رشد 25 میلیون لیتری مصرف بنزین در نوروز

سوختگیری 131 میلیون لیتر در یک روز

مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: تا امروز میانگین مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی 112 میلیون لیتر در روز بوده است درحالی که تولید بنزین کشور روزانه 105 میلیون لیتر است

کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت وگو با فارس با اشاره به وضعیت مصرف بنزین در ایام عید نوروز سال 1401 بیان کرد: از 25 اسفندماه 1400 تا 2 فروردین‌ماه 1401، به طور میانگین در 7 روز گذشته میزان مصرف بنزین 112 میلیون لیتر در روز بوده است.

رکوردشکنی مصرف 131 میلیون لیتر بنزین در یک روز از تعطیلات نوروز 1401

وی از رکوردشکنی مصرف بنزین در کشور گفت اظهار داشت: پیک مصرف بنزین در کشور در 28 اسفندماه 1400 رقم خورده است که 131 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف شده است.

ویس‌کرمی گفت: در مدت مشابه سال گذشته، میزان مصرف بنزین 92 میلیون لیتر در روز بوده است که امسال به 112 میلیون لیتر در روز رسیده است. یعنی تا اینجا در تعطیلات نوروزی رشد مصرف 22 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: پیک مصرف بنزین تعطیلات نوروز سال 1400 نیز در 28 اسفند 1399 رقم خورده بود که عدد 104 میلیون لیتر در روز را ثبت کرده بود.

اوج گرفتن مجدد مصرف بنزین در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی

وی گفت: معمولا در تعطیلات نوروز، پیک مصرف بنزین در روزهای پایانی اسفندماه رقم می‌خورد، در نتیجه امکان ثبت رکورد بیش از 131 میلیون لیتر در روز کمی دور از ذهن است اما احتمالا مجددا در روزهای 11 و 12 فروردین ماه مصرف بنزین یک پیک نسبی را ثبت کند.

ویس کرمی گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین در طول سال 1400 (تا قبل از 25 اسفندماه) حدود 87 میلیون لیتر بوده است. در سال 1399 نیز میانگین مصرف روزانه بنزین 75 میلیون لیتر بوده است. بدین ترتیب رشد مصرف بنزین در سال 1400 حدود 15 درصد بوده است که بخشی از آن مربوط به واکسیناسیون گسترده در دولت سیزدهم و کاهش محدودیت‌ها نسبت به سال 99 است.

 میانگین تولید و مصرف بنزین در نوروز 1401 سربه‌سر می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر میزان تولید روزانه بنزین را عددی بین 104-105 میلیون لیتر در نظر بگیرد، میزان مصرف بنزین در ایام نوروز در برخی موارد بیشتر از این عدد خواهد بود.

وی تاکید کرد: اما طبق برآورد ما، میانگین مصرف بنزین در 20 روز تعطیلات نوروز یعنی از 25 اسفند 1400 تا 15 فروردین 1401 عددی حدود 105 میلیون لیتر خواهد بود. یعنی تولید و مصرف سربه‌سر خواهد شد.

هیچ مشکلی بابت تامین بنزین موردنیاز مردم در ایام نوروز وجود ندارد

ویس‌کرمی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ذخیره مناسب و کافی در انبارهای بنزین وجود دارد و از قبل ذخیره‌سازی بنزین برای پاسخگویی به تقاضا در ایام نوروز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در سال 1400 میانگین مصرف روزانه 87 میلیون لیتر بوده است و تولید روزانه 105 میلیون لیتر. در نتیجه تراز بنزین کشور مثبت بوده است و بدین ترتیب توانستیم ذخیره بنزین در انبارهای نفت را افزایش دهیم.

وی افزود: حتی اگر مصرف بنزین از این ارقام فعلی نیز بیشتر شود، ما در تامین بنزین موردنیاز مردم هیچ مشکلی نداریم. در کل ذخیره‌سازی بنزین و گازوئیل به نحو مطلوبی صورت گرفته است و با برنامه‌ریزی و مدیریتی که صورت گرفت، انشاالله هیچ مشکلی در تامین بنزین و گازوئیل و حتی CNG رخ نخواهد داد.

پیش‌بینی مصرف روزانه 94 میلیون لیتر بنزین در سال جاری

ویس‌کرمی درباره پیشبینی مصرف بنزین در سال جاری عنوان کرد: در حالت عادی مصرف بنزین سالانه 8 درصد رشد خواهد کرد. با در نظر گرفتن این فرض، میانگین مصرف بنزین در سال 1401 به 94 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. در نتیجه در سال جاری نیز به میزان یک فاصله 10 میلیون لیتر در روز، تراز بنزین کشور مثبت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حوزه CNG ظرفیت خوبی برای مردم فراهم شده است. بیش از 2400 جایگاه CNG در سراسر کشور وجود دارد و توصیه می‌کنم که اگر مردم خودروی CNGسوز دارند حتما از این سوخت پاک به جای بنزین استفاده کنند.

وی در پایان گفت: یک امکان دیگری نیز برای مردم فراهم شده است که شاید آنها در جریان نباشند. مردم می‌توانند بعد از اتمام سهمیه بنزین 1500 تومانی خود، از کارت سوخت شخصی خودشان برای مصرف بنزین 3000 تومانی استفاده کنند و نیاز و الزامی به استفاده از کارت سوخت جایگاه‌دار نیست.

پیش از این شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گزارشی در بهمن‌ماه سال 1400 رکوردشکنی مصرف بنزین را پیش‌بینی کرده و عنوان کرده بود: با ایمنی ایجاد شده در کشور ناشی از واکسیناسیون، مجدد عقربه مصرف بنزین نه تنها به زمان پیش از کرونا بازگشت، بلکه با تحقق یک پیش‌‎بینی قریب الوقوع، دامنه (و نه میانگین) سوزاندن بنزین در باک خودروها تا یک ماه دیگر (ایام نوروز 1401) به 120 میلیون لیتر نیز خواهد رسید. امری که می‌تواند گمانه‌زنی برای واردات بنزین را شدیدتر کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.