ماموریت به وقت نوروز

امدادگران هلال‌احمر تعطیلات عید را چگونه گذراندند؟

رشد 40درصدی حوادث ترافیکی و افزایش 112درصدی حوادث ساحلی، تنها گوشه‌ای از ماموریت‌هایی را که امدادگران جمعیت هلال‌احمر در نوروز 1401 با آن روبه‌رو بودند، نشان می‌دهد. حوادث مختلفی در تعطیلات نوروز امسال امدادگران را به محل حادثه رساند و گاه چند روزی آنها را در مناطق کوهستانی یا جاده‌های برف‌گیر درگیر خود کرد. مرور برخی از این حوادث و ماموریت‌های هلال‌احمر که در استان‌های مختلف کشور رخ داد، خالی از لطف نیست.

عملیات 13 ساعته برای نجات زن باردار

امدادگران جمعیت هلال‌احمر شهرستان کلیبر لحظه سال تحویل را در روستای «کمان» سپری کردند؛ روستایی در منطقه صعب‌العبور این شهرستان که برف سنگینی دسترسی به روستا را قطع کرده و با اعلام بدحالی زنی باردار در روستا، تیم امدادی به همراه یک ماما خودشان را به کمان رساندند. این عملیات 13 ساعت تیم امدادی را درگیر خود کرد و با انتقال زن باردار به بیمارستانی در شهرستان کلیبر به سرانجام رسید.

امدادگران ورزقان هم در اولین روزهای سال جدید ماموریتی 36 ساعته در مسیری صعب‌العبور و برفی را پشت‌سر گذاشتند تا مادر بارداری را به بیمارستان منتقل کنند.

 

سفر در جاده‌های برفی

استان‌های اردبیل، مازندران و آذربایجان‌شرقی از جمله استان‌هایی بودند که نوروز امسال با بارش برف به استقبال مسافران رفتند. در برف جاده‌های هراز کندوان، سوادکوه، جواهرده رامسر و گردنه بشم بخش کجور نوشهر خودروهایی که در این جاده‌ها در حال تردد بودند، گرفتار و به کمک نیروهای امدادی هلال‌احمر مازندران رهاسازی شدند.

روزانه 300 نجاتگر و امدادگر در استان مازندران در نوروز امسال به مسافران خدمات‌رسانی می‌کردند.

دوهزارو123 خودرو تنها در روز نخست سال جدید در محورهای مواصلاتی استان اردبیل امدادرسانی شدند. همچنین برف و کولاک بیش از 70 خودرو را در محورهای مواصلاتی آذربایجان‌غربی، در اولین روز فروردین زمین‌گیر کرده بود که توسط امدادگران اسکان داده شده یا به نقاط امن منتقل شدند.

 

مردن در آتش

تصادف دو خودرو در جاده‌های لرستان و آتش گرفتن هشت نفر در این حادثه، یکی از تلخ‌ترین رخدادهای نوروز امسال بود. شدت برخورد این دو خودرو آنقدر زیاد بود که منجر به حریق گسترده‌ای شد. علاوه بر بی‌احتیاطی رانندگان خودرو، دوطرفه بودن جاده در گردنه «پیچ گاوکش» از مهم‌ترین دلایلی بود که به‌شدت این حادثه دامن زد. بر اثر شدت حادثه همه هشت سرنشین این دو خودرو جان خود را از دست داده و در آتش سوختند. در این حادثه امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان لرستان با اعزام به حادثه، پیکر جان‌باختگان را رهاسازی کردند.

 

حادثه در ارتفاعات

کم نبود تعداد ماموریت‌هایی که در نوروز امسال برای نجات جان افراد گرفتار در ارتفاعات رقم خورد. مصدوم‌شدن جوانی در ارتفاع 3هزار متری کرمان یکی از این حوادث بود که در ماموریتی 9 ساعته منجر به نجات این فرد و انتقال او به مرکز درمانی شد. صعب‌العبور بودن مسیر کوهنوردی، وزش شدید باد و نیاز به حمل مصدوم با بسکت از دلایل سختی این ماموریت بود. در این ماموریت تعدادی از کوهنوردان بومی روستای «ده‌شیب» استان کرمان امدادگران را همراهی کردند.

نوروز امسال همچنین گرفتاری یک کوهنورد در دیواره‌های صخره‌ای لرستان و همچنین کوهنورد دیگری در کوهدشت، دو ماموریت سخت و نفسگیر را نصیب تیم‌های امدادی استان لرستان کرد.

ارتفاعات شهرستان دره‌شهر استان ایلام هم در این ایام از حادثه کوهستان خالی نبود. همچنین امدادگران کرمانی سه کودک گرفتار شده در مسیر صخره‌ای و صعب‌العبور ارتفاعات «صاحب الزمان» را نجات دادند.

دوازده کوهنورد که در ارتفاعات آبعلی از مسیر منحرف و گم شده بودند، به کمک تیم‌های امدادی و واکنش سریع هلال‌احمر تهران پیدا شده و نجات یافتند. البته پیکر کوهنوردی که در ارتفاعات دارآباد دچار حادثه شده و جان خود را از دست داده بود، توسط تیم‌های امدادی پیدا شد.

 

حوادث ساحلی

نیروهای امدادونجات ساحلی هلال‌احمر شهرستان شوشتر مشغول گشت‌زنی در رودخانه کارون بودند که متوجه یک حادثه شدند؛ چهار نوجوان اهوازی در حال غرق‌شدن در کارون، حوالی پل آزادگان بودند که با اقدام فوری تیم امدادی، نجات پیدا کردند.

در هرمزگان هم خبر گم شدن سه نفر در حوالی سد استقلال میناب، امدادگران را راهی عملیات جست‌وجو و نجات در ساحل و خشکی کرد که بعد از ساعت‌ها جست‌وجو، هر سه نفر نجات پیدا کردند.

جوان 18 ساله بوشهری قبل از اینکه جان خود را در دریای بوشهر به دلیل غرق‌شدگی از دست بدهد، توسط امدادگران دلوار نجات پیدا کرد.

امدادگران استان گلستان مسافری که از آبشار کبودوال سقوط کرده بود، نجات دادند. طبق اعلام سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، نوروز امسال با افزایش 112درصدی حوادث ساحلی روبه‌رو بودیم و امدادگران در آب‌های شمال و جنوب کشور حوادث مختلفی را مدیریت کردند.

 

جاده‌های کشور، محل وقوع بیشترین حوادث نوروزی امسال

تصادفات جاده‌ای امسال افزایش چشمگیری داشتند از واژگونی خودرو 405 که 16 مهاجر غیرقانونی را در کرمان جابه‌جا می‌کرد گرفته تا تصادف خودرو در نزدیکی بندر گز با قطار که منجر به کشته‌شدن دو سرنشین خودرو شد.

واژگونی خودرو در محور دلیجان یک کشته و 11 مصدوم برجای گذاشت که با حضور تیم‌های امدادی اقدامات اولیه برای نجات مصدومان انجام شد و به کمک آمبولانس راهی بیمارستان شدند.

تصادف دو خودرو در زاهدان منجر به کشته شدن پنج سرنشین این خودروها در صحنه تصادف شد که پیکر آنها توسط امدادگران رهاسازی شد. همچنین تصادف چهار خودرو با یکدیگر در استان کردستان، تیم‌های امدادی را راهی محل حادثه کرد. در این حادثه سه نفر جان خود را از دست دادند و دو مصدوم امدادرسانی شدند.

روزهای نخست تعطیلات نوروز و روزهای پایانی این تعطیلات به دلیل بیشتر شدن حجم سفرهای جاده‌ای، بیشترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده است. همچنین طبق اعلام رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، بیشترین تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ داده است؛ زمانی که راننده‌ها بدون توجه به خستگی و خواب‌آلودگی، اصرار به ادامه مسیر دارند تا زودتر به مقصد برسند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.