‌وزیر نفت: تمام درآمدهای نفتی وصول شد/ به سپاه گفتیم امنیت محموله‌ها با شما

از همان ماه‌های نخست دولت سیزدهم، صادرات نفت ایران روندی صعودی به خود گرفت

از ابتدای دولت سیزدهم هم از نظر حجمی و هم از نظر ارزش و وصول درآمدها، وضعیت صادرات نفت ایران بسیار بهبود پیدا کرده است. از نظر حجمی صادرات میعانات گازی ما 3 برابر شده است و حتی برخی ماه‌ها تا 4 برابر نیز صادرات افزایش یافته است.

فارس نوشت، در حال حاضر نزدیک به 7 ماه از فعالیت کابینه دولت سیزدهم می‌گذرد و به نظر می‌رسد همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایان سال 1400، موعد مناسبی برای پرداختن و جمع‌بندی عملکرد وزارتخانه‌ها در این بازه زمانی باشد. در این راستا برای بررسی محورهای مطرح شده با جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم به گفت‌‌و‌گو نشستیم.

درباره موضوع صادرات نفت، اعداد و ارقامی نیز به صورت رسمی و غیررسمی درباره جهش صادرات اعلام شده است، می‌خواستم بپرسم وزارت نفت چه اقداماتی را انجام داد که صادرات نفت ایران افزایش چشمگیری یافت؟

مکاتبات آقای زنگنه، وزیر سابق نفت، در ماه آخر دولت دوازدهم به جناب آقای رئیسی و روحانی موجود است مبنی بر اینکه پیش‌بینی کرده بودند که صادرات نفت ایران در ماه‌های آتی کاهش می‌یابد. حتی در مردادماه مکاتبات وی موجود است که روند صادرات نفت ایران کاهشی است و این موضوع را در ماه‌های آتی نیز پیش‌بینی کرده بودند.

به محض شروع دولت، ما همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را برای فروش نفت ایران بسیج کردیم که جا دارد اینجا از ستاد مقابله با تحریم و سران سه قوه و به ویژه شخص آقای رئیس‌جمهور تشکر کنم.

ما از ظرفیت‌ها، راهکارها و مدل‌های قراردادی مختلف استفاده کردیم که بتوانیم نفت را صادر کنیم، الحمدالله به لطف پروردگار از همان ماه‌های نخست دولت سیزدهم، صادرات نفت ایران روندی صعودی به خود گرفت.

ادعا می‌شود که تخفیف تحریمی بایدن موجب افزایش صادرات نفت ایران شد. آیا اینگونه است؟

اوجی: دشمن هیچگونه تخفیفی در تحریم‌های خود نداد که هیچ، تازه بدتر هم کرد و سراغ کشتی‌های ایران می‌رفت و قصد می‌کرد که کشتی ما را بگیرد و حتی بدین صورت مانع جهش در صادرات نفت ایران شود.

هجوم آمریکایی‌ها به کشتی حامل نفت ایران فقط در یکی دو مورد رسانه‌ای شد ولی در چندین موارد دیگر نیز این اتفاق رخ داد. خوشبختانه نیروهای مسلح و به خصوص نیروی دریایی سپاه اجازه ندادند که دشمن در این حوزه هم کاری پیش ببرد.

‌به آقای رمضان شریف، سخنگوی سپاه، هم در جلسه‌ای گفتم که حوزه تولید و عقد قرارداد خرید و فروش، با وزارت نفت و تامین امنیت محموله‌ها با شما باشد، الحمدالله شرکت ملی نفتکش نیز بسیار خوب ظاهر شد و ما جاهایی نفت بردیم که آمریکایی‌ها فکرش را هم نخواهند کرد.

صادرات نفت ایران از نظر حجمی نسبت به دولت گذشته چگونه است؟

اوجی: از ابتدای دولت سیزدهم هم از نظر حجمی و هم از نظر ارزش و وصول درآمدها، وضعیت صادرات نفت ایران بسیار بهبود پیدا کرده است. از نظر حجمی صادرات میعانات گازی ما 3 برابر شده است و حتی برخی ماه‌ها تا 4 برابر نیز صادرات افزایش یافته است.

از طرفی قیمت نفت نیز در یکی دو ماه اخیر افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است که همه اینها موجب شده است وضعیت درآمدهای ارزی کشور بهبود پیدا کند، این اتفاق، همان وعده‌ای است که خداوند به بندگانش داده که شما حرکت کنید، من برکت می‌دهم.

آیا درآمد نفتی ایران وصول می‌شود؟

نه تنها درآمدهای نفتی حاصل از صادرات نفت در دولت سیزدهم به تمام و کمال وصول می‌شود، بلکه ما وصول درآمدهای سنواتی را نیز احیا کرده‌ایم.

نه تنها در حوزه نفت بلکه در حوزه صادرات گاز نیز اوضاع بهتر شده است، سال قبل ایران مجموعا یک میلیارد و 27 میلیون دلار گاز فروخته بود ولی امسال بیشتر از 4.6 میلیارد دلار گاز صادر کرده و درآمدهایش را نیز کاملا وصول کرده است. ضمن اینکه حجم صادرات گاز ایران نیز در سال جاری افزایش یافته است.

حجم صادرات گاز چگونه افزایش پیدا کرده است؟

این راهکارها ترفندهایی است که وزارت نفت اجرا کرده است و اجازه بدهید در فضای رسانه‌ای مطرح نکنیم. این افزایش حجم صادرات گاز نیز چشمگیر است.

در حوزه پتروشیمی درآمدهای ارزی کشور دو برابر شده است. در حوزه فرآورده‌های نفتی درآمدهای کشور 1.5 برابر شده است، در مجموع وصول درآمدهای حاصل از نفت، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و گاز صادراتی 2.5 برابر شده است.

امسال فقط 12 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شده است. البته درآمدهای ارزی نفت نیز واریز شده است ولی عدد آن را نمی‌توانم بگویم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.