گُل مثل دراگان، فُل مثل اریک

10 اتفاق سال ورزش ایران

شهروندآنلاین: بدون شک با تعویق یک سال المپیک ٢٠٢٠ و برگزاری آن در تابستان ١٤٠٠ مهم‌ترین اتفاقات ورزش ایران در سالی که گذشت، معطوف به این رویداد بزرگ بود. با این‌حال در سالی که دیگر کرونا کمتر مانع فعالیت‌های ورزشی شد، خیلی از اتفاقات جالب‌توجه دیگر هم رخ داد. در ادامه به ١٠ اتفاق ویژه ورزشی سال ١٤٠٠ می‌پردازیم.

صعود به جام‌جهانی

اکثر بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی برای ایران در سال ١٤٠٠ برگزار شد؛ جایی که دراگان اسکوچیچ تیمش را از مرحله اول که در لبه تیغ بود، به یک صعود مقتدرانه در مرحله نهایی رساند. تیم‌ملی یک سال رویایی را در بازی‌های رسمی سپری کرد و رقبا را یکی پس از دیگری از پیش‌رو برداشت تا علاوه‌بر قطعی‌کردن صعود به جام‌جهانی سه بازی مانده به پایان مرحله انتخابی جام‌جهانی، همچنان با هدایت دراگان اسکوچیچ بدون شکست باقی بماند. حالا در سال جدید یوزهای ایرانی باید برای حضور پرقدرت در جام‌جهانی آماده شوند؛ اتفاقی که برای ششمین بار رخ می‌دهد و باید امیدوار بود که برای نخستین‌بار با صعود ایران از مرحله گروهی همراه شود. دراگان هم که با بردهای متوالی جایگاه خود را مستحکم کرده، هنوز دو بازی را در مرحله مقدماتی جام‌جهانی در نوروز ١٤٠١ پیش‌رو دارد.

پناهنده‌های ورزش

یکی از اتفاقات تلخ ورزش ایران در سال١٤٠٠ تعداد بالای ورزشکارانی بود که بعد از اعزام به رویدادهای بین‌المللی به کشور بازنگشتند و درواقع در کشورهای دیگر پناهنده شدند. میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ شطرنج ایران، امید احمدی‌صفا، عضو تیم‌ملی بوکس، امیر اسدالله‌زاده، ملی‌پوش پاورلیفتینگ، امیر غلام‌زادگان و حسین پیری، ملی‌پوشان رشته فیتنس ازجمله ورزشکارانی بودند که از فرصت حضور در خاک اروپا استفاده کرده و تصمیم گرفتند به کشور بازنگردند. این اتفاقات حاشیه‌های زیادی را برای ورزش کشور به وجود آورد و زنگ‌خطر را هم به گوش مسئولان رساند. البته که این اتفاق قبلا هم در ورزش ایران رخ داده بود؛ تا جایی که در المپیک توکیو چند ایرانی با پرچم کشورهای دیگری در رشته‌های مختلف حاضر شدند و حتی یکی از آنها یعنی کیمیا علیزاده که در دوره قبل برای ایران تاریخ‌سازی کرده بود، این دوره مقابل هموطن خود قرار گرفت.

تاریخ‌سازی دختران فوتبالیست

تیم‌ملی فوتبال زنان ایران در آخرین دیدار خود از گروه G مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا، مقابل اردن به میدان رفت و در ضربات پنالتی به پیروزی رسید و با این نتیجه ملی‌پوشان برای اولین‌بار به مرحله نهایی جام‌ملت‌ها صعود کردند. ایران که در این تورنمنت پیش از بازی با اردن، بنگلادش را هم با نتیجه ٥ بر صفر شکست داده بود، در دی‌ماه سال١٤٠٠ در جام‌ملت‌های آسیا به میزبانی هند به میدان رفت. تیم‌ملی فوتبال بانوان کشورمان در نخستین بازی خود با تساوی بدون گل مقابل هندِ میزبان کار خود را پایان داد و در بازی دوم با نتیجه ٧ بر صفر مقابل چین شکست خورد. با توجه به حذف هند به دلیل ابتلای بالای بازیکنانش به ویروس کرونا، یک امتیاز ایران نیز از جدول مسابقات حذف شد. درنهایت ایران با شکست سنگین برابر چین تایپه از دور مسابقات کنار رفت.

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا

شاید به خاطر تهدیدهای همیشگی و آماده‌شدن همه چیز در لحظات آخر کسی باورش نمی‌شد که استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شوند. این اتفاق که در پروسه چند ماهه بلافاصله بعد از حضور حمید سجادی در وزارت ورزش با اخطارهای متعدد کنفدراسیون فوتبال آسیا رخ داد، جنجال بزرگی را در فوتبال ایران به پا کرد. استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان شانس حضور در لیگ قهرمانان را از دست دادند و فقط فولاد و سپاهان بودند که توانستند با گرفتن پروانه حرفه‌ای، مجوز حضور در قرعه‌کشی مسابقات را بگیرند. این اتفاق که پای وزیر امور خارجه و اقتصاد را هم وسط کشید، با واکنش تند هواداران سرخابی همراه شد که انتظار داشتند تیم‌شان بار دیگر شانس خود را برای رسیدن قهرمانی در قاره کهن بیازماید. بررسی این جنجال در برنامه‌های مختلف در آخر هم مشخص نکرد که مقصر اصلی ماجرا کیست.

دایی و رکوردی که بالاخره شکست

کریستیانو رونالدو، ستاره تیم‌ملی پرتغال که در عرصه باشگاهی سال خوبی را در منچستریونایتد سپری نکرد، با گلزنی در دیدار پرتغال و ایرلند به رکورد ١١٠ گل ملی رسید و با عبور از علی دایی به تنهایی بهترین گلزن تاریخ فوتبال ملی جهان شد. این ستاره پرتغالی مدت‌ها بود که در تعقیب علی دایی به عنوان آقای گل ١٥ سال اخیر فوتبال جهان قرار داشت که درنهایت در سال١٤٠٠ این اتفاق رخ داد و این رکورد بزرگ از دست یک ایرانی پرید. دایی اسطوره فوتبال ایران ١٠٩ گل ملی در کارنامه دارد و واکنش او به شکسته‌شدن رکوردش توسط رونالدو نیز که درنهایت احترام به این مهاجم پرتغالی تبریک گفته، شایسته تقدیر بود. البته که رونالدو هم در مصاحبه‌های خود به نیکی از علی دایی و رکورد او یاد کرد.

سهم ایران از المپیک توکیو

سه طلا، دو نقره و دو برنز سهم ورزش ایران در المپیک توکیو بود که با یک سال تاخیر به‌دلیل شیوع کرونا برگزار شد. هر چند این دوره از بازی‌ها با اتفاقات تاریخی در رشته‌های تیراندازی و کاراته برای ایران همراه بود، اما در مجموع کسب هفت مدال و ایستادن در جایگاه بیست‌وهفتم برای ایران چندان ایده‌آل هم نبود. جواد فروغی، محمدرضا گرایی، سجاد گنج‌زاده(طلا)،‌ علی داوودی، حسن یزدانی(نقره)، محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع(برنز) مدال‌آوران ایران در المپیک توکیو ٢٠٢٠ بودند. کشتی را می‌توان جزو رشته‌های موفق و تکواندو را جزو رشته‌های ناموفق در این دوره قلمداد کرد. ٦٥ نفر در ١٧ رشته ورزشی در المپیک توکیو شرکت کردند که در نوع خود یک رکورد جدید از نظر کسب سهمیه برای ایران به‌شمار می‌رفت.

یک قهرمان در رأس وزارت ورزش

سیدحمید سجادی که قبلا سابقه حضور در معاونت قهرمانی وزارت ورزش را داشت، به‌عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش و جوانان به مجلس رفت. با اینکه خیلی‌ها شانس او را برای گرفتن رأی اعتماد ناچیز می‌دانستند، سجادی توانست رأی لازم را برای رفتن به وزارت ورزش کسب کند و به جای مسعود سلطانی‌فر اداره ورزش کشور را به دست بگیرد. سجادی در ماه‌های اخیر با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو بوده که مهم‌ترین آنها موضوع انتخابات کمیته ملی المپیک و حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا بوده است. باید دید در سال جدید ارتباط سجادی با فدراسیون‌ها و همچنین با مجلس شورای اسلامی چگونه پیش خواهد رفت.

حضور زنان؛ از تماشاگر تا خبرنگار

با اینکه قبلا هم حضور زنان در ورزشگاه به‌صورت محدود رخ داده بود، اما این‌بار در جریان جشن صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی سهم بیشتری نسبت به دفعات قبلی برای آنها در نظر گرفته شد. از مجموع ١٠هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه در جریان بازی ایران و عراق در استادیوم آزادی، ٢هزار نفر معادل یک‌پنجم جمعیت، زن بودند. حتی تعدادی از زنانی که نتوانستند بلیت تهیه کنند، مقابل در شرقی ورزشگاه آزادی تجمع کردند و قصد ورود به ورزشگاه را داشتند، اما پلیس جلوی ورودشان را گرفت و با احترام از آنها خواست محل را ترک کنند. اتفاق مهم دیگری که در جریان بازی‌های لیگ برتر این فصل رخ داده، حضور زنان خبرنگار در ورزشگاه است؛ اتفاقی که قبلا به هیچ عنوان رخ نمی‌داد، اما حالا حداقل خبرنگاران زن می‌توانند با حضور در ورزشگاه آزادی کار خبری خود را انجام دهند.

پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر

اریک باگناما، مهاجم اهل گابن تیم گل‌گهر سیرجان که تا اواسط نیم‌فصل اول برای تیمش به میدان می‌رفت، ناگهان غیرمجاز شناخته شد. قوانینی که چند فصلی است برای ورود بازیکنان خارجی به لیگ فوتبال ایران وضع شده، درباره بازیکنان آفریقایی این الزام را مطرح کرده که حتما باید در عضویت تیم‌ملی خود باشند. جالب این است که باگناما در چند بازی ابتدایی فصل به میدان رفت و سازمان لیگ هم قرارداد او را به‌صورت رسمی ثبت کرد، اما با اعتراض باشگاه استقلال به غیرقانونی‌بودن حضور او، پیکان و سپاهان هم در بازی‌های بعدی که این بازیکن مقابل‌شان قرار گرفت، شکایت خود را مطرح کردند و درنهایت رأی کمیته انضباطی باعث ٣ بر صفر شدن نتایج این سه مسابقه شد. گل‌گهر با این رأی هفت امتیاز خود را از دست داد و از کورس قهرمانی جا ماند. کمیته استیناف هم آخرین تیر را به پیکره تیم سیرجانی زد و رأی کمیته انضباطی را تایید کرد تا یکی از جنجالی‌ترین آرای تاریخ انضباطی فوتبال ایران به ثبت برسد.

درگذشت ٣ چهره سرشناس ورزش

حمیدرضا صدر، کارشناس و تئوریسین فوتبال، محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس سابق فدراسیون‌های والیبال و کشتی و حمید جاسمیان، پیشکسوت فوتبال از جمله افرادی بودند که در سال ١٤٠٠ جان خود را از دست دادند و باعث داغدارشدن جامعه ورزش شدند. البته افراد دیگری در رشته‌های مختلف هم بودند که در این سال دار فانی را وداع گفتند، اما در میان عموم مردم این سه نفر شناخته‌شده‌ترین چهره‌ها محسوب می‌شدند که نتوانستند سال ١٤٠٠ را به پایان برسانند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.