جزئیات جدید از زلزله 6 ریشتری در هرمزگان

زلزله در ساعت ۲:۴۵ بامداد پنجشنبه در استان هرمزگان حوالی کوخرد رخ داد

بلافاصله ساز وقوع زمین لرزه ۶ ریشتری تیم‌های امداد و نجات به محل‌های احتمالی خسارت اعزام شدند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶ ریشتر بامداد پنجشنبه (۲۶ اسفند) مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند.

مهرداد حسن زاده صبح پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا ضمن اشاره به وقوع سه پس‌لرزه ۴.۱، ۴ و ۳.۵ ریشتری پس از وقوع زلزله اصلی، افزود: پس وقوع زلزله ها، نیروهای ارزیاب و امدادی به محل زلزله حضور یافتند و گزارشی از میزان تخریب و فرو ریختن دیدار و منازل تهیه کرده که پس از تکمیل آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کانون این زلزله در روستاهای کوخرد و جناح و مهران بستک بوده، ادامه داد: ضمن آماده باش به کل استان و استقرار در ستاد بحران، تاکنون سه تیم اورژانس، توزیع برق و راهدارای به محل زلزله اعزام شده، یک مورد افتادگی تیر برق داشتیم که متعاقب آن ۲ روستای بند کوه و هرسین بدون برق هستند، همچنین روستای لاوردین در بستک قطعی برق داشته و ارتباط تلفنی با این روستا قطع است؛ مناره مسجدی در لاور دین ترک خورده و ریزش کوه داشتم اما مسیر تردد باز است. همچنین برق روستای کوخرد هم قطع شده که در حال وصل آن هستیم.

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمین لرزه شدیدی به بزرگی ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در طول جغرافیایی ۵۴.۶۵ و عرض جغرافیایی ۲۶.۸۹ و در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین بامداد پنجشنبه حوالی کوخرد در استان هرمزگان را لرزاند.

این زمین لرزه در فاصله ۲۷ کیلومتری کوخرد بندرعباس با ۱۶۵ کیلومتر و شیراز با ۳۶۸ کیلومتر نزدیک ترین مراکز استان ها به کانون این زمین لرزه به وقوع پیوسته است.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان وقوع این زمین لرزه را ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه و ۴۴ ثانیه بامداد پنجشنبه اعلام کرده است.

اولین پس لرزه

زمین لرزه‌ای به قدرت ۴.۱ ریشتری ساعت ۲ و ۵۷ دقیقه بامداد روز پنجشنبه حوالی کوخرد در شهرستان بستک از توابع استان هرمزگان را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق ۱۸ کیلومتری زمین رخ داد.

دومین پس لرزه

زمین لرزه‌ای به قدرت ۴ ریشتر ساعت ۳ و ۴ دقیقه حوالی کوخرد در شهرستان بستک از توابع استان هرمزگان را لرزاند.

این زمین لرزه در مختصات طول جغرافیایی ۵۴.۶۲ و عرض ۲۶.۹۳ در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد.

سومین پس لرزه

زمین لرزه ۳.۵ ریشتری ساعت ۴ و ۲۷ دقیقه بامداد پنجشنبه حوالی دهستان کوخرد در شهرستان بستک از توابع هرمزکان را لرزاند.

این زمین لرزه در مختصات طول جغرافیایی ۵۴.۶۷ و عرض ۲۶.۸۹ در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد.

تیم‌های ارزیاب و امداد و نجات در روستاهای بستک حضور یافتند

فاطمه نوروزیان در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح اقدامات صورت گرفته در شهرستان بستک جهت ارزیابی مناطق زلزله زده بیان داشت: به غیر از قطعی برق در یکی از محلات روستای کوخرد گزارش دیگری دریافت نشده است.

وی عنوان کرد: تیم‌های ارزیاب در روستاهای لاوردین و انزره حضور یافته اند.

خسارت جانی گزارش نشده است

ولی بستان سرپرست فرمانداری بستک در گفتگو با مهر در مورد خسارت‌های زلزله ۶ ریشتری در کوخرد بستک گفت: بلافاصله ساز وقوع زمین لرزه ۶ ریشتری تیم‌های امداد و نجات به محل‌های احتمالی خسارت اعزام شدند.

وی عنوان کرد: از زلزله ۶ ریشتری ۲ و ۴۵ دقیقه بامداد پنجشنبه دو زمین لرزه ۴.۱ و ۴ ریشتری ثبت شده است.

بستان با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون خسارت جانی گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: به غیر از قطعی برق یکی از روستاها و ترک خوردگی دیوار چند منزل هنوز گزارش دقیقی دریافت نشده است.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در کوخرد به جز خسارت گسترده به شبکه برق، خسارت دیگری تاکنون گزارش نشده و البته بررسی‌ها ادامه دارد.

سرپرست فرمانداری بستک ابرازداشت: طبق گزارش‌های رسیده جاده لاورشیخ و کوران بر اثر ریزش کوه تا اطلاع ثانوی مسدود است. ارتباط با لاور دین قطع شده است.

وی با بیان اینکه برق مناطقی از فرامرزان قطع شده و تلاش در جهت وصل مجدد ادامه دارد، اظهار داشت: براثر زلزله شدید و در پی آن سقوط چند تیر برق، برق روستاهای اسلام آباد، انجیره، خورچاه، بن کوه، هرسین از توابع بخش مهران قطع شده است.

ارتباط تلفنی چند روستای بستک قطع شده است

مختار سلحشور مدیرعامل هلال احمر هرمزگان هم در تشریح اقدامات انجام شده در خصوص زلزله ۶ ریشتری کوخرد بستک گفت: به محض وقوع زلزله، ارزیابی تیم‌های هلال احمر با تک تک روستاهای نزدیک به کانون زلزله آغاز شد که فعلاً گزارشی مبنی بر وجود خسارت اعلام نشده است.

وی عنوان کرد: ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه بامداد پنجشنبه ۲۶ اسفندماه، زمین‌لرزه ۶ ریشتری، استان هرمزگان حوالی کوخرد را در عمق ١٠ کیلومتری زمین را لرزاند که تیم‌های ارزیاب هلال احمر بلافاصله به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: به محض وقوع زلزله، ارزیابی تیم‌های هلال احمر با تک تک روستاهای نزدیک به کانون زلزله آغاز شد که فعلاً گزارشی مبنی بر وجود خسارت اعلام نشده است.

مدیرعامل هلال احمر هرمزگان اظهار داشت: همچنین با توجه به اینکه تماس تلفنی با روستاهای دورتر برقرار نشد، منتظر گزارش تیم‌های ارزیاب که به این روستاها اعزام شدند هستیم تا جزئیات را در خبرهای بعدی را اعلام کنیم.

فعالیت گشت‌های پلیس پس از وقوع زلزله در هرمزگان

غلامرضا جعفری در گفتگو با  مهر در تشریح حضور تیم‌های انتظامی در محل وقوع زلزله ۶ ریشتری بامداد پنجشنبه در کوخرد بستک افزود: گشت‌های ویژه ای نیز برای پیشگیری از سرقت منازل در سطح محلات فعال هستند.

سردار جعفری ادامه داد: علاوه بر تأمین نظم و امنیت در مناطق آسیب‌دیده از زلزله به عنوان یک اولویت جدی با اعزام نیرو و گسیل امکانات و تجهیزات لازم از رده‌ها و پلیس‌های تخصصی و امدادی در کنار زلزله زدگان خواهیم بود.

وی افزود: سبزپوشان ناجا از همان دقایق نخست وقوع زلزله، ضمن تلاش برای تأمین و برقراری نظم و امنیت، اقدامات لازم را برای سرعت بخشی به عملیات خدمات‌دهی، امدادرسانی و رسیدگی به هموطنان آسیب‌دیده آغاز کرده و این روند تا بازگشت شرایط به حالت عادی ادامه دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.