اخراج 150 دیپلمات روس از اروپا در ۴۸ساعت

یک روز پس از فرانسه و آلمان، امروز (سه‌شنبه) ایتالیا، دانمارک، سوئد و اسپانیا نیز ده‌ها دیپلمات روس را از کشورهای خود اخراج کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این رویه نشان دهنده افزایش تنش‌ها در روابط با مسکو پس از کشف قتل عام منتسب به نیروهای روسی در نزدیکی کی‌یف است.

وزیر امور خارجه ایتالیا روز سه شنبه در حاشیه کنفرانس امنیت مولداوی در برلین گفت: ایتالیا تصمیم به اخراج ۳۰ دیپلمات روس به دلایل امنیت ملی گرفته است.

لوئیجی دی مایو با بیان اینکه این اقدام با توافق دوجانبه با شرکای اروپایی و آتلانتیک ما انجام شد، اضافه کرد: این رویکرد به دلایل مرتبط با امنیت ملی و در شرایط بحرانی کنونی مرتبط با تجاوز غیرموجه فدراسیون روسیه به اوکراین ضرورت یافت.

به گفته آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، این کشور نیز در همان روز اعلام کرد که تعداد زیادی از دیپلمات‌های روس مستقر در برلین را در ارتباط با جنگ در اوکراین اخراج می‌کند.

بر اساس اطلاعات خبرگزاری فرانسه، تعداد دیپلمات‌های اخراج شده از آلمان به ۴۰ نفر خواهد رسید.

وزیر امور خارجه آلمان این گونه توجیه کرد که این کارمندان سفارت روسیه یک تهدید برای کسانی به شمار می‌روند که به دنبال محافظت از ما هستند.

بر اساس این گزارش، آلمان میزبان بیش از ۳۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی است که از ۲۴ فوریه به دلیل جنگ در کشورشان، گریخته‌اند.

در مجموع حدود ۲۶۰ دیپلمات روس اخراج شدند

به گفته یک منبع نزدیک به وزارت امور خارجه فرانسه، این کشور دقایقی بعد از اخراج ۳۵ دیپلمات روس که فعالیت آنها مغایر با منافع اعلام شد، خبر داد و تصریح کرد که این اقدام بخشی از روند اروپایی است.

ژپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک نیز صبح امروز اعلام کرد که این کشور تصمیم دارد ۱۵ دیپلمات روس را که فعالیت های جاسوسی در خاک دانمارک انجام می دادند اخراج کند.

سوئد همچنین در اواسط روز جاری اخراج سه دیپلمات روس را اعلام کرد و پس از آن اسپانیا تصمیم گرفت به سرعت حدود ۲۵ دیپلمات روس را که تهدیدی علیه منافع کشور بودند، اخراج کند.

در همین پیوند در تاریخ ۲۹ مارس، بلژیک اعلام کرد که طی ۱۵ روز ۲۱ نفر را که برای سفارت و کنسولگری روسیه کار می‌کردند، به دلیل ظن به دست داشتن در عملیات جاسوسی و نفوذ تهدید کننده امنیت ملی، اخراج کرد.

در همان روز، هلند نیز تصمیم گرفت ۱۷ نفر را که به عنوان دیپلمات در نمایندگی‌های روسیه در هلند شناخته می‌شدند اما به طور مخفیانه به عنوان افسر اطلاعاتی فعال بودند، اخراج کند.

در ۲۳ مارس، لهستان نیز از طریق ماریوس کامینسکی، وزیر کشور خود، اخراج ۴۵ جاسوس روس که خود را به عنوان دیپلمات معرفی می کردند، اعلام کرد.

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه، در مجموع حدود ۲۶۰ دیپلمات روس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، از کشورهای مختلف اتحادیه اروپا اخراج شده‌اند.

کرملین عدم آینده‌نگری اروپا را محکوم کرد

سخنگوی کرملین امروز به مطبوعات گفت: کاهش امکانات ارتباطی در سطح دیپلماتیک در این شرایط دشوار، بیانگر عدم آینده‌نگری است که روابط روسیه و اتحادیه اروپا را پیچیده‌تر خواهد کرد.

دمیتری پسکوف افزود: این امر به ناگزیر، اقدامات تلافی‌جویانه را به دنبال خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.