جزئیات نجات ۲۱ گردشگر از رودخانه کارون

گزارش «شهروند آنلاین» از  2 حادثه تلخ واژگونی قایق‌های گردشگری

در مدت ۱۶ ساعت دو قایق گردشگری در رود کارون واژگون شد و گردشگران در آب غرق شدند. در حادثه نخست امدادگران هر ۱۳ سرنشین قایق را نجات دادند. در حادثه دوم نیز هشت مسافر قایق غیراستاندارد از آب کارون نجات یافتند، اما سه گردشگر کوچک و یک مرد ۳۰ ساله سرنوشت‌شان با مرگ گره خورد. در این واژگونی مرگبار امدادگران توانستند در همان لحظات نخست جسد سه کودک غرق‌شده را پیدا کنند، پیکر بی جان مرد جوان با گذشت حدود ۲۴ ساعت از آب گرفته شد.

این حوادث در روز دوازدهم و سیزدهم فروردین رخ داد. درست ۲۴ ساعت پس از یکدیگر. زنجیروار و متناوب.
در حادثه نخست سرنشینان دو قایق گردشگری خوش‌شانس بودند که توانستند از مهلکه مرگ بگریزند.
ساعت ۲۲:۴۵ جمعه‌شب ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بود که دو  قایق موتوری گردشگری با مجموع ۱۳ سرنشین، به دلیل سرعت بیش از حد و عدم تمرکز سکاندار در رودخانه کارون روبه‌روی اسکله گردشگری چاسبی با یکدیگر اصابت کردند.
به‌دنبال این سانحه، تعدادی از مسافران به درون آب پرتاب شدند که با اقدام به‌موقع گروه امدادونجات و شناورهای امدادی اداره‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر مسافران نجات پیدا کردند و به اسکله منتقل شدند.
محمود یکی از سرنشینان این دو قایق درباره جزئیات این حادثه گفت: «ساعت ۱۰ شب بود که تصمیم گرفتیم با همسرم سوار قایق شویم.  از ایذه به خرمشهر آمده بودیم. هوا تاریک و منظره رود کارون زیبا بود. قایق‌های زیادی در آب بودند. سرعت قایق ما زیاد بود. سکاندار هم با حرکات نمایشی سعی می‌کرد ما را هیجان‌زده کند. هر لحظه سرعتش بیشتر می‌شد که ناگهان به قایق دیگری برخورد کردیم. همه جلیقه نجات به تن داشتیم که باعث شد نجات پیدا کنیم. همزمان با پرت‌شدن ما به آب خیلی سریع گروه‌های نجات به آب آمدند و همه سرنشینان را نجات دادند. تجربه تلخی بود، اما نجات پیدا کردیم.»

حادثه مرگبار دوم


ساعت ۱۵ سیزدهم فروردین ماه بود. در روستای معمره صنگور یک قایق سواری دچار حادثه شد.
دوازده سرنشین این قایق موتوری در رود کارون سرنوشت تلخی داشتند. گردشگرانی که به آب افتادند هشت نفرشان توسط تیم‌های امدادی نجات یافتند. اما قایق سوراخ بود، استاندار هم نبود. تعداد سرنشینانش هم زیاد.
معاون عملیات آتش‌نشانی خرمشهر در این‌باره گفت: «ساعت ۱۵  بود که غرق‌شدن قایق حامل ۱۲ نفر از گردشگران در رودخانه کارون در محدوده حفار غربی نزدیک پل یادگار امام اطلاع داده شد. بلافاصله ماموران امدادونجات آتش‌نشانی خرمشهر به محل اعزام شدند.»
این قایق به دلیل سوارکردن بیش از حد ظرفیت و خارج از محدوده تعیین شده، وسط رودخانه واژگون شد و سرنشینان به آب افتادند که هشت نفر از آنها توسط امدادگران و اهالی محل از آب خارج و چهار نفر دیگر غرق شدند.
دو نفر از نجات‌یافتگان به بیمارستان منتقل شدند. جسد سه نفر از غرق‌شدگان توسط امدادگران از آب خارج شد ولی از سرنوشت یکی از غرق‌شدگان خبری نبود.
سه نفر از غرق‌شدگان یک دختربچه و دو پسر هشت و  ۱۲ ساله بودند. گفته می‌شود تلاش‌ها برای پیدا کردن مرد مفقودی حادثه ادامه داشت تا اینکه این مرد غرق شده هم پس از گذشت ساعت‌ها از آب گرفته شد و به خانواده اش که در کنار رود انتظار می‌‌کشیدند تحویل داده شد.
اسکندری، مدیر جمعیت هلال‌احمر خرمشهر هم در این رابطه به خبرنگار شهروند گفت: «حادثه دوم در روستای معمره صنگور بود. یک قایق‌سواری دچار حادثه شد و مسافران آن به درون آب افتادند.»
او می‌گوید که این قایق ۱۱ سرنشین داشت که چهار مسافر آن جان باختند. تاکنون سه پیکر بی‌جان کودکان در آب توسط تیم امدادونجات و غواصی پیدا شده است، اما از سرنوشت دیگر غرق‌شده حادثه خبری در دست نبود.
مدیر جمعیت هلال‌احمر خرمشهر ادامه داد: «نیروهای امدادی و عملیاتی دستگاه‌های مختلف در همان من منطقه به جست‌وجوی جسد غرق‌شده پرداختند تا اینکه ۱۴ فروردین او هم پیدا شد.»
اسکندری عنوان کرد: «سوراخ‌بودن قایق و توجه نداشتن به استانداردها علت این سانحه بوده است.»
همزمان با این حادثه اورژانس ۱۱۵ هم به سرعت سه آمبولانس از نزدیک‌ترین پایگاه‌های اورژانس دانشگاه علوم پزشکی آبادان به محل فوریت در منطقه حفار شرقی شهرستان خرمشهر اعزام کرد.
سرنشینان قایق واژگون‌شده یکی پس از دیگری توسط نیروهای امدادی و عملیاتی از رود  به ساحل منتقل می‌شدند. سرنشینانی که یا مصدوم شده بودند یا  علایم حیاتی نداشتند.

مرگ همسفران


علی یکی از ۸ سرنشین نجات یافته قایق است. پسری ۲۷ساله که نجات یافت و توسط ماموران اورژانس به صورت سرپایی مداوا شد. او از جزئیات حادثه به «شهروند» می‌گوید. حادثه‌ای تلخ که در برابر چشمانش همسفرانش جان باختند. «مثل همه قایق‌های تفریحی دیگری بود که در رود کارون گردشگران را جابه‌جا می‌کرد. چون روز طبیعت بود و مسافران زیادی در صف بودند تعداد سرنشینان قایق را زیاد می‌کردند. حدود ۱۲ نفری در قایق بودیم. ساعت ۳ نشده بود که سوار شدیم. چند خانواده در قایق بودند‌. چند بچه هم کنار پدر و مادرهایشان سوار قایق شده بودند. چون حجم مسافران زیاد بود جلیقه نجاتی هم نداشتیم.  جلوتر که رفتیم متوجه شدم آب داخل قایق جمع شده است، اما سکاندار می‌گفت موردی ندارد. قایق گویا سوراخ بود و قایقران با همان قایق غیراستاندارد جان گردشگران را به خطر انداخت.»
این پسر جوان که همه ماجرا را در چند ثانیه به خاطر دارد در ادامه گفت: «سرعت قایق بالا بود. قایق هم قدیمی و غیر استاندارد. آب همه قایق را گرفت درست در همان لحظه قایق واژگون شد. همه مسافران و حتی سکاندار به آب پرتاب شدیم. همه چیز در چند ثانیه رخ داد. روی آب بودیم که امدادگران آمدند. ریه‌هایم پر آب شده بود که توسط اورژانس تحت مداوای سرپایی قرار گرفتم. روز وحشتناکی بود. در حالت نیمه هوشیار بودم که دیدم اجساد کودکان یکی پس از دیگری از آب گرفته می‌شود.  دو سرنشین قایق که کودک بودند به بیمارستان ولیعصر منتقل شدند تا تحت معاینه و معالجه قرار گیرند. دیگر سرنشینان قایق حال مساعدی داشتند»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.