تحویل سال در کنار بیماران!

مراجعه ۲۹ هزار بیمار در ایام نوروز به مراکز درمانی جمعیت هلال‌احمر

از 25 اسفندماه که سوت آغاز اجرای طرح امداد نوروزی به صدا درآمد و تیمهای امدادی در گوشه‌وکنار کشور مشغول خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی شدند، مراکز درمانی هلال‌احمر هم با ارایه خدمات 24 ساعته به بیماران امیدودلگرمی را به آنها هدیه کردند. به گفته معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در طول ایام نوروز امسال 29 هزار و 459 بیمار به مراکز درمانی این جمعیت در سراسر کشور مراجعه و از خدمات درمانی آنها بهره‌مند شدند. پیمان نامدار، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر همچنین یادآور شد در این مدت یکهزار و 618 توانخواه به مراکز توانبخشی هلال‌احمر در سراسر کشور مراجعه کردند و از خدماتی همچون فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، شنوایی‌سنجی، ارتز و پروتز استفاده کردند. به گفته نامدار در طول تعطیلات نوروز نه مراکز توانبخشی هلال‌احمر تعطیل بودند نه حتی داروخانه‌های جمعیت: « علاوه بر 2 داروخانه هلال‌احمر در تهران، در مجموع 23 هزار و 858 نسخه در داروخانه‌های هلال‌احمر در شهرستان‌های مختلف کشور ثبت و داروهای موردنیاز مردم از یکم تا سیزدهم فروردین به آنها تحویل داده ‌شد.»

بیمارستان نورافشار، یکی از مراکز درمانی جمعیت هلال‌احمر بود که در تعطیلات نوروز به‌صورت 24 ساعته به بیماران مراجعه‌کننده خدمات درمانی ارایه کرد. چه در بخش‌های اورژانس و آی‌سی‌یو چه در بخش‌های جراحی و کلینیکی. خیلی از پرسنل این بیمارستان اعم از پزشک و پرستار حتی لحظه سال تحویل هم در محل کار حضور داشتند چراکه معتقدند کاهش آلام همنوعانشان است که باعث شادی دل‌شان در لحظه سال تحویل می‌شود.

شیفت سال تحویل هم تلخ هم شیرین

دکتر شهاب عبداللهی، پزشک اورژانس بیمارستان نورافشار از آن دست پزشکانی است که لحظه سال تحویل را در محل خدمت و کنار بیماران گذرانده است: «حدود 4 سال است که در اورژانس بیمارستان نورافشار مشغول خدمتم و هیچ‌کدام از این سال‌ها، سال تحویل کنار خانواده نبودم، اما این شرایط به همان اندازه که سختی‌های خودش را دارد همراه با دلخوشی‌وجذابیت‌هایی هم هست مثلا وقتی می‌بینی به‌دلیل حضورت در بیمارستان، بیماری به زندگی برمی‌گردد یا خانواده‌ها دلگرم می‌شوند از بودن‌مان دل‌مان آرام می‌گیرد.»

به گفته دکتر عبداللهی درست است امسال به‌خاطر کاهش  بیماری کرونا تعداد مراجعان به بیمارستان کمتر بود اما به نسبت، تعداد بیماران زیاد بود اما در سایه همکاری‌وهمراهی همه پرسنل اعم از پزشکان، پرستاران و کارشناسان خوشبختانه شاهد ارایه خدمات مطلوب به بیماران بودیم.

دکتر علیرضا سیفی که مدیریت درمان بیمارستان نورافشار را عهده‌دار است همپای همکاران پزشک خود در تمامی بخش‌های درمانی، نوروز امسال را در بیمارستان به‌صورت روزانه حضور داشت. به گفته او در این ایام به‌صورت روزانه پزشکان متخصص در بخش‌های قلب، داخلی و روانپزشکی برای خدمت به بیماران در کلینیک‌ها حضور داشتند. در بخش آی‌سی‌یو نیز متخصص آی‌سی‌یو به‌صورت 24 ساعته و فوق‌تخصص آی‌سی‌یو به‌صورت روزانه به بیماران بستری در بخش آی‌سی‌یو خدمات موردنیاز را ارایه می‌کردند.

 

2 سال وحشتناک برای پرستاران بود

در کنار پزشکان، پرستاران بخش‌های مختلف هم در طول ایام نوروز در بیمارستان نورافشار با حضور در شیفت‌های تعریف شده مشغول ارایه خدمات به بیماران و مراجعان بودند. به گفته علی اوجی، مدیر پرستاری بیمارستان نورافشار در هرکدام از شیفت‌های سه‌گانه پرستاری 29 پرستار در بخش‌های مختلف به بیماران در نوروز خدمات‌رسانی کردند: «با شیوع بیماری کووید از دو سال پیش بیمارستان نورافشار هم مانند همه مراکز درمانی تمامی ظرفیت‌های خود را برای درمان بیماران مبتلا به کار گرفت. علاوه بر بخش درمان در روزهای پایانی سال گذشته با معرفی بیمارستان نورافشار به‌عنوان پایگاه تزریق واکسن کووید موفق شدیم کار تزریق واکسن را برای 14 هزار نفر از مراجعان انجام دهیم.»

محمدرضا اکبریان، سرپرستار بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان نورافشار اسم کووید که می‌آید حسابی حالش دگرگون می‌شود و می‌گوید خدا می‌داند دو سال پیش چه نوروزی را سپری کردیم. آنقدر بیمار در بخش‌های مختلف بستری بود که کسی دل‌ودماغ عید گرفتن و خوشحالی کردن را نداشت. عید ما زمانی بود که یکی از بیماران جوان و بدحال به زندگی برمی‌گشت و با رفتن هر بیمار انگار همه ما عزادار می‌شدیم .

او اما امسال خوشحال است که وضعیت ابتلای بیماران به طرز چشمگیری کاهش یافته است: «ما امسال هم بخشی را برای بستری بیماران کووید- 19 اختصاص دادیم اما خداروشکر تنها یک‌سوم این بخش درگیر بستری بیماران شد، از طرفی بیماران بستری‌شده خیلی زود بهبودی خود را به‌دست می‌آوردند و با خوشحالی راهی خانه می‌شدند.»

از سختی نوروز سال‌های پیش برایمان می‌گوید: «سال اول شیوع کرونا هیچ‌کدام از ما نتوانستیم به خانه برویم چراکه جرأت به‌خطر انداختن سلامتی خانواده‌مان را نداشتیم. دلتنگ بودیم و خسته اما نوروز امسال با وجود شیفت‌های تعریف‌شده امکان رفتن به خانه بود و خوشحالیم که حال همه°ما خوب شده است.»

او 9 سال سابقه پرستاری در آی‌سی‌یو را دارد و می‌گوید درست است لحظه سال تحویل یا هر مناسبت دیگری همه دوست داریم کنار خانواده باشیم اما وقتی می‌بینیم حضور ما در محل کار، یکی از اعضای خانواده‌ای را زنده نگه می‌دارد و لبخند را به لب آنها می‌نشاند رنج دوری از خانواده را تحمل می‌کنیم.

886 نفر بهره‌مند از خدمات درمانی نورافشار

دکتر مهدی فرنقی زاد، رئیس بیمارستان نورافشار هم نوروز امسال پابه‌پای همکاران و دوستانش در محل خدمت حاضر بود و با سرکشی به بخش‌های مختلف نحوه خدمات‌رسانی به بیماران را بررسی می‌کرد. به گفته او در ایام نوروز 886 نفر از خدمات درمانی بیمارستان بهره‌مند شدند: «همانطور که طرح امداد نوروزی جمعیت هلال‌احمر از 25 اسفند آغاز می‌شود ما هم از این تاریخ به حالت آماده‌باش برای خدمت‌رسانی درمی‌آییم. با توجه به نزدیکی بیمارستان نورافشار به مناطق کوهستانی و تفرجگاهی تهران هماهنگی‌های لازم را با پایگاه امدادونجات کوهستان شمیرانات به‌عمل آوردیم تا در صورت بروز هر حادثه و اتفاقی مصدومان را سریعا به بیمارستان نورافشار انتقال دهند.»

به گفته او در طول ایام نوروز هر روز 100 نفر از پرسنل بیمارستان برای ارایه خدمات درمانی به بیماران در محل خدمت حاضر بودند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.