پایان جنگ ۱۲ روزه در قره باغ

برقراری آتش بس بین باکو و ایروان

وزیران خارجه ارمنستان، جمهوری آذربایجان در مورد یک سند مشترک و برقراری آتش بس در منطقه قره باغ توافق کردند

شهروند آنلاین: مذاکرات ماراتن گونه وزیران خارجه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه پس از حدود ۱۲ ساعت به پایان داد . طرفین در مورد یک سند مشترک و برقراری آتش بس در منطقه قره باغ توافق کردند.

این مذاکرات طولانی که بامداد روز شنبه در مسکو به پایان رسید. باکو و ایروان در مورد آتش بس در قره باغ از ساعت ۱۲:۰۰ شنبه ۱۰ اکتبر(۱۹ مهر) توافق کردند.

موضوع را «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در پایان این مذاکرات سه جانبه اعلام کرد.

همچنین بر اساس بیانیه مشترک صادره در پایان این نشست، ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا مذاکرات اساسی را با هدف دستیابی به یک توافق صلح آمیز در اسرع وقت ادامه خواهند داد.

رئیس بخش سیاست خارجی روسیه بیانیه ای را قرائت کرد . بر اساس آن آتش بس برای اهداف انسانی برای تبادل اسرای جنگی و سایر زندانیان و همچنین اجساد کشته شدگان مطابق با معیارهای صلیب سرخ بین المللی اعلام می شود. در عین حال پارامترهای خاص رژیم آتش بس نیز به طور توافقی اعمال خواهد شد.

مذاکرات  سه جانبه وزرای امور خارجه روسیه،‌جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۱۶:۳۰ روز جمعه(به وقت محلی) در مسکو آغاز شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز پنچشنبه گذشته در بیانیه ای، وزیران امور خارجه ارمنستان و جمهوری آدربایجان را برای رایزنی درباره صلح در قره باغ به مسکو دعوت کرد.

رئیس جمهوری روسیه در این بیانیه از طرف های مناقشه قره باغ دعوت به توقف اقدامات جنگی برای اهداف انسانی و مبادله اسرا و تخلیه اجساد سربازان کشته شده از میدان جنگ کرد..

دور جدید جنگ در منطقه مناقشه قره باغ ششم مهر ماه آغاز شد و طرف های ارمنی و آذربایجانی یکدیگر را به آغاز اقدامات نظامی متهم کردند.

روسیه به عنوان یکی از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از دو دهه پیش برای حل مساله قره باغ تلاش می کند اما تاکنون این تلاش های بی نتیجه مانده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.