سومالی در چنگال سرد مرگ

تأثیر تغییرات اقلیمی، جنگ اوکراین و جنگ داخلی در قحطی سومالی

سه سال بی‌باران در اثر تغییرات اقلیمی، جنگ اوکراین و کمبود گندم و گروهک شبه‌نظامی الشباب باعث قحطی گسترده در سومالی شده‌اند

سومالی بدترین خشکسالی ۴۰ سال اخیر خود را تجربه می‌کند.

یوست باست مایر، خبرنگار و عکاس گاردین ۸ روز در این کشور سفر کرده و صحنه‌های دلخراشی را شاهد بوده است. مردم همه چیز خود را از دست داده و کودکان از سوءتغذیه جان خود را از دست می‌دهند.

زمین‌ در جنوب سومالی از خشکسالی ترک خورده و لاشه حیوانات مرده اطراف جاده رها شده است. آب و هوا نیز بی‌رحم بوده و سه فصل بارانی بی‌باران در اثر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، منجر به مرگ ۷۰۰هزار حیوان در طول فقط ۲ ماه شده است. مرگ این دام‌ها فاجعه به همراه داشته است زیرا زندگی ۶۰ درصد مردم سومالی به آنها بستگی دارد.

سازمان ملل متحد نیز ابراز نگرانی کرده است. از حدود ۱/۳ میلیارد یورو بودجه که این سازمان و دیگر شرکای حقوق بشری آن برای جلوگیری از قحطی و گرسنگی گسترده نیاز دارند، فقط کمتر از ۳ درصد آن تأمین شده است.

سومالی تقریباً تمام گندم مورد نیاز خود را از اوکراین و روسیه وارد می‌کرد و برنامه جهانی غذا نیز ۵۳درصد کمک‌های غذایی خود برای شرق آفریقا را از اوکراین تأمین می‌کرد. اما بسته شدن بندر اودسا در اوکراین به دلیل #جنگ باعث کمبود مواد غذایی و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها شده است.

به دلیل احتمال حمله یا آدم‌ربایی، خبرنگاران همه جا با خودروها و محافظان مسلح سفر می‌کردند. منطقه تحت کنترل گروهک الشباب از ۱۰ کیلومتری اردوگاه پناهجویان لاگلو شروع می‌شود. حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد خاک سومالی تحت کنترل این گروهک مسلح است و ۳ میلیون نفر در آن مناطق زندگی می‌کنند. سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی در این مناطق فعالیت نمی‌کنند.

کودکان دچار سوءتغذیه شدید در کلینیک نجات در کیسمایو پذیرش می‌شوند. از آنجا که سیستم ایمنی آنها ضعیف شده است، بدن‌های لاغرشان نشان از عفونت دارد.

برخی از این کودکان دچار کواشیورکو، سوءتغذیه شدید، یا تورم ناشی از فقر پروتئین هستند. اگر والدین آنها خوش‌شانس باشند و خود را به موقع به کلینیک برسانند، این کودکان شانس کوچکی برای زنده ماندن خواهند داشت.

بسیاری از این مردم از مناطق دور افتاده می‌آیند، یعنی سفری طولانی و پرهزینه. گاهی در طول مسیر پول آنها تمام می‌شود و یا سوءتغذیه کودک در حدی شدید است که دیگر نمی‌توان به او کمک کرد.

خشکسالی و جنگ داخلی در سومالی فاجعه به بار آورده است. مرگ حیوانات، انسان‌ها و به ویژه کودکان به اتفاقی روزمره بدل شده است که باید برای رفع آن اقداماتی فوری صورت گیرد.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع:
spiegel
guardian
joostbastmeijer

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.