آمریکایی ها باید با لغو یکی از تحریم های اعمال شده علیه ایران حسن نیت خود را ثابت کنند

امیرعبداللهیان: آماده دور پنجم گفت و گو با ریاض هستیم

وزیر امور خارجه ایران: مسکو به ما اطلاع داد که تا لحظه دستیابی به توافق هسته ای از آن حمایت خواهد کرد

وزیر امور خارجه ایران امروز جمعه در گفت و گو با شبکه المیادین لبنان گفت: روابط با عربستان خوب نیست اما ما مسئول این موضوع نیستیم و آمادگی خود را برای دور پنجم گفت و گو با ریاض اعلام کرده ایم.

به گزارش ایرنا ، « حسین امیر عبداللهیان » در این گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: روابط ایران و عربستان با مشکلات و چالش هایی مواجه است و ما سخت تلاش می کنیم تا درهای گفت و گو بین دو کشور را باز نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه قطع روابط از سوی عربستان سعودی اتفاق افتاد و ایران با بسیاری از کشورهای عربی از جمله کویت و امارات روابط دوستانه دارد، افزود: عربستان اولین کشوری بود که روابط خود را با ایران قطع کرد.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما نسبت به سیاست های عربستان ملاحظاتی داریم اما رابطه خود را با این کشور قطع نکرده‌ایم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: برخی رفتارهای متناقض و نامناسب عربستان از جمله اعدام ۸۱ نفر روابط ما با این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه سعودی ها خواهان روابط خوب با ما نیستند، گفت: ما شهادت ۴۶۰ زائر ایرانی در حادثه منا را فراموش نمی کنیم.

امیر عبدالهیان در ادامه این گفت و گو درباره موضع ایران در جنگ یمن تصریح کرد: دفاع یمنی ها از حاکمیت خودشان به آنها مربوط است، اما ما از توقف جنگ و رفع محاصره این کشور استقبال می کنیم و در این مسیر کوتاهی نخواهیم کرد.

وی افزود: این ارزیابی که هر آنچه در یمن اتفاق می افتد با ایران مرتبط است صحیح نیست.

وزیر امور خارجه ایران بیان کرد: ما به سعودی ها گفتیم که موضوع یمن به مردم این کشور مربوط می شود و تصمیم بر عهده آنهاست.

روابط با مصر و امارات

امیرعبدالهیان درباره روابط با مصر گفت: سیاست ما تقویت روابط مصر بصورت متین و متوازن است.

وی با بیان اینکه ما مواضع مصر در قبال موضوع سوریه را فراموش نمی کنیم در عین حال گفت: اما نقاط مشترکی با مصر وجود دارد که می توان [ روابط را ] بر آن بنا کرد.

وزیر امور خارجه ایران به اتفاقات مصر پس از بهار عربی اشاره کرد و گفت: ما از اتفاقی که پس از بهار عربی در مصر افتاد چندان راضی نبودیم.

وی با اشاره به جایگاه مصر در جهان عرب اظهار داشت: مصر جایگاهی در جهان عرب دارد که این کشور را واجد شرایط ایفای نقش تاثیرگذار در اطراف خود می‌کند.

امیر عبداللهیان در ادامه به وضعیت شکننده رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی اکنون در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد و از مشکلات زیادی رنج می‌برد.

وی اظهار داشت: عملیات « سیف القدس » ( شمشیر قدس ) تحولی بزرگ است که ضعف و شکنندگی جامعه اسرائیلی را ثابت کرد.

وزیر امور خارجه ایران درباره دیدار سه جانبه مقامات مصر، امارات و رژیم صهیونیستی که اخیرا در شرم الشیخ برگزار شد، گفت: ما هرگونه دیدار با هر مقام رژیم اسرائیل را خیانت به قدس و مردم فلسطین می دانیم.

وی گفت: دیدار شرم الشیخ بلافاصله پس از سفر « بشار اسد » رئیس جمهور سوریه به امارات، اتفاق خوبی نبود.

امیرعبداللهیان افزود: اینکه کشورهای عربی به سیاست های اشتباه خود در قبال سوریه اعتراف کرده اند، اتفاق مهمی است.

وزیر خارجه ایران به تلاش رژیم صهیونیستی برای نفوذ در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ما هر گونه نفوذ رژیم اسرائیل در خلیج فارس را نخواهیم پذیرفت و مردم این منطقه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد خواهند کرد.

امیرعبداللهیان به روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با امارات اشاره کرد و در عین حال تاکید کرد که ایران در روابط خوب خود با امارات، خطوط قرمز خود را در قبال مساله فلسطین فراموش نمی کند.

مذاکرات وین

مذاکرات وین از دیگر محورهای این گفت و گوی تلویزیونی بود که وزیر امور خارجه ایران درباره آن گفت: در مذاکرات هسته ای به نقطه اجماع نزدیک شده ایم، اما آنچه برای ما مهم است نحوه لغو تحریم ها و تضمین هاست.

وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر تلاش‌های زیادی از سوی آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با ما در مورد مسائل باقی‌مانده صورت گرفته است ، افزود: اگر دولت بایدن جدی است باید قبل از بررسی مذاکرات مستقیم حسن نیت خود را نشان دهد.

امیر عبداللهیان اظهار داشت: به طرف غربی اعلام کرده ایم که آمریکایی ها باید با لغو یکی از تحریم های اعمال شده علیه ایران حسن نیت خود را ثابت کنند.

وی درباره موضع روسیه در مذاکرات هسته ای گفت: با سفر به مسکو با لاوروف وزیر امورخارجه این کشور دیدار کردم تا در مورد خواسته های روسیه توضیحاتی دریافت کنم.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: مسکو به ما اطلاع داد که تا لحظه دستیابی به توافق هسته ای از آن حمایت خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد که برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و با ثبات تلاش می کنیم به شرطی که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران رد نشود.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی ها در سال ۲۰۱۵ پس از امضای توافق هسته ای تشنه یک توافق منطقه ای بودند، بیان کرد: ما مخالف تصمیم طرف آمریکایی برای سرنوشت منطقه خود هستیم.

امیرعبداللهیان مذاکره بر سر مسائل منطقه در چارچوب توافق هسته ای را رد و تاکید کرد که گفت و گو درباره مسائل منطقه، موضوعی است که به مردم منطقه مربوط است.

وی بیان کرد: در صورت رسیدن به توافق در وین، همه طرف های منطقه بهره مند خواهند شد.

وزیر امور خارجه ایران درباره دیدارش با « سید حسن نصرالله » دبیر کل حزب الله لبنان در جریان سفر به بیروت گفت: در این دیدار درباره آنچه در مذاکرات وین به دست آوردیم و موضوع لغو تحریم ها گفت و گو کردیم .

وی درباره مذاکراتش با نخست وزیر لبنان برای کمک به این کشور اظهار داشت: میقاتی از ایده های ما برای کمک به لبنان استقبال کرد اما در مورد زمان بندی گفت که موضوع به توافق هسته ای مربوط می شود.

امیر عبداللهیان افزود: به دوستان خود در لبنان اطلاع داده ایم که طرف آمریکایی به آنها کمک نمی کند و اجازه نمی دهد دیگران به آنها کمک کنند.

وی اضافه کرد: پیشنهادهایی را برای ایجاد دو نیروگاه در جنوب و شمال لبنان و تامین گاز به مقامات لبنانی ارائه کردیم.

وزیر خارجه ایران گفت: تهران آماده است تا برای عبور از این بحران سخت به لبنان و مردم آن کمک کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.