تولد المپیک مدرن در زادگاه باستانی‌اش یونان

126 سال پیش، برابر 6 آوریل 1896، بازی‌های المپیک پس از 15 قرن از سرگرفته شد

مسابقات المپیك باستان، 776 پیش از میلاد در یونان آغاز و سال 394 میلادی به تصمیم امپراتور وقت روم برچیده شد.

شهروند آنلاین| تجدید حیات این مسابقه‌ها ابتکار یك آموزگار و تاریخ‌دان فرانسوی به نام «بارون پیر دو كوبرتن» بود كه برای راه‌اندازی مجدد بازی‌ها تلاش كرد. او سال 1892 میلادی طی نطقی در دانشگاه سوربن، پیشنهاد داد برگزاری مسابقات المپیک از سرگرفته شود.

عاقبت بر اثر فشار و تبلیغ هوادارن این پیشنهاد، احیای هر 4 سال یک بار مسابقات جهانی المپیک در سال 1896 به تصویب رسید و به توصیه دو کوبرتن شعار «سریع‌تر، بالاتر، قوی‌تر» برای این تورنمنت انتخاب شد.

در نخستین دوره از این مسابقات یعنی بازی‌های المپیک 1896 آتن، 241 ورزشکار مرد از 14 کشور جهان در 9 رشته ورزشی با هم به رقابت پرداختند و نهایتاً آمریکا با 11 مدال طلا به مقام نخست رسید.

جالب است بدانید رسم رژه ورزشکاران در افتتاحیه و افروختن مشعل مسابقات دقیقاً از رسوم برگزاری این رویداد در دوران باستان تقلید شده است. در المپیک 1920 برای نخستین بار پرچم پنج حلقه المپیک برافراشته شد که هر کدام از رنگ‌های حلقه‌‌های المپیک نشان یک قاره‌ بود. آفریقا: سیاه، آمریکا: قرمز، آسیا: زرد، اروپا: سبز و اقیانوسیه: آبی.

کمیته‌ بین‌المللی المپیک، امتیاز میزبانی را به شهرها می‌دهد، نه کشورها. اعطای مدال به شکل طلا، نقره و برنز از المپیک 1904 شروع شده است و تا به اکنون هم ادامه دارد. طراحی، ساخت و اهدای مدال قهرمانان المپیک به عهده‌ شهر میزبان است.

هر کدام از مدال‌های المپیک باید حداقل 60 میلی‌متر قطر و 3 میلی‌متر ضخامت داشته باشند. سطح مدال‌های طلا باید از 6 گرم طلا پوشیده شده باشد و 92 ‌درصد مدال‌های نقره هم باید از نقره‌ خالص ساخته شده باشند. البته در سال‌های ابتدایی یا به عبارت دقیق‌تر تا المپیک سال 1912 میلادی مدال‌ها از طلای خالص ساخته می‌شدند.

جیمز بی‌کانلی، نخستین قهرمان این تورنمنت بین‌المللی محسوب می‌شود. او که اهل ایالات متحده بود در المپیک 1896 در رشته‌ دوومیدانی نخستین مدال طلای المپیک دوران مدرن را کسب کرد. در سال‌های 1916، 1940 و 1944 مسابقات المپیک به دلیل وقوع جنگ‌های جهانی اول و دوم برگزار نشد.

همچنین المپیک 1980 مسکو به دلیل حمله‌ اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان توسط 66 كشور تحریم شد و 4 سال بعد شوروی و کشورهای بلوک شرق در اقدامی تلافی‌جویانه المپیک لس‌آنجلس را تحریم کردند. با المپیک‌های 1904 سنت‌لویی، 1932 و 1984 لس‌آنجلس و 1996 آتلانتا، ایالات‌متحده بیش از هر کشور دیگر میزبان بازی‌های المپیک بوده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.