کسی حواسش به لیگ یک فوتبال هست؟

از اشتباهات عجیب داوری و مصاحبه‌های زشت تا جادوگری و شرط‌بندی

شهروندآنلاین: در بحبوحه برگزاری رقابت های لیگ برتر فوتبال و داغ شدن تب این مسابقات، بازی های لیگ دسته اول هم برگزار می‌شود و تیم های مدعی برای صعود به لیگ برتر تلاش می‌کنند. برگزاری همزمان لیگ برتر و لیگ یک اما باعث شده تا مسابقات دسته اول فوتبال در سایه قرار بگیرد و اتفاقات این بازی‌ها بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای نداشته باشد.

از این رو حواشی عجیب و غریبی را در طول بازی ها شاهد هستیم. اتفاقاتی که قطعا هیچ کس در فضای فوتبال آنها را تایید نمی‌کند و جز اینکه موضوعات غیرفنی را رواج بدهد، عایدی برای تیم های مختلف ندارد.

رقابت فشرده در بالا و پایین جدول

۲۴ هفته از لیگ دسته اول فوتبال ایران گذشته است و تیم های مختلف برای صعود به لیگ برتر و سقوط نکردن به دسته پایین‌تر به رقابت خود ادامه می‌دهند. در حال حاضر ملوان انزلی با 53 امتیاز صدرنشین مسابقات است و مس کرمان با 50 امتیاز رتبه دوم را در اختیار دارد. خیبر خرم‌آباد و آرمان گهر سیرجان هم با 42 امتیاز  در تعقیب این دو تیم هستندو آخرین شانس هایشان را برای صعود جست و جو می‌کنند. از آنجایی که دو تیم به لیگ برتر می‌رسند، رقابت در صدرجدول لیگ یک بسیار جذاب شده است.

در انتهای جدول هم شاهین بوشهر با 11 امتیاز و ماشین سازی با 10 امتیاز دو تیم پایینی هستند و از شانس کمی برای بقا برخوردارند و احتمالا شاهد سقوط شان خواهیم بود. البته یک تیم دیگر که در رتبه شانزدهم قرار می‌گیرد هم به دسته پایین تر می‌رود و به همین خاطر شمس‌آذر قزوین، استقلال ملاثانی و رایکای بابل جنگ تنگاتنگی برای پایین جدول با هم انجام می‌کنند.

اشتباهات داوری، صدای همه را درآورد

از در و دیوار لیگ یک اعتراض به داوری می‌بارد. در گذشته و هفته‌های ابتدایی لیگ دسته اول، این اعتراض‌ها فقط به زمانی ختم می‌شد که تیم شکست می‌خورد و یا متوقف می‌شد و هیچ بهانه‌ای بهتر از داوری برای سرپوش گذاشتن به مسائل فنی نبود اما اکنون تیم‌ها و باشگاه‌ها برای این که خود را خوب جلوه دهند و بگویند برد و باخت برایشان اهمیت ندارد حتی در زمان پیروزی هم با انتشار ویدیوهایی در سایت و فضای مجازی، اقدام به اعتراض به داوری می‌کنند. مثال آخر آن در دیدار مس کرمان و شهرداری همدان بود که کرمانی‌ها با وجود برد ۳ بر صفر، باز هم با انتشار ویدیویی به داوری اعتراض کردند.

سرک کشیدن در فضای مجازی و صفحه‌های باشگاه‌های لیگ یکی نشان می‌دهد که به جز اعلام ترکیب و اعلام نتیجه پایانی، تولید محتوای بیشتر این صفحات در خصوص انتشار ویدیوهایی علیه داوری و اشتباه‌های آن‌هاست که در بیشتر موارد نیز، تصمیم داوران درست بوده و باشگاه‌ها صرف خالی نبودن عریضه و پیدا کردن دلیلی برای نتیجه نگرفتن، اقدام به انتشار این فیلم‌ها کردند. مشکلی اصلی این است که کمیته انضباطی و حتی کمیته داوران کاری با این باشگاه‌ها ندارند و با بی‌خیالی کاری می‌کنند که فشار روی داور افزایش یابد.

مصاحبه‌های زشت مربیان

یکی از اتفاقاتی که در هفته های گذشته لیگ یک شاهد آن بودیم، مصاحبه های زشتی است که مربیان تیم ها انجام داده‌اند. چند هفته قبل سرمربی یک تیم تهرانی صراحتا اعلام کرد که داور بازی به سود یک تیم غش کرده و تیم مقابل را متهم به این کرد که در فدراسیون فوتبال هزینه کرده است!

سرمربی یک تیم شمالی هم در عید نوروز با مصاحبه علیه مربی تیم رقیب جنجال بزرگی به پا کرد. او الفاظ زشتی را در نشست خبری اش به کار برد که حالا کمیته انضباطی هم پیگیر شده است.

یک سرمربی دیگر از تیم های شهرستانی سرمربی رقیب را متهم به نداشتن دانش مربیگری کرد و او یک فرد بی سواد و بی سابقه در فوتبال خواند.

همه این مصاحبه ها در فاصله زمانی کمتر از دو هفته اتفاق افتاده که البته پاسخ های حریفان را نیز در پی داشته و خودش جنجال های بزرگی ایجادکرده است.

در این شرایط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم هیچ واکنشی به این مصاحبه‌ها نداشته و مشخص نیست دلیل این موضوع چیست. آنهم در شرایطی که جرایم انضباطی می‌تواند بازدارنده باشد و از تکرار اتفاقات عجیب و مصاحبه های نامطلوب مربیان جلوگیری کند.

جادوگری و شرط‌بندی وجود دارد؟

در همین یکی دو ماه اخیر در بازی های لیگ دسته اول شاهد نتایج عجیب و غریبی بوده‌ایم؛ بازی هایی که یک تیم با اختلاف بالا بازنده شده است. در این خصوص شایعات زیادی مطرح شده، برخی مدعی‌اند برخی بازیکنان تیمی که ادامه مسابقات برایشان اهمیتی ندارد، با شرط‌بندی های مختلف عامل باخت های سنگین شده‌اند. البته که این موضوع به طور رسمی تایید نشده اما ظاهرا کمیته اخلاق هم قصد ورود به ماجرا را ندارد و فعلا خبری در این خصوص نیست. این در حالی است که در لیگ یک سال گذشته سرمربی یکی از تیم های لیگ یکی با زدن اتهام شرط‌بندی به برخی بازیکنانش آنها را از تیم کنار گذاشت اما در آن مقطع هم ارکان قضایی فدراسیون هیچ اقدامی انجام ندادند.

مساله جادوگری هم از دیرباز در فوتبال ایران وجود داشته و همین حالا درباره برخی تیم های لیگ یکی مطرح می‌شود. اگرچه این مساله واکنش های زیادی از سوی مربیان و مدیران در پی داشته اماهیچ کس پیگیری خاصی انجام نداده است. به عنوان نمونه چند ماه قبل سرمربی یکی از تیم های مدعی قهرمانی در لیگ یک در بازی بیرون از خانه خود هنگام راه رفتن داخل چمن ورزشگاه، ماده ای را از جیبش در آورد و روی خط زمین ریخت و ویدئوی آن هم منتشر شد اما هیچ پیگیری‌ای در این باره انجام نشد.

لیگ یک را دریابید

با نزدیک شدن به هفته های پایانی لیگ دسته اول قطعا حساسیت بازی ها در این دسته بسیار بیشتر خواهد شد. در این شرایط لازمه کار آن است که فدراسیون فوتبال با نظارت دقیق در همه بخش ها اجازه ندهد اتفاقات عجیب این دسته ادامه پیدا کند.

راهکار این موضوع می‌تواند انتخاب داوران باتجربه و نامدار برای هفته های پایانی در بازی های حساس باشد. از طرف دیگر کمیته های اخلاق و انضباطی باید ناظران ویژه خود را به مسابقات بفرستند و مانع از ایجاد تشویش توسط اعضای تیم ها در مسابقات شوند. نقش رسانه‌ها نیز بیشتر باید به چشم بیاید چراکه خیلی از اتفاقاتی که در لیگ یک رخ می‌دهد از دید خبرنگاران دور می‌ماند و کسی هم از آن باخبر نمی‌شود.

بی تردید پرداختن بیشتر از سوی همه ارکان شاغل در فوتبال به رقابت های دسته اول می‌تواند به برگزاری سالم این مسابقات کمک بیشتری انجام بدهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.