سرزمین‌های اسلامی به‌جای مانده از عثمانی را بسان گوشت قربانی میان انگلیس و فرانسه تقسیم کرد و با کودتای حوت1299، مقدمات برکشیده‌شدن رضاخان در ایران از سوی انگلیسی‌‌ها فراهم آمد. در سپیده‌دم این قرن ستاره بخت استعمارگران درخشان بود و تا میانه آن همچنان بخت با آنان یار و شومی گام‌های‌شان بر ملت‌‌ها سایه افکنده بود. همان‌گونه که مبارزات مردم عراق در ثوره‌العشرین در ابتدای این قرن بی‌سرانجام ماند، نهضت ضداستعماری ملی شدن نفت در ایران نیز با ناکامی مواجه شد و بعد از کودتای 28 مرداد، ربع قرن سلطه بلامنازع امریکا بر ایران رقم خورد.

وزارتخانه یواشکی!

آفتاب یزد: وزارت نفت روز سه شنبه خبر از امضای قراردادی ۲۰ ساله پارس جنوبی با حضور وزیر نفت، جواد اوجی داد. این قرارداد در سکوت خبری امضا شد و روز گذشته هم وزارت نفت اطلاعاتی از جزئیات این قرارداد ارائه نکرد. طبق پیگیری‌های صورت گرفته هیچ یک از کارشناسان هم اطلاعاتی درباره این قرارداد ندارند. حتی مشخص نیست که طرف قرارداد کدام کشور است و مفاد این قرار داد چیست؟ این درشرایطی است که دولت سیزدهم از اولین روزهای روی کار آمدن مدعی شفافیت بود و حالا می بینیم که قرار دادی به این مهمی کاملا غیر شفاف ارائه شده است!روز سه شنبه قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی با مدل قراردادی IPC میان شرکت ملی نفت و یک شرکت گمنام امضا شد که هیچ جزئیاتی از آن به بیرون درز نکرد. ماجرای این قرارداد پرحاشیه از این قرار است که یک شرکت بی‌نام‌ونشان به نام شرکت «آوانگارد» طی یک قرارداد 20 ساله توسعه این میدان را برعهده‌گرفته است آن‌هم در روزهای پایانی سال که حواس کسی به این قرارداد نیست.

بازهم علم الهدي – زنان موتور سواري كنند؛ جـدا البتــه!

آرمان ملی: باز هم تکرار؛ باز هم طرح‌های غیرقابل اجرا. حالا نوبت موتورسواری زنان است و روایت آن مشابه آنچه است که در مورد دوچرخه‌سواری این قشر از جامعه رخ داد. در طی ماه‌های گذشته بارها موضوع دوچرخه‌سواری زنان مطرح و با آن مخالفت و اندکی موافقت شد اما طرح روز گذشته امام جمعه مشهد قابل تامل است. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه باید ورزش بانوان بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار بگیرد، بر اهمیت توجه به حقوق بانوان در حوزه ورزش تأکید کرد. آیت‌ا… احمد علم‌الهدی ادامه داد: تا جایی که شخصاً در موضوع تخصیص زمین موتورسواری برای بانوان پیگیر قضیه بودم و علاوه بر این، خوشبختانه هم‌اکنون نیز تعدادی از پارک‌های بالاتر از پنج هکتار در مشهد به بخش ویژه بانوان مجهز هستند و بانوان می‌توانند در آن‌ها با آرامش خاطر به ورزش بپردازند. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه توجه به قشر جوان کشور و حمایت از این استعدادها تضمین کننده آینده انقلاب و کشور است، اظهار داشت: وزارت ورزش تنها بخشی از بدنه دولت است که پرورش توانمندی‌های بدنه جوان جامعه نه فقط در اساسنامه بلکه حتی در نام‌گذاری آن نیز موردتوجه قرار گرفته و به‌عنوان یک رویکرد اساسی مطرح شده است.

10 سوال و نکته درباره منتظران واقعی

خراسان:«انتظار» شاید برای برخی مرادف با نشستن و چشم به آسمان دوختن و ذکر و دعا بر لب داشتن برای ظهور «منجی» باشد و چه بسا دست روی دست گذاشتن و سستی و رخوت و بی تفاوتی و سکوت در مقابل ظلم و ظالم از جمله تبعات چنین نگاهی به مقوله انتظار باشد اما پر واضح است که این گونه «مشی» و نگاه و «مرام» با حکمت الهی بعثت انبیا و امامت و ولایت اوصیا از یک سو و با عقل و فطرت خداجو و حقیقت طلب و کمال خواه انسان از دیگر سو در تعارض است، چرا که آفریدگار حکیم برای هدایت انسان و به کمال و سعادت رساندن بشر و حرکت مدام او در مسیر «بودن» تا «شدن» هم عقل و فطرت را به عنوان پیامبر درون و هم انبیا و اوصیا را به عنوان راهنمایان و رهبران و چراغ های همیشه فروزان هدایت برگزید تا انسان جویای حق و عدالت طلب هیچ گاه در مسیر رشد و کمال و سعادت و «شدن» در تحیر و سرگشتگی نماند و به دامن سستی و رخوت و بی تفاوتی و ظلم پذیری درنغلتد. از این رو پروردگار جهانیان براساس حکمت بالغه ذات اقدسش پس از ختم نبوت انبیا در وجود اشرف الانبیا حضرت محمد مصطفی(ص) جریان همیشگی هدایت را در وجود اطهر ائمه معصومین جاری فرمود و هیچ زمانی را از «حجت حق» خالی نگذاشت چه آن زمان که پیامبران و ائمه هدی در بین مردم حاضر و ناظر و هادی و راهنما و رهبر و امام بودند چه اکنون که امام هدایت و منجی عالم وجود حضرت مهدی موعود«عج» ناظر و حاضر و البته از دیدگان غایب است اما وجود مبارکش همچون خورشید پس ابر، مایه حیات طیبه و روشنایی و هدایت طالبان حق به «صراط مستقیم» است. اما در این میان بسیاری از ما گویا به بی ارتباطی با حضرت صاحب الزمان عادت کرده ایم! و مفهوم انتظار فرج را آن چنان که باید درنیافته ایم. در این مقال تامل در چند نکته و سوال شاید ما را کمی بیشتر با مفهوم و ادب و لوازم انتظار آشناتر کند. روزنامه

انگلیس مجبور به پرداخت بدهی530 میلیون دلاری خود به ایران شد

کيهان: «نازنین زاغری» جاسوس انگلیس با پایان دوره محکومیت 5ساله خود و در ازای آزاد‌سازی 530 میلیون دلار اموال بلوکه‌شده ایران و آزادی یک ایرانی، عصر دیروز به تیم انگلیسی تحویل داده شد و با یک هواپیمای عُمانی به سمت انگلستان پرواز کرد. نزدیک به نیم قرن بود که طلب 530 میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران بابت لغو قراردادهای خرید‌تانک چیفتن (در زمان رژیم پهلوی) از سوی انگلیسی‌ها بلوکه شده بود و مقامات این کشور در چند دهه گذشته به بهانه‌های مختلف از پرداخت بدهی انگلیس به ایران فرار و حتی رسما و علنا اعلام می‌کردند که پول ایران را نمی‌دهیم! گفتنی است ایران در زمان رژیم منحوس پهلوی سفارش خرید ‌تانک چیفتن از انگلیس را داده بود اما لندن به بهانه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به تعهدات خود عمل نکرد و طی چند دهه گذشته، موضوع بدهی‌های انگلیس به ایران، به یکی از مسائل مورد مناقشه بین دو کشور تبدیل شده بود. حالا و همزمان با پایان دوره محکومیت 5ساله «نازنین زاغری» جاسوس انگلیسی، دولت بریتانیا مجبور شده پول‌های بلوکه شده ایران را پرداخت کند. «انوشه آشوری» هم یکی دیگر از جاسوسانی بود که به همراه زاغری آزاد شد. آشوری فرد دو تابعیتی و دارای تابعیت انگلیس است که به سرویس جاسوسی موساد متصل شده بود.

فصل جدید حكمرانی

جام جم:سال ۱۴۰۰ نه فقط یك سال جدید، بلكه به باور عمومی آغاز سده‌ای جدید بود كه از قضا مقارن با انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نویدبخش فصل جدید حكمرانی شد. حالا این سال رند رو به اتمام است و از طرف دیگر در آستانه یك‌سالگی سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم. و این گذر زمان، فرصتی را فراهم می‌كند تا ببینیم امید شكل گرفته به آغاز فصلی نو در عرصه سیاست، واقعی بوده و آیا توانسته سرریز خود را در سایر عرصه‌ها نشان دهد یا نه؟ در این انتخابات اما با رئیس‌جمهوری روبه‌رو بودیم كه كار سختش، فقط پیروزی در كارزار انتخابات نبود. كار سخت‌تر او از فردای انتخابات آغاز می‌شد و آن سرپا كردن امیدی بود كه در سال‌های پایانی دهه ۹۰، به‌ویژه در دو سال ۹۸ و ۹۹ از پا درآمده بود. جامعه ایران در دو سال پایانی دولت دوازدهم، با تجربه رهاشدگی از سمت دولت، بی‌خبری از تصمیمات ناگهانی و بی‌انصافی در مواجهه با اعتراضات مردمی، دوران سختی را تجربه كرد. موضوعی كه گسل‌های سیاسی و اجتماعی را میان دولت و جامعه ایران تشدید كرد، جلوه آن را می‌شد در انتخابات مجلس یازدهم دید و از میزان مشاركت آن، برای انتخابات دولت سیزدهم نگران بود.

نشانه‌های امید به بهار اقتصاد

فرهیختگان: در یک‌قدمی سال جدید بحران اقتصاد ایران وارد چهارسالگی می‌شود و از سال 1397 به بعد همچنان قیمت‌ها رنگ آرامش و اقتصاد رنگ جهش‌های مستمر و عمیق را به خود ندیده است. با وجود این اما در سال جاری با تعدیل آثار کرونا و کاهش کارکرد ابزار‌های تحریمی اقتصاد وارد مدار ثباتی شد که در صورت ادامه آن می‌توان به‌قول بورسی‌ها پولبک (pullback) زد و در مدار رشد و رونق و جهش افتاد. در این گزارش اقتصاد ایران را در سالی که گذشت از هشت بعد متفاوت تورم، رشد اقتصادی، پایه پولی، تجارت، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بورس، اشتغال و مسکن بررسی کرده‌ایم. در این سال برای اولین‌بار بعد از دوسال، تورم نقطه‌ای به زیر 36 درصد رسید و بعد از دوسال رشد اقتصادی مثبت 5 درصد شده و رشد پایه پولی کمترین رقم بوده است. اشتغال و بورس کمی جان گرفته‌اند و در تجارت بین‌الملل به رکورد 100 میلیارد دلار حمله شده و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز 136 درصد بالا رفته است. آمار‌ها نشان می‌دهد در صورت گشایش‌های بین‌المللی، کنترل ادامه‌دار ترازنامه بانک مرکزی و ادامه روند مثبت تجارت می‌توان سال اقتصادی بهتری را هم تصور و هم آرزو کرد.

شاه و پروژه کودتا

شرق: یرواند آبراهامیان در سال 1319 در خانواده‌ای ارمنی‌تبار در تهران زاده شد. او تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد و کلمبیا در رشته تاریخ به پایان برد و پایان‌نامه‌اش پایه و اساس کتاب معروف «ایران بین دو انقلاب» را تشکیل می‌دهد. آبراهامیان سال‌ها به عنوان پروفسور شاخص در کالج باروک دانشگاه نیویورک تدریس می‌کرد و اکنون از این دانشگاه بازنشسته شده است. اما آنچه او را به مورخی شاخص در ایران بدل کرده، نگاهی انتقادی به تاریخ و زبانی شیوا و رسا در بیان موضوعات تاریخی است. در همه فرازونشیب‌های سیاسی سال‌های اخیر او نگاه موشکافانه‌ای را که از ای.پی. تامپسون وام گرفته بود حفظ کرده و به عنوان یک چپگرا در قلب جهان سرمایه بر اعتقاداتش پای فشرده است. اکثر کتاب‌های او به فارسی ترجمه شده‌اند. از آن میان کتاب «ایران بین دو انقلاب» و «کودتا» پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخی بوده‌اند و ترجمه‌ها و چاپ‌های متعددی از آنها منتشر شده است. آخرین کتاب آبراهامیان به نام «بحران نفت» به تازگی در آمریکا منتشر شده و در حال ترجمه به فارسی است. به بهانه انتشار آن با این استاد برجسته به گفت‌وگو نشسته‌ایم که ترجمه آن را در ادامه می‌خوانید.

در بهاران كي شود سرسبز سنگ؟!

اعتماد:سيد عطاءالله مهاجراني نوشت؛بهار معجزه است! ذهن انسان برحسب عادت گمان مي‌كند، هر چه «خلاف آمد عادت بود»، نشاني از معجزه را دربر دارد. اما چهار فصل سال و خورشيد و ماه و آسمان و هوا و باد صبا و شعله آتش و قطره باران و ذره خاك و… كلمه‌اي كه بر زبان ما مي‌گردد، چون همه عادي به نظر مي‌رسند، حقيقتا عادي‌اند. چنين نيست. گفته‌اند ما با بصر، صورت پديده‌ها و نسبت ظاهري آنها را شناسايي مي‌كنيم و مي‌بينيم. مثلا مراقبيم به ديوار بر نخوريم. با بصيرت نسبت بين مفاهيم و باطن امور را مي‌سنجيم. نسبت بين صدق و كذب، وفا و جفا، محبت و نفرت، دانايي و ناداني و…بهار از جمله پديده‌هايي است كه نيازمنديم، هم صورت بهار را به خوب ببينيم. بر شكوفه‌ها و گل‌ها و تازگي و طراوت برگ و باغ چشم بدوزيم. با دم عطرآگين باد صبا نفس تازه كنيم و نيز نيازمنديم، باطن بهار را ببينيم.ببينيم چگونه از سنگ و خاك سبزه و لاله مي‌رويد. در آستانه نوروز سال ۱۳۹۰ با طيب صالح در طنجه، در ساحل اقيانوس قدم مي‌زديم، سخن از سال نو و بهار شد. گفتم: ايرانيان نقطه تعادل زمان را در آغاز بهار شناسايي كرده‌اند. اين نقطه تعادل زمان، همراه با شكفتن شكوفه‌ها و درخشش سبزي برگ‌ها و تازه شدن نفس هواست. از اين رو سال نو در تقويم ما با تقوم ميلادي و قمري متفاوت است! گفتم، ما رسم ديد و بازديد و هديه داريم. فضاي زندگي اجتماعي دگرگون مي‌شود. مردم حتي به ديدن كساني مي‌روند كه ممكن است بين آنان كدورت‌هايي اتفاق افتاده باشد. طيب صالح گفت: «من هم به شما به عنوان يك دوست براي رسيدن سال نو و بهار هديه‌اي بدهم. اين هديه جد من است، در همان روستايي كه در رمان «موسم هجرت به شمال» روايت شده است. جدّم به من گفت: «اهل شكايت و ملامت و ملالت نباش!»

بشر در پیچ بازگشت به منجی

وطن امروز:«پایان تاریخ» موضوعی است که همیشه ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. در دوران معاصر خیلی از متفکران و فیلسوفان درباره پایان تاریخ نظریه‌پردازی کردند و دست به آینده‌پژوهی زدند؛ نظریاتی که عموما یا به یأس و ناامیدی و نابودی بشر معطوف بود یا به سلطنت و امپراتوری بی‌منازع لیبرال- دموکراسی. اما تشیع با باور به مهدویت، بر همه نظرهای به ظاهر فیلسوفانه و روشنفکرانه خط بطلان کشیده و «پایان تاریخ» را نه نابودی بشر با جنگ اتمی و نه سلطنت بی‌منازع لیبرالیسم می‌داند، بلکه پایان تاریخ را مقارن با حکومت بی‌منازع مستضعفان به پرچمداری انسانی فانی در خدا می‌داند. پایان تاریخ، متعلق به توحید و جریان یافتن آن در همه شقوق زندگی از مجرای ولایت است. به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت قطب عالم امکان، حضرت صاحب العصر و الزمان در گفتارها و نوشتارهایی از متفکران دینی و کارشناسان مذهبی به تامل و تدقیق در امر مهدویت پرداختیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.