سفر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به روسیه برای گفت‌وگو در خصوص مسائل بشردوستانه در مخاصمات مسلحانه

مسکو (کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ)- پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ (ICRC)، در سفر دو روزه خود به مسکو به گفت‌وگوهای بشردوستانه با مقامات روسیه ادامه داد. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به‌عنوان یک کنشگر بشردوست، بی‌طرف و بی‌غرض، وظیفه دارد با تمامی طرف‌های مخاصمه صحبت کند تا در جهت حمایت از جان غیرنظامیان و حصول اطمینان از کمک‌رسانی به کسانی که نیاز مبرم به کمک دارند، از احترام برای حقوق بین‌المللی بشردوستانه، یا قانون مخاصمات مسلحانه دفاع کند.

آقای مائورر، در جریان این سفر، با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ژنرال الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع این کشور دیدار کرد. او همچنین با پاول ساوچوک، رئیس جمعیت صلیب‌سرخ روسیه و خانم موسکالکووا، کمیسرعالی حقوق بشر ملاقات کرد.

آقای مائورر گفت: «گفت‌وگوهای من با مقامات روسیه بخشی از گفت‌وگوی دوجانبه پایدار میان کمیته بین‌­المللی صلیب‌سرخ و روسیه درباره نیازهای بشردوستانه و حقوق بین­‌المللی بشردوستانه است. هفته گذشته من در کی­‌یف بودم و این هفته در مسکو؛ من همچنین چندین بار از منطقه دونباس بازدید کرده‌­ام. ما با یک هدف با همه طرف‌ها صحبت می‌کنیم: نجات جان‌ انسان­‌ها و کاهش درد و رنج در حین مخاصمات مسلحانه. در مواجهه با نیازهای عظیم، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به سرعت در حال گسترش کمک‌­رسانی بشردوستانه خود به تمامی کسانی است که تحت‌تاثیر مخاصمه مسلحانه در اوکراین قرار گرفته‌­اند.»

 

این دیدارها بر مخاصمات مسلحانه در اوکراین و همچنین موضوعات بشردوستانه در سوریه متمرکز بودند. در خصوص اوکراین، بحث‌ها بر نگرانی‌های فوری بشردوستانه متمرکز بود، از جمله:

گذرگاه­‌های امن:

آقای مائورر بر لزوم تسهیل جابه‌جایی غیرنظامیان توسط طرفین مخاصمه به خارج از شهرهایی که در آنجا مبارزات در حال وقوع است و همچنین اجازه ورود کمک­‌های بشردوستانه تاکید داشت. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از طرف‌ها می‌خواهد تا در مورد گذرگاه‌های امن‌ بیشتر و جزئیات مرتبط با اجرای آنها (مانند زمان آغاز، مدت زمان و مکان آنها) به توافق برسند تا غیرنظامیان بتوانند از مبارزات فرار کنند.

حمایت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی:

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نگران درد و رنجی است که با قرار گرفتن غیرنظامیان در معرض سطوح مخرب خشونت بر آنها تحمیل می‌‌شود. در هر کجا، غیرنظامیان و کسانی که دیگر مستقیما در مخاصمات شرکت نمی‌کنند، مورد حمایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه قرار دارند. همه اشیا و زیرساخت‌های غیرنظامی ازجمله بیمارستان‌ها، مدارس، سیستم­‌های آب و زیرساخت‌های برق باید از حمله در امان باشند. اصول تناسب، تفکیک و احتیاط باید برای محدود کردن درد و رنج غیرنظامیان در عملیات نظامی رعایت شده و به اجرا گذاشته شود.

 

اسرای جنگی، زندانیان غیرنظامی و مفقودین:

حق کمیته بین‌­المللی صلیب‌سرخ برای بازدید از اسیران جنگی و غیرنظامیان، بخش اساسی از الزامات طرفین برای حمایت از غیرنظامیان و کسانی است که دیگر نمی­‌جنگند. بازگرداندن اجساد و رفتار کرامت­‌آمیز با آنها در همه طرف‌­های مخاصمه مسلحانه و همچنین نیاز خانواده‌ها به اطلاع از سرنوشت و محل نگهداری عزیزان‌­شان، حیاتی است. همه طرف‌های مخاصمه مسلحانه موظف به تسهیل و بهره‌‌مندی از این فعالیت مهم بشردوستانه هستند.

افزایش کمک­‌رسانی کمیته بین­‌المللی صلیب‌سرخ:

کمیته بین‌­المللی صلیب‌سرخ در هفته‌های اخیر بیش از 300 تن اقلام امدادی آورده و کامیون‌­ها در حال حمل تجهیزات پزشکی و امدادی، مانند کیت­‌های کمک به مجروحان جنگی، به بیمارستان‌ها در اودسا و اقلام بهداشتی و امدادی برای آوارگان در وینیتسیا و دنیپرو هستند.  در لیسیچانسک و سورودونتسک دوونیم تن مواد غذایی و بهداشتی به پناهگاه­‌های محلی اهدا شد. در منطقه دونباس، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ دسترسی بیش از یک میلیون نفر به آب را تسهیل نموده و از سال 2014 از بیش از 140 مرکز پزشکی حمایت کرده است. هفته گذشته این کمیته در دونتسک مصالح لازم برای کمک به تعمیر پنج مرکز بهداشتی و خانه‌های آسیب‌دیده را توزیع کرد.

کمک صلیب‌سرخ به ساکنان شرق اوکراین/ چند روایت از زندگی در سایه جنگ

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.