کارگران خیابان فلاح در عمق 20 متری مدفون شدند

تیم‌های امدادی با‌ گذشت ۱۳ ساعت، به دنبال ردی از محبوس‌شدگان آوار دو ساختمان در منطقه هستند

دو ساختمان در خیابان ابوذر فرو ریخت. شش ساختمان اطراف تخلیه شدند و هنوز از سرنوشت محبوس‌شدگان این حادثه خبری نیست.این در‌حالی است که پیش از این حادثه، آتش‌نشانان با حضور در محل، بارها برای تخلیه ساکنان این ساختمان اخطار داده بودند.

صبح جمعه بود که حادثه احتمال ریزش یک ساختمان در خیابان ابوذر، خیابان فلاح به سازمان آتش‌نشانی‌و‌خدمات ایمنی شهرداری تهران اطلاع داده شد. همزمان دو ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند. حادثه‌ای که از شامگاه پنج‌شنبه، مهر ریزش روی آن ثبت شد.

ساکنان ساختمان سه طبقه‌ای که از ترک‌های روی دیوار خانه وحشت کرده‌بودند، ماموران آتش‌نشانی را در جریان گذاشتند. همان‌جا بود که عوامل شهرداری و عوامل‌انتظامی به این ساختمان رفتند. ساختمانی لرزان که هر لحظه بیم آن می‌رفت فرو بریزد. حکم به تخلیه بود. تخلیه ساختمانی که در مجاورت محل گودبرادری یک کلینیک قرار داشت.عدم تخلیه ساختمان با مرگ گره می‌خورد. کلینیک درمانی که به تازگی روند ساخت‌و‌سازش کلید خورده بود. گودبرداری شده بود؛ گودبرادری عمیق، در ٢٠ متری زمین.

این ساختمان در ضلع شرقی محل گودبرداری قرار‌داشت. شامگاه پنج‌شنبه بود که با تخریب و ترک‌خوردن بخشی از ساختمان، ۳۰ ساکن خانه قدیمی محل زندگی‌شان را ترک کردند. البته مقاوم‌سازی‌هایی در محل گودبرداری به‌چشم می‌خورد اما مشخص نبود تا چه حد اصولی است. همان شبانه ماموران آتش‌نشانی نوارهای‌زرد خطر را نصب کردند. نوارهای شبرنگی که در خیابان فلاح از ورود افراد به دامنه خطر جلوگیری می‌کرد.

اخطارها داده شد. اخطارهایی که باید رعایت می‌شد تا جان ساکنان و رهگذران در امان می‌ماند. شب تمام شد ولی صبح جمعه  همان حادثه‌ای رخ داد که پیش‌بینی می‌شد. ساختمان مجاور محل گودبرداری فروریخت. ویرانه‌های ساختمان ترک‌خورده حجم زیادی داشت ولی آوار قربانی نداشت.

هنوز از وحشت این آوار کم نشده بود که کارگران محل گودبرداری به سمت اتاقک نگهبانی‌شان رفتند. فریادهای جمعیتی که در دل حادثه حضور داشتند هم مانع تصمیمشان نشد.

می‌گویند دو مرد بودند اما هستند کسانی که چهار کارگر هم دیده‌اند. مردانی که به سمت اتاقک نگهبانی رفتند ولی بازنگشتند. ماندند زیر خروارها خاک و مصالح؛مدفون شدند.

ساختمان دیگری آوار می‌شود در همان عمق 20 متری. ساختمان دو طبقه قدیمی. ساختمانی که در یکی از طبقاتش مهدکودک قرار‌داشت. اما به‌دلیل وجود کرونا از سال گذشته مربیان مهد در آن را بستند و رفتند تا پایان بیماری. در این ساختمان هم کسی نبود. تنها مغازه‌ای در طبقه همکف قرار‌داشت که بعد از آوار سالم ماند.

همزمان تیم‌های امدادی به محل حادثه رفتند. آتش‌نشانی، امدادگران هلال‌احمر و ماموران اورژانس.

دو ایستگاه آتش‌نشانی، دو تیم از سگ‌های زنده‌یاب از پایگاه امداد‌‌و‌نجات چیتگر تهران، یک تیم واکنش سریع و یک تیم تخصصی نجات در حوادث آوار جمعیت هلال‌احمر در صحنه حضور یافتند. گروه‌های امداد‌‌و‌نجات آتش‌نشان با لودر، بیل‌مکانیکی و جرثقیل عملیات آواربرداری را کلید زدند. ۱۳ساعت عملیات اما هیچ.

آوار ساختمان‌ها در محل گودبرادری عملیات سختی را پیش‌روی تیم‌های امدادو‌نجات قرار داده است. عملیاتی که با احتیاط پیش می‌رود تا حادثه تلخ‌تر دیگری رقم نخورد. هوا تاریک شده است اما همچنان تیم‌های امدادی در دل حادثه هستند تا ردی، نشانی از محبوس‌شدگان پیدا کنند.

به دنبال نشانه‌ای از کارگران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی‌و‌خدمات ایمنی شهرداری تهران در رابطه با ریزش آوار در خیابان ابوذر – منطقه ۱۷- تهران به «شهروند» می‌گوید: «شامگاه پنج‌شنبه حدود ۳۰ ساکن ساختمانی  که در مجاورت محل گودبردداری قرار گرفته بودند تخلیه شدند. همان شب اخطار دادیم. ایمن سازی‌های لازم و مشخص‌سازی با نوار‌های خطر انجام شد و تاکید شده بود که فردی نباید داخل این ساختمان برود.»

او در ادامه گفت: در«حوالی ساعت ٩ صبح جمعه نیمی از این ساختمان که در ضلع شرقی واقع شده بوده، تخریب می‌شود و با‌وجود تمام تأکید‌ها دقایقی پیش از آوار، افرادی وارد محوطه خطر می‌شوند که به گفته حاضران از نگهبانان آن پروژه  گودبرداری بودند.»

باوجود علائم خطر و هشدار‌ها این کارگران پا به محل گودبرداری گذاشتند، اما در همان لحظه ساختمان تخریب می‌شود و این افراد که همچنان مشخص نیست سه یا چهار نفر هستند، مدفون می‌شوند.

پس از این حادثه تیم‌های امدادی به محل حادثه آمدند. آواربرداری آغاز شد و  برای حفاظت بیشتر افراد محله از ریزش آوار، شش ساختمان مسکونی تخلیه شد. اما با گذشت ساعت‌ها هنوز اثری از محبوس‌شدگان نیست. عملیات آواربرداری توسط گروه‌های امداد‌و‌نجات آتش‌نشان ادامه دارد تا نشانه‌ای پیدا شود. 

تغییر تاکتیک عملیات

۱۲ ساعت از عملیات می‌گذشت که تاکتیک روند عملیات آتش‌نشانان تغییر کرد.

«بقایای آوار ساختمان دو طبقه‌ تخریب شده، به‌صورت بسیار نامعلق و ناپایدار، بالای گود قرار گرفته‌ بود و هر لحظه احتمال ریزش بخش‌هایی از آن وجود داشت، به منظور کاهش مخاطرات و ایمن‌سازی محل، با حضور بیل مکانیکی و لودر تخریب شد.»تغییر تاکتیکی که ملکی از آن پرده برداشت و در ادامه گفت:«خودروهای سنگین از ساعت ۹ شب شروع به جمع‌آوری نخاله‌های حاصل از تخریب کردند تا پس از آن عملیات جستجو، باردیگر از سر گرفته شود.با گذشت ۱۳ ساعت از حادثه عملیات متوقف نشده و فقط روند آن به صلاحدید فرماندهان تغییر کرده است. تا جایی که امکان داشت نیروها، در محل گودبرداری عملیات آوار‌برداری را انجام دادند اما با بالا رفتن ریسک خطر، به منظور ایمن‌سازی و حفظ جان نیروها، روند عملیات متفاوت شد.»

ریزش ساختمان ابوذر

جستجو‌ها ادامه دارد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران هم  از ارزیابی نخست تیم‌های امدادو‌نجات به «شهروند» گفت:«طبق نظر حاضران در محل، به نظر می‌رسد چهار نفر زیر آوارها محبوس شده‌اند که عملیات جست‌وجو ادامه دارد.»

در حالی عملیات آواربرداری پیش می‌رود که بر اثر بارش‌های اخیر کار جست‌و‌جو و نجات با دشورای مواجه شده است. این را هم فتحی گفت و در ادامه می‌گوید:«حجم زیاد آوار درعمق ۲۰ متری زمین برای تیم‌های جستجو‌ونجات  دردسرساز شده است. تیم واکنش‌سریع هلال‌احمر نیز منتظر است تا پس از ایمن‌سازی کامل منطقه توسط آتش‌نشانی، وارد مرحله دوم جستجو‌و‌نجات شود.»

این حادثه اما حاشیه و شایعات زیادی به دنبال داشت. حواشی که شاهین‌فتحی روی آن خط بطلانی کشیده است و می‌گوید:«طبق نظر کارشناسان، علت این حادثه بر اثر گودبرداری نامناسب بوده که یک ساختمان نیمه‌کاره سه طبقه و یک ساختمان دو طبقه، دچار ریزش شده است.»

ریزش ساختمان ابوذر

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.