دست‌نشانده سعودی‌ها؛ از ممنوع‌الملاقاتی تا ممنوع‌المقامی!

به دنبال کنار گذاشته شدن عبدربه منصور هادی ،رئیس جمهوری فراری یمن از صحنه سیاست توسط ریاض و به قدرت رسیدن شورای رهبری ریاست جمهوری یمن، عربستان این شورا را به انجام مذاکره با جنبش انصارالله یمن تشویق کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی سعودی “واس” امروز (جمعه) طی گزارشی ضمن اعلام این مطلب افزود: « ریاض شورای مزبور را به آغاز مذاکره با جنبش انصارالله زیر نظر سازمان ملل جهت دستیابی به یک راه حل سیاسی نهایی و فراگیر فراخواند که در بردارنده مرحله انتقالی است».

به ادعای واس این مذاکره کشور یمن را به صلح و رشد و توسعه انتقال خواهد داد تا ملت یمن از امنیت و ثبات برخوردار شوند.

بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیروز «رشاد محمد العلیمی»، رئیس شورا و اعضای آن را به حضور پذیرفت و ضمن اعلام حمایت از آن ابراز امیدواری کرد که شکل گیری این شورا بتواند در گشوده شدن صفحه جدیدی در یمن موثر و کارآمد باشد.

واس همچنین با اشاره به تقدیم ۳ میلیارد دلار آمریکایی جهت حمایت فوری از اقتصاد یمن توضیح داد: عربستان و امارات به منظور تقویت بانک مرکزی یمن دو میلیارد دلار از مجموع مبلغ یاد شده را به طور مساوی پرداخت خواهند کرد.

«عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن دیروز (پنجشنبه) از کناره گیری خود از قدرت و تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری خبر داد.

عبد ربه منصور هادی همچنین تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری ریاست جمهوری سپرد. «رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری یمن را برعهده گرفت. رئیس جمهوری مستعفی یمن همچنین «علی محسن الأحمر» معاون خود را از سمتش برکنار کرد.

شورای رهبری ریاست جمهوری اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی یمن را برعهده خواهد داشت. شورای رهبری ریاست جمهوری هشت عضو دارد و «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» از اعضای این شورا هستند. شورای رهبری ریاست جمهوری مسئولیت مذاکرات با جنبش انصارالله در خصوص آتش بس را برعهده دارد.

رسانه‌های یمنی چندی پیش با توجه به عدم حضور منصور هادی در رایزنی‌های ریاض که با دعوت شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد، گزارش دادند که عربستان سعودی تصمیم گرفته است رئیس جمهوری فراری یمن را که مدتهاست در ریاض زندگی می‌کند، از سمتش برکنار کند.

حذف عبد ربه منصور هادی ،رئیس جمهوری مستعفی یمن از رایزنی های ریاض از رویکرد جدید ائتلاف سعودی در خصوص کنار گذاشتن عبدربه از قدرت حکایت می کرد.

علاوه بر منصور هادی، محسن الاحمر (معاون رئیس جمهوری) و معین عبدالملک نخست وزیر کابینه هادی نیز در رایزنی گروه‌های یمنی در ریاض حضور نداشتند.

“مجتهد” کاربر و فعال سیاسی مشهور عربستانی در حساب کاربری خود در توئیتر چندی پیش نوشت، برخی منابع خبر داده اند که سفیر عربستان در یمن هرگونه دیدارهای سیاسی عبد ربه منصور هادی یا حضور او در رسانه‌ها را ممنوع اعلام کرده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و حملات دردناک پی در پی یمنی ها در عمق خاک عربستان بویژه حمله های مکرر به تاسیسات شرکت غول پیکر نفتی آرامکو، ریاض مجبور شد به امید خارج شدن از باتلاق جنگ در یمن با برقراری آتش بس در این کشور طی ماه مبارک رمضان موافقت کند. هر چند گزارش‌های رسیده از نقض مکرر آتش بس توسط سعودی ها حکایت دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.