خیریه ها قانونمند می‌شوند

معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران: کمک‌های مردمی تنها از طریق هلال‌احمر یا خیریه‌های تایید شده از سوی آن قابل جمع‌آوری است

شاید شما هم مانند سایر شهروندان با برخی از صفحات در شبکه‌اجتماعی مواجهه شده‌اید که یکی از خیریه‌های موجود خود معرفی می‌کنند. سپس با ارائه نام و نشانی و اطلاعات فرد نیازمند برای دریافت کمک‌های مالی، شماره حسابی را برایتان می‌فرستند و درخواست می‌کند که شما هم به‌ آن درخواست پاسخ مثبت بدهید. جالب است بدانید که تعداد بسیاری از این خیریه‌ها، خیریه واقعی و افراد موثق نیستند و تنها نام و رسم خیریه را به یدک می‌کشند.

براساس قانون برای جمع آوری کمک‌های مالی با عنوان خیریه در فضای مجازی تعیین تکلیف شده است. در زمان وقوع بحران‌های طبیعی هر گونه کمک‌های مردمی در فضای مجازی ممنوع اعلام شده است. بنا به گفته معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران،‌کمک‌های خیریه تنها از طریق هلال احمر یا خیریه‌های معتبر و تعیین شده از سوی هلال احمر قابلیت جمع آوری در فضای مجازی را دارند.  کمک‌های خیریه تنها از طریق هلال احمر یا خیریه‌های معتبر و تعیین شده از سوی هلال احمر قابلیت جمع آوری کمک در فضای مجازی را دارند. جواد جاویدنیا معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به این موضوع اشاره می‌کند.

خیریه ها رصد می‌شوند

معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران گفت: «هرگونه جمع آوری کمک‌های خیریه در فضای مجازی رصد می‌شود. به محض ارائه گزارش برای بستن حساب‌ها اقدام خواهد شد.»  او افزود: «چنانچه فردی نسبت به جمع آوری وجوه خیریه اقدام کند. در این مسیر هم هزینه اعلامی صرف نشده باشد، مجرم است.  عمل مجرمانه او کلاهبرداری محسوب می‌شود که مجازات‌های خاص خودش را هم دارد.»

جاویدنیا درباره جمع آوری کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان هم گفت: «آزادی زندانیان از طریق دستگاه‌های مربوط مثل ستاد دیه کشور و نهادهای معتبر انجام می‌شود. سایر مردم حق ندارند با عنوان جمع آوری چنین کمک‌هایی در فضای مجازی پول بگیرند.»

صحت ادعای مطرح شده

او اضافه کرد: «در برخی موارد شاهد بودیم که پولی برای آزادسازی زندانی جمع شده بخشی از آن هزینه شده است. مردم این قدر کمک کرده اند که مازاد بر آن هزینه، باقی مانده و سوء استفاده شده است».

«معاون امور ویژه رئیس دادگستری تهران گفت: «مردم دقت کنند هر فردی که در فضای مجازی با انتشار مطلبی رقت بار و احساساتی کردن آحاد جامعه قصد دریافت کمک‌های خیریه‌ای دارد، قابل اطمینان نیست.  باید قبل از واریز هرگونه وجهی از صحت ادعای مطرح شده مطمئن شوید.»

او تاکید کرد: «دستگاه‌های مرتبط فعالیت‌ها در این خصوص در فضای مجازی را رصد می‌کنند. چنانچه مردم به افرادی برخورد کردند که با راه اندازی صفحات دریافت کمک‌های مردمی در فضای مجازی پول می‌گیرند. حتما به پلیس فتا و دستگاه قضایی اعلام کنند تا برخورد شود.»

پیش از این نیز فعالیت برخی از افراد تحت عنوان سلبریتی در فضای مجازی و جمع‌آوری پول به بهانه کمک به افراد بی‌بضاعت باعث شد که دادستانی کل کشور به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کند. حتی اخباری مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام نیز به گوش ‌رسید.

ممکن است خیرین بسیاری  با تکیه بر حس انسان دوستانه کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را در اختیار خیریه‌هایی قرار دهند. اما از رسمی بودن یا نبودن آن‌ها اطلاعی نداشته باشند. در این میان می‌توان حدس زد که درآمد ماهیانه این خیریه‌ها چندان کم هم نیست. بنابراین بهتر است افرادی که قصد کمک به خیریه‌ها را دارند. ابتدا از واقعی بودن یا نبودن خیریه مطمئن شوند و سپس به آن‌ها اعتماد و اطمینان کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.