روانِ رنجور دنیا را دریابید

هشدار WHO درباره تاثیرات روانی همه‌گیری کووید19 در روز جهانی سلامت روانی

بر اساس نظرسنجی جدید سازمان جهانی بهداشت، همه‌گیری کووید19، در 93٪ از کشورهای جهان باعث اختلال یا توقف خدمات سلامت روانی شده‌است این در حالی است که تقاضا برای خدمات بهبود روانی روز به روز افزایش می‌یابد.

راضیه زرگری-شهروند آنلاین:‌ روانِ رنجور دنیا را دریابید ، امروز ۱۰ اکتبر، روز جهانی سلامت روانی است. این روز در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان بهداشت به جهت توجه بیشتر به اختلالات روانی، تاثیرات منفی آنها بر جوامع و پیشگیری از آنها برگزیده شده است.

همانطور که سلامت جسمی هر فرد در جامعه از ارزش بالایی برخوردار است، سلامت روانی افراد نیز دارای اهمیت زیادی است.

بیماری‌ها و اختلال‌های روانی اغلب نادیده گرفته می‌شود

متاسفانه در اغلب موارد، بی توجهی به بیماری‌های روانی، منجر به بروز بیماری‌های جسمی نیز می‌شود.

در بسیاری از کشورها به ازای هر یک میلیون نفر، کمتر از یک روانشناس و یا روانپزشک وجود دارد و حتی درصد کمی از بیمارستان‌ها هزینه‌های‌شان را صرف بیماری‌های روانی می‌کنند.

حتی برخی از جوامع اختلالات روانی را به عنوان بیماری نمی‌شناسند.

به سبب وجود فقر فرهنگی و کمبود فرهنگ‌سازی، بیماری‌های روانی به عنوان یک عامل زشت که باعث سرافکندگی فرد در جامعه است،شناخته می‌شوند. همین تفکر افراد از مراجعه به روانشناس باز می‌دارد.

جهان امروز اما خسته و رنجور و سرخورده از شرایط همه‌گیری کووید19 و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی وابسته به آن بوده و با انبوه مردمی مواجه است که فشار روانی زیادی را در ماه‌های قرنطینه و ترس از بیماری تحمل کرده‌‌اند. میلیون‌ها نفر که به شدت نیازمند توجه جدی و سرمایه‌گذاری منابع در حوزه روان درمانی و روانپزشکی هستند.

کرونا و اختلال در خدمات روان‌درمانی در 93 درصد از کشورهای دنیا

بر اساس نظرسنجی جدید سازمان جهانیبهداشت، همه‌گیری کووید19، در 93٪ از کشورهای جهان باعث اختلال یا توقف خدمات سلامت روان شده‌است این در حالی است که تقاضا برای خدمات سلامت روان روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

در بررسی 130 کشور، نخستین داده‌های جهانی نشان‌دهنده تأثیر مخرب کووید19 بر دسترسی به خدمات سلامت روان و تاکید بر نیاز فوری به افزایش بودجه در این حوزه است.

سوگواری، غم، انزوا، از دست دادن درآمد و هراس از آینده مهمترین عواملی است که باعث ایجاد شرایط مزمن سلامت روان یا تشدید اختلالات روانی در بسیاری از کشورهای دنیا شده است

این نظرسنجی پیش از رویداد بزرگ سازمان جهانیبهداشت برای سلامت روان منتشر شده است.

دهم اکتبر یک رویداد جهانی است که رهبران، مشاهیر و مدافعان جهان را گرد هم می‌آورد تا خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت روان به دنبال شیوع کووید 19 شوند.

صرف کمتر از دو درصد از بودجه ملی سلامت در حوزه سلامت روان

سازمان جهانیبهداشت پیش از این بر ضرورت تأمین کمبود اعتبار در موضوع سلامت روان تاکید کرده بود: قبل از همه گیری کووید 19 ، همه کشورها کمتر از 2 درصد از بودجه سلامت ملی خود را برای سلامت روان هزینه و برای تأمین نیازهای مردم تلاش می کردند.

همه‌گیری کووید19 تقاضا برای خدمات سلامت سلامت روان را به شدت افزایش داده است.

سوگواری، غم ، انزوا، از دست دادن درآمد و هراس از آینده مهمترین عواملی است که باعث ایجاد شرایط مزمن سلامت روان یا تشدید اختلالات روانی در بسیاری از کشورهای دنیا شده است.

این احتمال می‌رود که بسیاری از مردم در این موقعیت‌ها با افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر، بی‌خوابی و اضطراب روبرو باشند.

در همین حال، همه‌گیری کووید19 می‌تواند منجر به عوارض عصبی و روانی مانند هذیان گویی، روان‌پریشی و سکته شود.

افراد مبتلا به اختلالات ذهنی، عصبی یا مصرف‌کنندگان مواد مخدر که به خودی‌خود در معرض عفونت SARS-CoV-2 هستند، در شرایط فعلی در معرض خطر عواقب شدیدتر و حتی مرگ قرار دارند.

بروز اختلالات اساسی در خدمات حیاتی سلامت روان

نظرسنجی اخیر سازمان جهانیبهداشت، بروز اختلالات اساسی در خدمات حیاتی سلامت روان را نشان می‌دهد.

این نظرسنجی از ژوئن تا آگوست سال 2020 در میان 130 کشور در شش منطقه WHO انجام شده و نشان می‌دهد ارائه خدمات سلامت روان، بهبود اعصاب و خدمات روان‌درمانی به مصرف‌کنندگان مواد مخدر به واسطه اختلالات ایجاد شده در خدمات سلامت روان و نحوه سازگاری کشورها برای غلبه بر این چالش چگونه تغییر کرده است.

گزارش کشورها از بروز اختلال گسترده در خدمات ضروری سلامت روان

بیش از 60٪  ایجاد اختلال در خدمات سلامت روان برای افراد آسیب پذیر  از جمله کودکان و نوجوانان (72٪)، سالمندان (70٪)، و زنان نیازمند به خدمات قبل از زایمان یا پس از آن (61٪) را گزارش کرده‌اند.

67٪ اختلالات در ارائه مشاوره و روان درمانی را گزارش کرده‌اند.

65٪  از خلل‌های خدمات ضروری برای کاهش آسیب و 45٪ نیز از اختلالات ارائه درمان نگهدارنده برای کاهش وابستگی به مواد افیونی خبر داده‌اند.

تقریباً یک سوم (35٪) اخلال در اقدام اضطراری را گزارش کرده اند؛ به ویژه مواردی که مربوط به ارائه خدمات به افراد دچار تشنج طولانی مدت و استفاده‌کنندگان بیش از حد از سندرم‌های ترک مواد مخدر بوده است؛ این موارد اغلب نشان از یک بیماری پزشکی جدی است.

30٪ ایجاد خلل در دسترسی به داروهای اختلالات روانی، عصبی و مصرف مواد را گزارش کرده‌اند.

تقریباً سه چهارم موارد مورد مطالعه در این پژوهش، بروز اختلالات جزئی در خدمات سلامت روان در مدرسه و محل کار را گزارش کرده اند (به ترتیب 78 و 75 درصد).

سلامت روان هنوز هم کمتر از 1٪ از کمک‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده در حوزه سلامت، سهم دارد

راه حل کشورهای پولدار در ارائه خدمات روان درمانی در دوران کرونا

در حالی که بسیاری از کشورها (70٪) پزشکی از راه دور (آنلاین) یا تله درمانی را برای رفع اختلالات در ارائه خدمات حضوری جایگزین کرده‌اند، تفاوت‌های قابل توجهی در درک و پیاده‌سازی این راه حل‌ها دیده می‌شود.

به طوری که بیش از 80٪ از کشورهای پر درآمد گزارش داده‌اند که برای از بین بردن شکاف در ارائه خدمات سلامت روان، از پزشکی آنلاین و تله درمانی استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که کمتر از 50٪ کشورهای کم درآمد توانسته‌اند از این گزینه بهره ببرند.

سازمان جهانی بهداشت در طول دوران همه‌گیری کووید 19 دستورالعمل‌هایی برای راهنمایی كشورها در مورد نحوه حفظ خدمات ضروری، از جمله خدمات سلامت روان ارائه داده و به آنها توصیه می‌كند منابع خود را به عنوان مولفه اصلی و جزء جدایی ناپذیر برنامه‌های پاسخ و بهبودی سلامت روان اختصاص دهند.

این سازمان همچنین از کشورها می‌خواهد تغییرات و اختلالات خدمات سلامت روان را کنترل تا در صورت لزوم بتوانند آنها را برطرف کنند.

سازمان جهانی بهداشت در طول دوران همه‌گیری کووید 19 دستورالعمل‌هایی برای راهنمایی كشورها در مورد نحوه حفظ خدمات ضروری، از جمله خدمات سلامت روان را ارائه داده و به آنها توصیه می‌كند منابع خود را به عنوان مولفه اصلی و جزء جدایی ناپذیر برنامه‌های پاسخ و بهبودی سلامت روان اختصاص دهند

اگرچه 89٪ از کشورها در این نظرسنجی گزارش داده‌اند که سلامت روان و حمایت روانی-اجتماعی بخشی از برنامه‌های ملی آنها در پاسخ به همه‌گیری کووید 19 است، اما تنها 17٪ از این کشورها بودجه اضافه مورد نیاز برای پوشش این فعالیت‌ها دارند.

رسیدگی جدی به سلامت روان سرمایه می‌خواهد

آمارها تاکید‌کننده این است که نیاز به اعتبار بیشتر برای حوزه سلامت روان است. با ادامه بیماری ناشی از ویروس کرونا در سراسر جهان، تقاضاهای بیشتری برای برنامه‌های ملی و بین‌المللی سلامت روان که سالها از کمبود بودجه مزمن رنج برده است، بروز خواهد کرد.

صرف 2٪ از بودجه‌های ملی در زمینه سلامت روان کافی نیست. سرمایه گذاران بین‌المللی نیز باید تلاش‌های بیشتری انجام دهند؛ بهداشت روان هنوز هم کمتر از 1٪ از کمک‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده در حوزه سلامت سهم دارد.

بدون شک کسانی که بر روی سلامت روان سرمایه‌گذاری می‌کنند، بی‌پاداش نمی‌مانند.

برآوردهای پیش از همه‌گیری نشان می‌دهد که تقریباً 1 تریلیون دلار در بهره‌وری اقتصادی سالانه، فقط به دلیل بیماری افسردگی و اضطراب از بین می‌رود.

با این حال، مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر 1 دلار که برای مراقبت‌های پیشگیری از افسردگی و اضطراب هزینه شود، 5 دلار ذخیره می‌شود.

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.